I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beslagtagna burkar i samband med HL

Vår Hiphop - Graffiti

2010-03-03 18:14

Beslagtagna burkar i samband med HL

Hej! för ett par år sedan så beslagtog polisen burkar och annan "klottermaterial" utanför highlights. Detta togs till domstol och det hela var rent ut sagt löjligt, polisen fick fel i domstolen och JO-mannen sa ifrån. Nuförtiden hör man enstaka historier om att detta händer.

Dock så var jag där och köpte burkar, jag och en kompis. Sen gick vi till tunnelbanan och åkte hemmåt(vi bor nära varandra).
På tåget pratar vi lite om fillins och grejer, vi hade tänk att åka till ett lagligt ställe i en annan kommun, utan att säga för mycket. Lagligt. Med ett tränat öra kan man lätt fatta vad vi pratade om, vi var inte direkt diskreta, men inte så att vi satt och stekte namn och tags. Endast färgkombinationer.
Jag kan inte komma ihåg att vi pratade om något olagligt, eller om att vi skulle använda burkarna på olagliga platser osv, inget om "bomba" inget sånt.

Dock när vi kommer fram, vilket är kanske 10-tal stationer ifrån medborgarplatsen så blir vi stoppade av en civil-polis. Han identifierade sig med bricka och det verkade legitimt, öronsnäckor osv. Dessutom är vi inga kids så det var inte några andra writers som tog oss.
Sen efter förhör (läs frågor om vad jag sysslar med och lite skit, det vanliga) så beslagtar dom alla burkar.

Jag vet sen tidigare att det är fel av polisen att beslagta burkar, och jag har läst och förstått att den allmänna tankebanan folk har är att man ska ha obrutna förpackningar och kvitto från highlights.
Det hade jag och min kompis. Inte en enda burk var bruten, alla caps satt på plats och vi hade båda kvitton. Nojjig som jag är så sparar jag alltid det, och jag var bombis på det skulle räcka.
Jag frågade hur jag kunde få tillbaka burkarna, han frågade om jag ville göra åverkan på dem och jag sa att jag ville gärna det.
Enligt honom ska jag få en grej i posten, typ ett "kvitto" att vi har fått skiten beslagtagna. Och det ska vara noterat att jag vill ha skiten tillbaka.

Med detta vill jag fråga några saker: hur lång tid tog det att få tillbaka burkarna? Bör jag göra en motanmälan?
Några andra som råkat ut för liknande saker i dagsläget?

Sen vill jag bara säga att ta en jävla omväg om ni åker tub till HL, gå inte till medis.

Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART

2010-03-03 18:20
Bör tillägga att jag frågade om hur det ligger till om dom får ta burkarna även om skiten är obruten, med kvitto osv. Han sa att det var skit samma om det var obruten som använd, går under samma paragraf. Något om förberedelse för skadegörelse eller något sånt. Paragraf 13 var det enda jag förstod.
Tog inga idnummer eller något sånt, orkade inte strula.
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART

2010-03-03 22:07
det kan ta sin tid,går inte att säga. om du gör en motanmälan kommer du inte så långt på, du kanske inte ens får tillbaka burkarna vad vet jag. själv har jag inte råkat ut för detta

2010-03-03 22:20
Jag tycker det hela låter mysko med att ens beslagta burkar när don inte ens används till nått pågående brott. Kan inte förstå att man kan åka dit eller att dom beslagtar dom för "förberedelse". Likadant som att jag skulle åka och köpa en kniv och blir tagen av polisen och dom beslagtar den för "förberedelse till mord/grov misshandel". Men vem är jag liksom.

2010-03-03 22:30
Det jag har hört är att man ska få kvitto direkt på plats. Jag hade inte litat på att du kommer få hem ett kvitto på posten tyvärr, men vad vet jag?
Har fått svaret att det är omöjligt att få tillbaks grejerna, för de ska till snuthuset för att förstöras.

Dock var det 3 år sedan jag var med om denna upplevelse, vet inte hur det ser ut nu.
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"

2010-03-03 22:59
jag gråter inte över spilld mjölk, orka hålla på om 250 kr lixom...
Poängen var att jag tror att en av snutarna hakade oss från HL och förföljde oss därifrån, vilket är emot vad som var överenskommet.
Sen var faktiskt snutarna rätt hyggliga, dock så fick man fråga till sig information vilket störde mig. Tycker man borde få jävligt klart för sig hur läget ligger till, lätt att vara kaxig här och nu men om man står framför 4 snubbar som står och analyserar en så tänker man inte helt klart.

Kan även tillägga att jag inte går klädd som en klottrare, långt ifrån. Har vad jag anser en normal klädsel. Inget färgstänk eller bögiga graff-märkeskläder. Detta är en av mina huvudmisstankar till att dom såg oss gå från HL.

2010-03-03 23:25
Fan vad maktlös man måste känna sig i sådana situationer.Jag skulle bli fan tokig om aina hade tagit mina cans. Det fuckaste är att de skulle kunna raka av varenda jävla kund som kommer ut från butiken. Varför ens leka spanare? Bara att ställa sig men fett sopsäck, alla som handla på HL ska slänga singa grejjer in i den. Mkt enklare.

Nu blev jag fuckad upp igen (trots att sånt hnder hela tiden). Säg till om du vill ha ngn Pluto G burk som plåster på såret,gjorde felköp sist,trodde skiten va mörkgrå men den va militärgrön ist.

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-03-03 23:44
tack för omtanken :D men spara burkarna du.

2010-03-04 10:36
hade jag vart i dina pjucks så hade jag gått till hl och förklarat läget så kan du säkert få nummret till deras jurist + att dom på hl vill veta ifall folk blir tagna på vägen från deras butik.

har redan vart ett jävla jidder om det där för några år sen och hl fick rätt att snuten inte fick stoppa deras kunder från butiken, men i det här fallet så kan lika gärna snuten sett er på tuben så svårt och bevisa.

2010-03-04 11:59
Det verkar som att en del har råkat ut för samma sak på senare, förmodligen förföljer dem er från butiken och haffar er en bit ifrån highlights för att slippa göra om samma misstag som chesskids nämde. Polisen hade ju inte rätt att plocka direkt utanför butiken så istället väntar dem en stund för att det ska se ut som slumpen att ni blir visiterade och inte för att ni precis har handlat.

2010-03-04 13:14
Min kompis såg han gå på vid medis, jag kände igen honom i efterhand från parken typ. Orkar fan inte hålla på med detta kommer skita i det.

2010-03-04 13:50
polisen gör helt rätt och följer gällande lagstiftning och varje polisman kan i princip tolka den hur han vill
"Det behövs många sprayburkar för så mycket färg. De måste ha gjort ett riktigt nattinbrott i en butik, för så många burkar snattar de inte under jackan."

2010-03-04 14:14
Med andra ord så får dom inte stå utanför highlights med en svart sopsäck och länsa alla cans men dom får följa efter någon från highlights till andra sidan stan och ta burkarna?
Dessa burkar är då körda?
Vad i helvete bör man göra om man inte vill få skiten beslagtagen, scoopa affären? Det är ju helt jävla sinnessjukt. Ska man åka med bil dit, och sen åka hem? Är det allvarligt talat olagligt att köpa burkarna? Det är det inte, dock så får man tydligen inte åka hem med konstnärsmaterialet.
Som du säger så kan dom tolka skiten hur fan dom vill men det BÖR ju finnas en gräns för vad dom inte får göra.

2010-03-04 15:06
dom får stå var dom vill, finns inga bestämmelser i lagboken som beskriver avstånd eller tidpunkt. om en polis visiterar och finner " föremål som är ägnade att användas som hjälpmedel vid brott som innefattar skada på egendom," så får han upprätta en anmälan om föreberedelse/försök till skadegörelse. men i nästan alla fall så läggs det ner och man får tillbaka burkarna
"Det behövs många sprayburkar för så mycket färg. De måste ha gjort ett riktigt nattinbrott i en butik, för så många burkar snattar de inte under jackan."

2010-03-04 15:39
Ok, tack för infon.

2010-03-07 13:25
Det var ett par år sedan jag blev stoppad av 2 st uniformerade poliser. De kände igen mig & frågade vad jag hade i väskan, i väskan låg det ett gäng oanvända sprayburkar som de beslagtog. Ungefär 2 år senare när jag nästan hade förträngt händelsen så fick jag hem ett brev om att jag hade sprayburkar att hämta på beslag..

En annan händelse, det var en vardag & det var vid lunch jag blev stoppad av 2 st uniformerade poliser. De frågade vart jag var påväg & vad jag hade i väskan.. (först slog de till lite på väskan utan att det lät, sen slog de lite hårdare & de kunde fortfarande inte höra något.. till slut tog han tag i väskan & skakade om den & då hördes ljudet av sprayburkar) Jag förklarade att jag var påväg till en byggnad som då hette Clean City (i Eskilstuna) & att det är lagligt att måla där. Då sa den ena polisen att han mycket väl visste var Clean City var & att han inte gillade det. De beslagtog burkarna & mina skisser & anmälade mig för förberedelse av skadegörelse. Dem burkarna har jag inte hört något om..

En till händelse, det var kväll & jag hade vart & målat med 2 st polare. Vi var påväg hem då vi blev stoppade av 2 st poliser. (När vi såg att polisen körde upp & skulle stoppa oss så tog jag bort capsen lite snyggt & la dem i en annan ficka) De frågade vart vi kom ifrån & vart vi var påväg.. De tog en titt i min polares väska, där hittade dem ett gäng sprayburkar som de beslagtog, min andre vän hade dockat sina burkar på backen en bit bort så de beslag tog dem också.. När de visiterade mig hittade de 2st sprayburkar i fickan som de tog fram & tittade på, de var använda & det syndes tydligt men de stoppade tillbaka dem i min ficka igen.

Har fler berättelser då jag blivit gripen många gånger. Jag tror det handlar om vem det är som stannar en.. Det finns riktiga rötägg som utnyttjar sin position & sen finns det dem som är jävligt schyssta.

Min mening, Jag tycker inte att poliserna har rätt att beslag ta sprayburkar av graffitimålare. Så länge de inte kan bevisa att dem har används eller skall användas vid ett brott så har dem inte rätt att beslag ta dem tycker jag.

Fotbollspelare har fotbollsplaner, pokerspelare har pokerbord, tennisspelare har tennisplaner & de som fiskar har rätt att fiska. Men vi som målar vi har inte rätt att göra det, det anses vara olagligt & vi blir stämplade som kriminella. Visst finns det fame, men det är inte många med tanke på hur många graffitmålare det finns. Även om det finns fame & om man tänkt måla där så beslagtar endå polisen ens burkar. Det är förjävligt!

Det finns ingen rättvisa, rättsystemet är helt åt helvete! Jag har planer på att införskaffa mig ett gäng plywoodskivor som jag kan måla på här ute på gården. Jag är också 100 på att nångång när jag målar så kommer polisen dyka upp..

Fotbollspelare har fotbollsplaner, pokerspelare har pokerbord, tennisspelare har tennisplaner & de som fiskar har rätt att fiska.

Varför griper de inte en pokerspelare? han kanske har planer på att fuska.. Varför griper de inte en tennisspelare påväg till träningen? Han kanske blir arg & använder sitt tennisrakert som ett tillhygge.. Varför griper de inte fiskarna? De bär säkert på kniv, kan slå fiskespöt i huvet på nån & kan strypa nån med fiskelinan.. (jag resonerar inte så, men det är så polisen resonerar om oss). 'Där har vi ju Robin, han målar ju graffiti.. Han har aldrig åkt dit på bar gärning men vi har beslagtagit burkar av han tidigare. Vi stannar han & beslagtar alla burkar & skriver det i rapporten att han planerat att använda dem'

Fuckit, systemet är kört i botten..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-07 16:23
Har själv blivit av med burkar ett par gånger...

De har inte gjort nån anmälan eller så utan bara tagit dem i beslag för att förstöra skiten...ska tydligen finnas nån sån lag som gör att man kan förstöra klotterprylar, knivar och sånt om man tror att de ska användas till brott...

Nån som vet mer?

2010-03-07 17:57
gawr Inte för att vara petig men frågade han verkligen dig om du ville göra "åverkan" på dina burkar?

Det korrekta ordet är nog anspråk.

Om ni har fått burkarna beslagtagna och dom skall förverkas så ska ni få hem ett beslags-kvitto om det framkommer att brott ej kan styrkas.

En rolig avstickare är att "förverkade" burkar faktiskt har kommit ut igen genom att poliser har tagit hem burkar från beslag till varierande ändamål.
Om till och med burkar försvinner från deras förråd så kan ni ju tänka er vad som händer med stora delar av den narkotika som beslagtas på gatan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-07 18:03
Ledsen, ska stå anspråk.

Hehe skön notis.

2010-03-07 21:16
Fick häng från HL ner till bågen.
Nån luffare slog till en ung kille polisen grep luffaren och stannade mig, tänkte att det var för att jag skulle vittna. Nädå, fick stå och huttra i 45 min under visitering och dyl. Fick hem förundersökningen då stod det att dom hade följt efter oss när dom hört att någon nämnt en känd klotteraffär som heter highlights.

Frågade även ut "Har du några skisser på dig?! VA? VA? har du det?"
"Nä tror inte det, skulle kunna ha någon teckning jag slögjort på jobbet, inte säker.." "Här är det ju en skiss!!! Du sa att du inte hade någon på dig? Är det här din tag? Va? Va? Va?"

Idoter..
www.myspace.com/drdrogdisko

2010-03-07 22:20
Kan nämna att mina vänner som jag delade lägenhet för 2005 var dumma nog att åka fast på fyllan för trashing, vilket ledde till att polisen slet upp mig 3 på natten och letade igenom hela lägenheten (vi var 2 graffare som bodde där) dom hittade massa med saker, skisser o dyl. och dom ville ta med vårat middagsbord som användes flitigt av oss och vänner att träna på, roligast var när en av poliserna slet ut våran bong vi hade byggt av 3 x 1,5 petflaskor och en massa slangar, rykte på axlarna och slängde tillbaka den i skåpet.
Jag blev av med 8 burkar under deras lilla räd och senast för 2 dagar sen fick jag hem ett brev från polisen om att jag kan hämta ut dom om jag vill, jag har fått 1-2 brev per år sen 2005 och jag vägrar svara för att jävlas, och för att se hur länge dom kan ligga kvar där.

2010-03-07 23:00
Jag har fått mina burkar och ryggsäckar beslagtagna ett antal gånger nu. Men har aldrig fått tillbaka dom även om jag gjort anslag på dom.

2010-03-07 23:35
kollat anslagstavlan?