Crew - Hedersord. (38 rader all in all)
Allt motstånd mot deras monopol är bortkastat Eftersom ignoransen är förevigad i folkmassan All kamp förgäves sedan propagandan injicerades Demokratin var endast ekonomi och minimerade privilegierna Den tungt belastade underklassen väntar på under fastän de vet att deras drömmar har blivit mördade Sådde bara hopplöshet om man får döma av vad de skördade Kampen är över, allt är förgäves, det händer inget mera 3.9.2005. Jag ljuger för att provocera Vadå vänta och se vad som kommer hända och ske Jag tänker inte låta ett enda problem bli lämnat i fred Har övermognat, för om jag nu hämnas för svek Ekar hela jag: "Hur kan det kännas så fel...?" Vi är produkter som kämpar ideellt, slåss i regnet Men så fort man fått respekten blir det mycket, mycket svårare att föregå med gott exempel Allt för lätthänt att man felar, allt blir sämre än man velat Värre än man menat, man gör sitt bästa för att hela Men försöket är försenat.... Snart ser man tvekan växa; lär sig läxan, vikten av att ifrågasätta vad som är det rätta Bara för att återigen återse första rutan Slåss i regnet, se det börja ljusna Älskar när rummet fylls av de genomskinliga melodierna Jag myser i kapp med nostalgin, vandrar igenom tiderna Glömmer tidlösa fraser, sjunger för stunden Hellre kungen i slummen än nollan i himlen Mättar min hunger till lugnet Vill bara ha det soft, sova gott. Jag vill åka bort! Se vad som finns på andra sidan ridån av smog Slå med lien på landet, hämta vatten från vår brunn Läsa, skriva, älska livet, glömma allting för en stund Men jag är kvar här, med min kopp kaffe och serietidningar Älskar att längta och andas in melodierna Röker dig ofta hög, blir kroniskt nere till sist Jag tar ansvar fastän allt är fast i dig själv Vägrar tro att felet är mitt Din vilja, ditt val Visst kompis, men ditt problem är också min sak Grödor på ditt TV-bord ger dig ro Men dikterar också din regelbok Vill hjälpa, men går inte till polisen… Hedersord Kan bara vara jag, inte ens ge dig nåt tips Röker dig ofta hög, blir kroniskt nere till sist Varför ge er rätt svar när ni ställer fel frågor? Äh, fuck it, varför spela Gud och tro att jag e något…
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
|