I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blodsbröder

Vår Hiphop - Lyricism

2008-10-04 11:29

Blodsbröder

I våras blev du satt i häktet för knark men släpptes
fri... men blev aldrig någonsin fri ifrån abstinensen
Vi sågs inte på månader.. det var väl kanske bättre
än att se sin bror förlorad bland hasch och tabletter
tjack, weed, ladd - vad du nu än handlar och säljer
så kommer det sinomtid ta kål på oss alla i släkten
Du torskade igen.. och nu väntar en plats i cellen
där du är tvingad att vistas så länge straffet räcker
Bland brottslingar, fast bakom vakter och stängsel
nedvärderad med en stämpel i pannan som bränner
Jag minns '06.. du skrevs in på behandlingshemmet
Vi tog ett lån, du höll dig ren - som tack för hjälpen
Några veckor senare var du tillbaka i samma kretser
och vägen du gick slutade nu tvärt, fast i ett fängelse
Jag har ignorerat saker jag velat sagt så länge, och
vaknat gråtandes av drömmar jag haft under nätter
om dig.. fan bror.. jag älskar dig.. vi alla älskar dig
så kämpa nu.. som rosen som gror ur asfalt och växer

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-04 13:51
Först och främst är de 12-14 första raderna bättre än de avslutande, känns lite som att du velat få klart versen och bara slängt ihop de sista raderna med tveksamma rim och väldigt typisk innebörd. "Vaknar gråtande, saknar dig bla bla", det känns alldeles för standard. Försök hitta ett eget sätt att formulera det du känner.

Jag blir även tvungen att förstöra ett av dina rim, för det heter KRETSAR, inte kretser. Dock går det att byta samma kretsar mot gamla kretsen.

Jag tycker det är ett väldigt bra flow i texten och det är inga problem att sätta detta på beat, vilket är ganska ovanligt i detta forumet. Rimmen är inte perfekta utan vissa vokaler felar och ibland är det för många stavelser, men då de betonade vokalerna är rätt och rimmen är väldigt on-point så köper jag det tveklöst. Ett mer varierat rimschema hade uppskattats även om det inte är en nödvändighet.

Stilmässigt skriver du faktiskt på samma sätt som jag, lite avskalat nertonat berättande snarare än metaforfyllt och luddigt. Folk brukar vilja att jag ska använda mer metaforer och liknelser så jag antar att folk tycker att du borde göra det också.

2008-10-04 16:59
Jag tycker den är bra som fan. Jag känner till skiten och hur du känner så jag tycker du förmedlar det jävligt bra.

I våras blev du satt i häktet för knark men släpptes
fri... men blev aldrig någonsin fri ifrån abstinensen
Vi sågs inte på månader.. det var väl kanske bättre
än att se sin bror förlorad bland hasch och tabletter
tjack, weed, ladd - vad du nu än handlar och säljer
så kommer det sinomtid ta kål på oss alla i släkten
Du torskade igen.. och nu väntar en plats i cellen
där du är tvingad att vistas så länge straffet räcker

De var pissbra, men om jag måste klaga på nått så är det väl för att första halvan är mycket bättre än andra.

ciaoo!
mitt i rökiga diskussioner där lever jag
den fulaste ankungen som sen växte upp och blev en gam
- Organism 12

2008-10-05 15:30
den här är det bästa jag sett av dig, bland det bästa jag sett på whoa. det enda tråkiga är att du rimmar på samma rim hela texten, det gör det lite enformigt att läsa. tror texten skulle växa mer om du använde andra rim också. men jag antar att du ville rimma samma rim hela texten ioch det är ju skills så klart, men för mig sjunker texten lite då. tack för skön läsning. lycka till med allt

2008-10-05 15:56
riktigt bra! hade också svårt för "kretser" men det är ju ganska oviktigt när man bedömmer texten som helhet. det jag gillade mest var den otroligt målande liknelsen du tog med som avslutning!

2008-10-05 16:20

bästa raden... den där raden var sjukt bra;P
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2008-10-06 08:45
riktigt bra!
http://www.herrbitter.blogg.se/

2008-10-23 12:24
sorry för ett sent upp, men lovade att kommentera din text man.

det här är sjukt bra, tycker inte som raymo att det är klyschigt på nåt sätt. fan, man känner som man känner och då väljer man själv hur man vill få fram det. du gör det hur som helst jävligt bra, rimschemat är snyggt och även om det är riktigt duktigt att göra det bra med samma rim hela vägen så kanske ett "bryt" framåt sista 4 raderna eller nåt varit bra. vad vet jag, grym är du iaf!
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2008-10-23 12:40
Riktigt tungt fan, Förstår precis vad du snackar om ..Har varit på båda sidorna i det här sammanhanget så:P,,,Både haft bröder på behandlings hem och även varit där själv ...Men skit i det hahahahaa ..Den va riktigt tung i af ...
Babylon ska falla o jag vill de ska falla nu

2008-11-11 20:42
tack alla
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-09 21:31
bra du är, få på den här skitsidan som skriver såhär bra.
Som sötast när jag ser dina brister.