I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sellish - Sluta döma (Natt Session)

Vår Hiphop - Lyricism

2008-12-27 02:17

Sellish - Sluta döma (Natt Session)

Nåt jag skrev en natt, 1-2 timmar

Vers 1;

Jag sitter helt mörkt framför datan/
Jag tittar ut ser den heliga gatan/
Där ute ser man massa ayna problem/
Fuck polisen o fuck deras system/
Dem försöker bara haffa oss när vi tabbar oss/
Men vi e snabba när vi taggar o går nånstans o slåss/
Vi har fet skoj när vi kaosar fet vem bryr sig om aynas sätt/
Jag blir inte lurad av snutens hjärntvätt, jag ser inte vad som e rätt/
Jag bara går runt och gör vad jag vill det menas bara strunt/
Alla tittar på mig fet skumt bara för jag har gjort saker som e dumt/
Dem dömer folk för dem kommer från en betong, men sluta döma o lyssna på min song/
Bara för jag e på språng när bängen kom så tittar folk snett på mig från deras balkong/
Snälla ni måste fatta att det inte alltid lätt att följa lagens rätt när man har det kefft/
Jag pallar följa inte svenska lagen jag äter en stulen baguett ändå tills jag bli proppmätt/
För jag vet inte hur jag ska göra hur jag ska må o hur jag ska köra/
Mig vill du inte röra bara förgöra om du e en snut är de mig du vill förhöra/

Ref:

Kom ihåg att inte döma mer eller att aldrig tjalla/
För om du tjallar kommer farliga människor anfalla/
Om du dömer mer så fattar du inte verkligheten/
Låt mig förklara så kanske du ser dumheten/

x2

Vers 2;

Vi har det bara skoj och spelar efter våra regler/
Men om det blir vind så hissar vi våra segel/
Så bara taggar vi därifrån nånstans o gör ett rån/
Då ser alla oss som fattiga fån men se mig nu bakom en mikrofån/
Bakom micken får jag värsta blicken för jag trollar med tricken/
Bakom den så får jag värsta ögonblicken o får adrenalin kicken/
Nu reppar jag alla streetkidsen dem som har det fet svårt/
Vissa röker håsh och tar över saker som inte e vårt/
Men låt dem vara vem bryr sig om dem röker para/
Dem utsätter sig för livsfara och ber att gud ska svara/
En rik man skulle alldrik klara ett förorts liv/
Dem skulle säkert bli cuttad av en kniv för dem e för odefensiv/
Men nu har jag berrätat om hur det e när folk dömer utan fakta/
Våra liv måste vi alltid vakta istället för att slakta/
Så lyssna på refrengen och fatta poängen/
Glöm inte att akta er för bängen/

Ref:

Kom ihåg att inte döma mer eller att aldrig tjalla/
För om du tjallar kommer farliga människor anfalla/
Om du dömer mer så fattar du inte verkligheten/
Låt mig förklara så kanske du ser dumheten/

x2

"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2008-12-27 03:03
Du säger att man inte ska döma dej för att du är från betongen, samtidigt som du flertalet gånger nämner att du gjort dumma saker?

Och om jag är vittne till att en kompis till mej brutalt våldtar och mördar en vän till dej, vill du inte då att jag ska tjalla så den jäveln åker in i fängelse där han inte kan skada fler oskyldiga?

Vill inte lipa eller så, men din konstanta gangster propaganda låter ibland väldigt korkad. Det blir lite trist när du låt efter låt tjatar om hur farlig du är, att man inte ska tjalla, att du hatar polisen osv. Inse: polisen ÄR bra, om en galning kommer hem till dej och tänker döda dej, vill du då att polisen ska skita i dej, och att inga grannar ska ringa polisen även fast dom ser allt bara för att inte tjalla? Du borde seriöst tänka till om dina värderingar, visst... du är säkert jättemycket thög och ball, men tänk efter lite...

Okej, till låten:
Kul att du sattsar så mycket på musiken som du verkar göra. Försök dock att få till lite bättre rim så det inte blir som ''slåss / oss, datan / gatan, sätt / rätt''. Försök göra lite roliga / genomtänkta rader och bättre rim.

Peace.
Du är ingen rappare, du är en ful guzz // Som ridit så många kukar att din röv ser ut som JULMUST //

2008-12-27 03:03
Polisen ska finnas men dem koncentrerar sig på fel grejer, istället för stoppa mord pedofiler o allt sånt så sätter dem fast dig för snatteri och fortkörning.

Att tjalla på mord e en sak, jag snackar om att inte tjalla på dem som röker knark och rånar affären och sånt, men jag vet att det inte e coolt att knarka råna och sånt men det e inge fel heller.
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2008-12-27 03:07
Nej, visst fan ska man inte tjalla på folk som rånar affärer. Låt istället den hårt arbetande ägaren till affären gå i konkurs för att du har nån sorts jävla robin hood teori att ta från dom rika och ge till dom fattiga är helt okej.

Om alla tyckte att det inte var nåt fel att råna, hur i helvete skulle världen se ut då? Det skulle ju vara ett rent jävla kaos.

Jag har snattat hela mitt liv, ibland jävlats och slagits, så jag dömer dej inte, men säg inte att det är något som är okej. Inte fan vill jag behöva se mej över axeln varje kväll jag går ut för att idioter ska råna mej...
Du är ingen rappare, du är en ful guzz // Som ridit så många kukar att din röv ser ut som JULMUST //

2008-12-27 03:10
Du har helt rätt, men det jag försökte få fram i texten va att om man kommer från en förort så dömar alla en så blir man sedd som en kriminell som gör allt jag skrev om!

2008-12-27 03:13
Inte så jävla konstigt om folk ser dej som en kriminell när du skriver att det inte är nåt fel att råna folk?

OK, hajar ditt budskap: döm inte folk utan bakgrundsfakta.

2008-12-27 03:26
Yea, asså fel och fel, men folk gör det för att klara sig.

Dem som gör det för kul skull det e fel, men vissa måste göra det för att klara sig

2008-12-27 03:28
EXTREMT sällsynt i sverige, om det finns över huvud taget. I sverige gör man det på grund utav lathet, för snabba stålar, för spänning jag kan inte nämna alla själ, men jag kan ju svära på att långt ifrån alla som är kriminella i sverige gör det för att de måste.

2008-12-27 13:11
Det var bra för att vara en session bror

Bra budskap också!

2008-12-27 14:22
saken är den att det känns lite som om du inte riktigt vet vad du snackar om när man läser den här texten, att du skriver såhär mest för att dina idoler gör det. lite "brainwashed from rock and rap" som en vis man uttrycker det.. "don't talk the talk if you can't walk the walk" för att citera ännu en gång.

2008-12-27 20:24
Jag va inte helt vaken när jag skrev texten så jag hade väl inte ett vaket sinne när jag skrev.

2008-12-27 21:33
sådär hörrudu, intressant innehåll, men jag kan inte säga att jag håller med på de åsikter du skriver. Öva på rimmen, du är bra på att skriva teman. Försök klämma med några feta punchlines lite här och var.

Do not doughnot!
Blunted in stockholm

2008-12-27 22:24
Okey, Tack för tipsen