I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om svåra ord

Vår Hiphop - Lyricism

2008-08-20 10:04

Om svåra ord

sen skriver hon om svåra ord

en person som jag, långt ifrån utomordentlig
har ingen strävan att bli ordentligt offentlig
men jag måste ändå glida in i dimman
börja rimma och stanna kvar några timmar
ni vill väl måhända inget annat än bli kända
skriver med svåra ord som är mer eller mindre bakvända
era rader ska va sån jävla delikatess
jag sitter hellre hemma och kollar på OS
men när jag har halva matchen vunnen
kan ni sitta hemma och fortsätta slicka er om munnen
för om det är så det måste va, helt sjukt bra
men jag tycker att alla måste förstå är att föredra
när ni trixar er fram med era svåra ord
har ni trillat överbord och är leken är avgjord
lär er ett nytt svårare simsätt eller fortsätt paddla i vattnet
jag kör om er likt klüft i nån flerkampsstafett
när ni ligger i kistan på er egen begravning
ångrar ni att ni kört på så hårt om rättstavning?
fast ingen gråter men alla är svartklädda
fortsätter jag enkelt med behoven tillgodosedda

2008-08-20 13:16
Oj oj oj, jag blir alltid lika imponerad när någon på det här forumet faktiskt lyssnar på nån annan. Nu är även rimmen över par för en andratext, men denna gången märks det mer att du forcerat fram rimmen genom att att skriva inte helt logiska meningar ibland. Jag ser att du här har använt dig av den mest klassiska rimformen, vilket i hiphopen är väldigt ovanligt för det är ganska begränsande. Dina rim ser ut såhär:

simma / rimma / timma, vunnen / munnen

Medan man i rap oftast använder sig av så kallade vokalrim/stavelserim, något som i andra sammanhang också kallas smutsiga rim. Det betyder alltså att så länge stavelserna i ordet överensstämmer med varandra, och ordet rimmar någorlunda, så är det helt okej att använda. Exempelvis hade kanske jag rimmat såhär:

simma / ringar / linda / brinna, vunnen / slumpen / drucken

Denna sortens rimmande lämnar ett otroligt mycket större ordurval och gör att det blir lättare att sätta rimmen i ett lättförståeligt och okrystat sammanhang. Dock räcker det inte riktigt med att orden har samma vokaler, de måste uttalas lika och inte ha för många konsonanter emellan. Ord som inte rimmar är tex:

röster / döden, bomben / boken

Annat du kan tänka på är att inte upprepa ord eller formuleringar. I den här texten så sitter du hemma och kollar på OS, medan två rader längre ner så sitter läsaren/den texten riktar sig till (undrar vilka det kan vara) hemma. Det framstår både som dålig fantasi och kan leda till förvirring.

Allegorin på slutet som går från en metaforisk iplumsning till en metaforisk begravning över flera rader än inget annat än jättebra, även om raderna kan jobbas på. "kör om er likt klüft i nån flerkampsstafett" är till exempel inte en jättebra rad. Visst, den får fram vad den vill ha sagt, men den saknar den finess liknelserader helst ska ha.

2008-08-20 13:54
Haha, KLART man lyssnar när man får bra råd!
Jag noterade upprepningen med "hemma" efter jag postat. Jag korrekturläser inte gärna texterna.. Kanske ska börja med det. Sen känner jag att jag borde lägga till/byta/ta bort vissa ord för att få lite bättre flyt.
Undrar hur fasen jag ska ta mig vidare med det här.. Tack så länge, mentor! (ha!)

2008-08-20 14:05
rättat till lite, vet inte om det blev mer lättläst eller bättra/sämre.

En person som jag, som är långt ifrån utomordentlig
har ingen strävan att bli ordentligt offentlig
men jag måste ändå glida in i dimman
börja rimma och stanna kvar några timmar
Ni vill väl måhända inget annat än bli kända
och skriver med svåra ord som är mer eller mindre bakvända
Era rader ska va nån slags jävla delikatess
fan, jag sitter hellre hemma och kollar på dåligt OS
Medan jag har halva matchen vunnen
kan ni fortsätta slicka er om munnen
för om det är så det måste va, så helt sjukt bra
tycker jag att alla måste förstå är att föredra
När ni trixar er fram med era svåra ord
har ni trillat överbord och är leken är avgjord
Lär er ett nytt svårare simsätt eller fortsätt paddla i vattnet
och se mig köra om likt Klüft i nån flerkampsstafett
När ni ligger i kistan på er egen begravning
ångrar ni då att ni kört på så hårt om rättstavning?
Fast ingen gråter är alla är svartklädda
och jag fortsätter enkelt med behoven tillgodosedda

2008-08-20 14:38
Lite bättre kanske, men finns fortfarande luddiga formuleringar som
"tycker jag att alla måste förstå är att föredra"

Jag förstår vad du försöker få fram, men det är en helt inkorrekt mening :)

2008-08-20 15:02
haha jo.. vetefan hur man ska fixa till den..! det är nåt ord som inte stämmer/fattas eller nåt..

2008-08-20 15:26
Det det ser nice ut..

Håller inte med raymon om att du "väljer fel ord" att rimma på. Däremot tycker jag att du bör rimma flerstavligt efter som du rimmar på flerstavliga ord

jag är långt ifrån utomordentlig
skulle banga från att skjuta offentligt
och att njuta av krutet eller attkuta från snuten

haha, ett exempel jag kom på i all hast. men det ger mer känsla och fart i texten.

Brukar inte predika folk om rim osv men jag såg att du tog åt dig av råden du fick tidigare, så hoppas detta är till nån hjälp =)
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2008-08-20 15:46
Väjer fel ord? Har jag väl inte sagt ett jävla dugg om, skrev bara att hon använder en väldigt disciplinerad rimteknik där alla bokstäverna i ordet rimmar och inte bara vokalerna, och att hon lättare kan bygga vettiga meningar och sammanhang om hon kör på stavelserim istället.

För övrigt så är rimmen du skriver om här inte något en total nybörjare ska bry sig det minsta om. Jag tycker att rim är jävligt viktiga, men det första man ska fokusera på när man precis börjat skriva är INTE fyrstavsrim och dylikt. Sånt kommer med tiden.

2008-08-20 15:49
nee precis.. därför kom jag inte med rim som Hastighetsmätare / Fastighetsmäklare..
Sånt kommer med tiden som sagt

2008-08-20 15:52
Ber om ursäkt.. Läste inte i genom dina kommentararer så noga så därför missa jag din poäng. läste i genom nu, sorry ;p

2008-08-20 23:19
Det där med att du inte korrekturläser. Gör det! Gör det sedan lägger du texten ifrån dig, gör något annat. Sedan kommer du tillbaka efter ett tag (kan vara 1 kvart likaväl som 3 dagar) och tittar på den igen. Du kommer märka massa saker du kan göra bättre, formulera om. Gör det tills du nästan är trött på texten själv. Då lägger du upp den ^^

Man behöver inte göra så och jag gör nästan aldrig så, men om man verkligen vill att texten ska bli bra så är detta ett bra sätt.