Mvh - Hiphoppens misär (16+16 bars)
Jag sitter i natten o tittar ut genom fönstret// Tänker, så är skiten när jag ser på mörkret// Jag ler åt drömmen, den som ej uppfylldes// Så jag tar bongen o sätter läpparna vid munstycket// Undanflykten, tills jag ser odjuret i ögonen// Hatar slutet, och eldar bokslutet i rökelser// Jag försökte, men tankar om mig själv ekade// Det var som att själv möta en hel arme// Nej, man får inte gå så djupt att man drunknar// Klarnar till, ibland så lurar man fruktan// Är lämnad åt konsten att kämpa för hoppet// Men vi blev brända på korset med pennan o blocket// Ensam på toppen, ni går alla i samma spår// Ni är likadana men vill kallas för svarta får// Men fortsätt imitera en droppe i havet// För spiken som sticker ut, den blir slagen//
Vers två: Då man bara vill tjäna pengar o vinsthoppet föds// Får jag tårar i ögonen då hiphoppen dör// Inom mej rör sej tankar om ett ljus nånstans// Det är bara leta, i Sverige eller utomlands// Jag bara hoppas att nån emcee snart ska inrycka// Då hiphop är ständigt insyltad i all misslycka// Men det finns ju dem som spelar skittaight// Som Organism 12, looptrop, o hela ri-fa// För ika bra ni lipat klart innan jag visar hat// Ni är som mormoner, allt ni skapat är likadant// Man får leta fram sitt tålamod o använda det// Sen bita ihop som folk med tandläkarskräck// För tillslut kommer nog dom vi väntat på// Och vem vet, det kanske blir jag, Mvh// Men fortsätt imitera en droppe i havet// För spiken som sticker ut, den blir slagen//
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|