Crew - Jagar mig själv! (X rader)
Här är en ganska gammal text, baserad på ett missförstånd, men för en stund var det så här det kändes: Bättre sent än aldrig Men ändå ett helvete att alltid ljuga för den man älskar Så jag förtränger för att slippa suga på denna känsla Vi kunde ju prata om allt Glädjen och även allt som du hatade kallt Utan sanning var det fina minnen som plötsligt bara försvann Det var tiden du sparade salt Helt i onödad Tänk att jag grät i onödan då jag började gravera Ditt förflutna i mitt inre som skall raderas och kasseras Det nya måste pareras, för jag menar… Du hade ju aldrig behövt dina lögner, väldans seglivade Hade fan aldrig behövt lögner för att väcka medlidande! Jag ville känna ditt sanna jag, ville kunna stanna kvar "Gör vad som helst för dig" Så ljög du redan samma dag Jag visste ingenting om alla vålnader du gömde Mitt livs finaste tid var elva månader av lögner Tänk om jag hade fått veta innan du själv hunnit berätta Vad tror du hade hänt Självmord eller vendetta, hade jag kunnat välja det rätta? Gav dig sanning, fick lögner och klagan tillbaka Vill inte hata, vill bara sluta skaka av saknad Du förstår inte själv, du till och med du ljög för dig själv Jag släppte in dig, måste nu bli bönhörd ikväll För hedersuppdraget var tydligen bara att läsa en saga För mig var det blodigt allvar, jasså du spelade bara Du hittade på och slickade sår medans jag menade väl Ville inget mer än leva ifred Anade inte att dina ord var felande steg som ledde in oss på en klenare väg Snälla jag ber, säg alltid som det är Jag finns här för dig, du är förlåten Förlåt mig Andra dikter: Kan inte sova ibland Flyger upp och famlar i natten Tar fram penna och papper, en kanna med vatten Så trötta tankar Formulerar hur livets mittpunkt är naggad i kanten För att sedan redan börja landa Såg livet fortlöpa utan blodröda inslag. Evigt tacksam. Undgick registerprickar, besök på någon trevlig anstalt På en rykande framfärd i en kall värld, kanske halvvägs Känner jag lyckan, tack till alla som Fanns Där. Gör mitt bästa. Evigt tacksam för allt mer än ingenting Jag är inte rädd för att dö, men jag vill leva länge till Om jag niar någon av rädsla, var säkra på att skadan är skedd Dagen jag niar någon av rädsla är dagen då jag jagar mig själv På två sätt Ifjol, nu, nästa år Alltid någonting vi väntar på Alltid någonting annat Alltid ibland måste det kännas svårt En regnig dag är det över Undrar om det kommer lämna spår
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
|