Så ja. Petter hade varit riktigt stolt om han hade fått ihop den här texten. Mycket träning kvar innan du blir särskilt bra med andra ord. Inledningsvis så är rimmen långt under all kritik, tror knappt ens Petter hade försökt rimma Frölunda på Veta. För att det ska kännas att du lagt ner någon som helst tanke, tid och energi på texten (vilket jag iofs misstänker att du kanske inte har här) så tycker jag du i början ska försöka få ihop minst tvåstaviga rim. Lättaste sättet att göra det på är kanske att när du väl skrivit den första raden så gör du en lista av alla ord eller uttryck du kan komma på som innehåller samma två (eller fler) vokaler, och sen väljer du det ord som du tycker passar bäst in i sammanhanget att bygga rad nummer två runt. För att demonstrera så väljer jag ett stycke ur din text och försöker få fram samma budskap men med lite bättre rim. Första meningen är "Jag bytte plugg, internat och tjejklass", och gör en väldigt kort och snabb lista på ord som rimmar på tjejklass: hejsan, make-up, nej tack, älgpass, shakea, blazea, säga, playa- Rätt snabbt kan man sålla bort tex ordet älgpass då det skulle vara väldigt svåra att få in i sammanhanget. Slutgiltligen ser min variant ut såhär: Jag bytte plugg, till internat och tjejklass Med ny attityd, lika hård som min make-up Drack och blazea med killar som ville playa Vill ha ringen på fingret, inte drinkar nej tack Ska inte påstå att min variant är bättre än din, du kanske får fram ditt budskap mer exakt, men det är helt klart mycket bättre rimmat med både tvåstavsrim genomgående och dessutom interna rim (ringen/fingret) och rim i mitten av meningar (blazea). Det gör det roligare att läsa och det ser bättre ut, trots att det faktiskt är ganska lätt. Något annat som helt fattas i din text är metaforer eller liknelser eller någon alls form av lek med språket. Det är inte ett måste och används alldeles för mycket av många idag om man frågar mig, men kan nog känna att det hade kunnat sättas in ett par enkla metaforer i din text för att luckra upp i det lite väl kliniska berättandet. Hur man gör en liknelse eller metafor eller så vet de flesta som klarat av mellanstadiet, och därför tar jag inte upp det här men vill du ha hjälp så är det bara att fråga. I bedömning av texten som helhet så tycker jag du lyckas långt bättre än många av de som postar hela tiden i det här forumet. Det finns ett slags intro, en början på förloppet och ett slut på förloppet, och vi som läsare har inte lämnats stampande på ett och samma ställe. Attityden känns också igenom orden, mycket tack vare introt och avslutningsraderna vilket gör att det inte bara blir en "buhu tyck synd om mig"-grej. Hmm, vad kan jag mer säga... Försök undvika clichéer och rader som dragits av andra. Det är omöjligt att hålla reda på allt som dras men tänk på det i alla fall. Tänk igenom dina rader och rättstava och sånt innan du lägger upp. Här är flera rader som är grammattiskt inkorrekta och felstavade, vilket drar ner helhetsintrycket och egentligen är totalt onödigt. Rader som "du är mina polare" framstår mest som komiska och löjeväckande, medan ordet "mördarstöd" lämnar mig frågande. Hmm.