Kommunen har kommit med en relativt ny handlingsplan för att stoppa det olagliga graffitimålandet. Eller klotter som de kallar det. Deras lösning är att främja det lagliga målandet, se det som en konstform och acceptera det som fritidsintresse. Men att sätta hårt mot de som målar där man inte får.
Vaktbolaget som SL har anlitat använder sig redan utav olagliga metoder för att "stoppa" alla writers/målare som ger sig på
deras egendom. Många writers får stå ut med allt från övervåld, väktare som ofredar en på fritiden, böter som inte går att betala till fängelsestraff, bara för att man har gjort kollektivtrafiken lite färgglad. On top of that så har vi en en sjukt dyr nolltolerans som innebär omedelbar sanering dygnet runt, så man hinner ju knappt se sina grejer rulla.
.. och nu har snilleblixtarna i Umeå fått för sig att man inte tar till hårdhandskarna tillräckligt mycket gentemot writers och målare? Vad hade dom tänkt sig göra härnäst? bygga ett koncentrationsläger? Pffffhhhh, get out of here!
Umeå kommuns så kallade
lösning till att få bort "klotter" är förövrigt inte en lösning, det är en väldigt gammal idé och kommer uppenbarligen inte att fungera då graffiti i sig tillhör ute på gatorna och kollektivtrafiken, inte på något form av galleri eller fame. Missförstå mig inte, lagliga väggar är jättebra med tanke på att målare kan lägga ner mer tid på sina pieces och skapa någonting riktigt, riktig fränt.. men that's it, riktiga
writers kommer inte sluta att upphöra bara för att det finns lagliga väggar tillgängliga.
Det finns givetvis målare som bara håller sig till lagliga och lugna väggar, och jag respekterar dom och det dom gör fullt ut, det finns personer som föredrar det. Men att tro att alla writers kommer sluta ge sig på kollektivtrafiken och olagliga väggar bara för att lagliga väggar finns tillgängliga är bara naivt, det kommer aldrig att ske så länge kulturen och kunskapen kring ämnet finns kvar.
Vaktbolag och andra hårda tag är inte en logisk metod ifall syftet i sig är att stoppa hela kulturen, det är som att försöka släcka en brasa med tändvätska. Säkerhet och risker är en del av spelet och hårdare tag / säkerhet blir för vissa personer bara mer och mer drivkraft då det blir mycket mer spänning i det hela. Desto farligare och desto mer riskfyllt det är att lira där du ska lira, desto mer rep får du. Sen så är ju inte alla målare respekt-horor, det var bara ett exempel.
Det går enligt mig inte att stoppa en sådan här bred kultur utan att använda sig utav extrema metoder, metoder som förmodligen skulle göra hundra gånger mer ont än gott - metoder som är olagliga i ett samhälle med yttrandefrihet och mänskligrättigheter.
Men vad det gäller media så tycker jag att tv-inslag om graffiti är jätte intressanta att titta på, även fast majoriteten bara är negativa och smutskastar.
Jag tror att det kan bli riktigt bra om ni kommer i kontakt med rätt personer, och jag ser fram emot att se inslaget på TV om allting går till väga.
Lycka till!