I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kritik snälla! (NY)

Vår Hiphop - Lyricism

2011-03-18 21:28

Kritik snälla! (NY)

Tjena,
Har alltid varit intresserad av hiphop och nu försökte
jag skriva lite själv så detta är bara en liten start(?), säg vad ja ska tänka på osv :]

Jag ska förklara, besvara på dina frågor Benji gör de han ska göra

greppa micken o köra publiken får höra mina rim denna stil

tyck va du vill ja skiteri, kommer aldrig låta bli,

amigo jag är en stridare som går vidare,

precis börjat livet som en skrivare.

Thx!

2011-03-19 01:36
Jag tycker det viktigaste du ska tänka på är att innehåll och formulering är viktigare än rim.

"besvara på dina frågor"
- Grammatiskt inkorrekt, vilket är viktigare än det låter. Störs "flowet" när man läser drar det ner helhetsintrycket.

Sedan verkar det mest som att du bara vill skriva, och inte skriva något. Tänk ut någonting att skriva om innan du börjar skriva, så att det inte bara blir en samling nödrim.

Analysera hur App, Stukad, Nu Messiah, Ch1ll och andra duktiga lyricister i detta forum skriver så får du även bättre förståelse för vad som är bra, även om du senare lär utveckla ditt "eget" sätt att skriva på. Ge inte upp heller om du känner att du aldrig blir bättre. När du skrivit ungefär 200 verser @ 16 rader börjar du märka klar förbättring (varierar från person till person, kanske räcker med 20 verser eller behövs 400). Våga lägga ner tid på dina rader. De flesta nybörjarna skriver det första de kommer på och nöjer sig. Skriv en rad, tänk tills du kommit på vad som passar som fortsättning och skriv sedan.

Tänk på att det finns viktigare saker än rim. Rim snyggar till en text, men hellre en småful blomma än vackert skit. Tänk: Innehåll > formulering > rim.

Kritik: Inte bra alls. Dåligt formulerad och intetsägande. Inga frågor ställs eller besvaras så första raden är missledande. Resten är bara nödrim.
Wazaaaa

2011-03-27 17:40
håller med förgående talare! vad vill du säga med texten?! har den något budskap?
jag skriver rätt mycket själv faktiskt och jag tyckte det va sjukt svårt i början! men somsagt fortsätt skriva du kommer bli bra efter några texter! Men budskapet är det viktigaste, tänk igenom vad du vill säga med texten, själv är jag galen rimpundare så jag tycker det är viktigt att rimma:)! och ska du rimma är det roligare om man rimmar ovanligt inte såhär typ
katt,skatt,fnatt,platt

det kan vemsomhelst rimma på! tänk igenom några feta rim, kolla ord folk rimmat på och kom på nya!

fortsätt skriva!

lyckatill!!

/Elijah
Elijah

2011-04-05 11:11
rim tycker jag är lite svårt och hitta till alla saker man skriver men det går

2011-04-05 11:17
mm

2011-04-05 16:58
låter bra men ändå inte tränna mer så kommer det sen :P