I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Framkallning av bilder.

Vår Hiphop - Graffiti

2010-04-27 17:22

Framkallning av bilder.

Hejsan!

Jo , jag undrar ifall det är säkert att framkalla sina bilder på tex expert eller någon annan elektronik butik. Självklart menar jag om man ska framkalla bilder på sina klotter saker , hehe. Känns lite udda ifall man skulle be dom att framkalla cirka 100 bilder på målningar som ser nästan lika ut , och då kommer nog personalen i butiken att fundera :).

PZ!

OBS skriv nu inte " Framkalla hos en polare som har en fotoskrivare" osv...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-27 18:04
Tror du att dom bryr sig om du har några målningar som du vill framkalla ? Vad ska dom göra, ringa polisen ? Det är inte olagligt att fota graffiti.
Vila i frid Daniel ! 091030

2010-04-27 18:29
Hur fan tror du man framkallade bilder på typ hela 80- och 90-talet och fram till digitalkamerans intåg?

Har framkallat ett gäng livebilder då det begav sig utan problem.

2010-04-27 19:19
Som sagt, det är inte olagligt att fotografera klotter men visst fan sitter nördarna och glor på bilderna, helst vill de nog se bikinibilder från stranden men.

När jag var 20 så poserade jag med en Airgun och en bunt tusenlappar, kanske 15tusen spänn, det var det mesta jag haft nånsin efter första lönen på ett svartbygge. Vilket fall som helst så framkallade jag rullen på en fotoaffär i PUB.

Ekobrottsmyndigheterna ringde en vecka senare och jag trodde det var om svartbygget men det visade sig vara en fjolla i fotoaffären som skickat bilden till snuten. Så visst fan glor de på dina pix.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-27 21:48
Mindgem Visst stämmer det att dom förr hade tillgång till att kolla på bilderna speciellt på mindre butiker , tror dock det sker allt mer sällan numera ...jag mena framkallar du bilderna på tex en fotoautomat på elgiganten elr vilka det är som brukar har sådan ,så skickas dom via dator till ett ställe där skiten sedan framkallas och där är det nog sådan mass proddosering av bilder hela tiden ,,har väldigt svårt att tro att personalen sitter å kluttar elr ens ser bilderna någon gång ... innan dom hamnat i sitt lilla kuvert "
http://farggladavaggar.bloggplatsen.se/

2010-04-27 23:04
Om du framkallar på expert i deras automater som står i butikerna så får du själv skriva in i vilket namn bilderna framkallas. dom kommer inte kräva dig på leg för att lösa ut korten, så hitta på ett namn och en adress så kan det inte spåras till dig. SKulle dom mot all rimlig reson vägra lämna ifrån sig bilderna så äre ju bara skita i dom och skita i att betala för dom, traska över till grannbutiken och sponsra dem istället.

Fungerar iaf enligt mina erfarenheter hur bra som helst hos tex expert, elgiganten osv.

2010-04-28 07:22
Teknikmagasinet för fem år sedan. Våra pose-bilder "försvann".

Nej, det är inte safe.

2010-04-30 17:11
beror helt på var och vilka som jobbar där.
på större ställen tror jag inte det är lika stor chans att någon höjer på ögonen..
har aldrig av egen erfarenhet haft problem med de.
http://www.location-strawtown.tk/
http://www.fotolog.com/strawtowstreets/

2010-05-01 15:34
Onoff skickar väl sina bilder till ett finskt framkallningsföretag, tvivlar på att de bryr sig om vad någon klottrare har för sig på andra sidan vattnet där borta.
Intressepenisen hårdnar!

2010-05-02 10:21
Alltså:

Oavsett om teknikmagasinet är skumma för att de tappade min rulle eller inte, så skulle jag inte rekommendera den affären eftersom det just händer att rullar tappas bort. Vilket är dåligt.

2010-05-02 18:48
asså, bara för att du har fotat graffiti behöver det inte betyda att du själv kan kopplas till utförandet av skadegörelsen i sig. Det är på intet sätt bindade bevis.
Om du däremot har kort på dig själv in action där ansiktet syns klart och tydligt är det starka bevis. Men jag har lämnat in kort som sett ut så och ingen har reagerat, ingen har förföljt mig och ingen har hotat med att "veta vad jag sysslar med".
Jag tror att du ska ha en tokig otur för att det ska bli nåt knas. *ta i trä!*

Sen stämmer det att dom glor på bilderna, en snubbe jag känner praktiserade på en fotoaffär i nian och dom hade "personalens favoriter" på väggen i fikarummet, hemporr, colasnortande, folk som trillat och brutit sig och deras skadeglada polare hade fotat... men jag tror att om du får problem kan du anmäla den ansvarige eller hela jävla butiken för att dom tagit sig friheten att kränka ditt privatliv...
Jag hatar internet.

2010-05-03 10:43
Alltså: rent juridiskt så är det väl inte så mycket att göra. Men saker händer ju oavsett.

2010-05-03 10:48
Perradef
Menar du att det inte är så mycket att göra nåt åt om det blir juridiska förvecklingar av att man lämnar in suspekta bilder eller att det inte håller juridiskt sett att anklaga dom för nån form av intrång i privatlivet, om det nu skulle vara så att dom gjorde det?
Eller nåt helt annat kanske? :)
Jag hatar internet.

2010-05-03 20:02
Ja, delvis.

Om en rulle försvinner så är den borta. Det är ju det centrala dilemmat i denna kontext.

Om en anmälan skulle göras så verkar det inte leda till något konstruktivt. Inte heller är det rimligt att någon ska torska pga att ha lämnat in bilder som är avslöjande. Nu känner jag att min tid i denna tråd börjar gå mot sitt slut. Jag avlägsnar mig därmed med en stilla förhoppning om att mina råd ska falla i god jord.

Farväl.

2010-05-05 00:45
Vad jag hört ser personalen analoga bilder, då de fixar och trixar lite med mer inställningar. Medans digitala skrivs ut direkt i en printer, och på så vis ser dem inte mer än när de stoppar i korten i förpackning, förutsatt att personen som gör det inte bläddrar igenom bara-för-att. Inga säkra källor, men tycker mig minnas att någon herre i en fotoaffär berättade det för mig för något år sedan.

2010-05-05 13:52
reespect

jag har också hört detta alldeles nyligen faktiskt, har två pers hört det är det sant :)
Jag hatar internet.

2010-05-05 14:18
vet att det i vissa butiker (främst mindre, och vid analogt media) kikas på bilderna. så har man otur kan säkert en vardagshjälte anställd på butiken ta bort skiten, vilket de har möjlighet till. men som sagt ovan är det inte olagligt att fota graffiti.

finns nog en risk med att lämna in bilderna om du har fotat en identifierbar person som begår brott. lämnar du in bilder på 100 likadana throwups kan säkert en och annan anställd snea, och någon av dessa kanske tipsa polisen (vilket inte lär resultera i ett piss, max ett telefonsamtal).

oavsett dessa risker är det enligt mig rakt av värt det. framkalla nu era bilder, med eftertanke!

2010-05-05 14:29
framkalla från nätet
yeah so i did what any grown up man would do , i went out like a BETCH!!

2010-05-05 15:17
Bombomachides la den bästa kommentaren! Från nätet kan man ju i bästa fall få hem bilderna gratis med olika erbjudanden!
Klotter är nått fint, typ som att mista sin oskuld

2010-05-05 20:52
Ah, ännu en gång kommer internettjänsten till undsättning, det var faktiskt riktigt bra tänkt där!
Jag hatar internet.

2010-05-07 16:50
http://www.fujidirekt.se/asp/_campaign/100/index.asp?gclid=CMuMiqmiwKECFQGF3godWlA2_g

Där framkallar jag. Har du inte gjort det förut får du dem gratis den här gången också. Chansen att du skulle få nån slags knas av ett så stort företag är ju också minimal då dem säkert framkallar värre saker dagligen.

2010-05-07 19:54
hade hela min blackbook som skulle till framkallning. Säkert 150kort ifrån mina pices. Snubben gav mig 2st tillbaka och sa "SORRY"

2010-05-07 22:21
Character_P vart då? och var det analoga bilder? isf är det bara att ta negativen och traska till ett annat ställe istället, såvida det är någonting på negativen. skulle det inte vara fallet så beror det på din kamera och har alltså inget med framkallningsstället att göra.

2010-05-07 22:47
Illsnidig du är alltså reggad med ditt riktiga namn och adress osv?

2010-05-09 00:13
Ett tips är ju att använda sig av en butik som nyttjar Cewecolor. Då skickas skivan, filmrullen eller det vanligaste, mejla dom till Cewe. Dom framkallar framförallt i Tyskland och Danmark.
Det är Europas största framkallningsleverantör och dom skiter det blekaste i dina bilder.
På många ställen så kommer bilderna till butiken i en sluten påse. Personalen ser aldrig bilderna.

Under mina 4 år inom elektronikhandeln så såg jag nog aldrig ett enda foto. Givetvis om någon visade upp det men inte annars.
Dock hittade man ju mycket skoj i folks datorer dom lämnade in på service =)
Äger dig som staten