I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tipps & råd om vad man kan måla på

Vår Hiphop - Graffiti

2010-02-09 12:23

Tipps & råd om vad man kan måla på

Har börjat måla fame på somrarna de senaste åren. Men har redan tröttnat på våra fame här i stan, det är en bit att gå & det är en bit in i skogen & förjävligt med mygg.

Tänkte först införskaffa mig plywoodskivor & skruva ihop dem, på så sätt skulle jag kunna måla här på gården & ha plywoodskivorna i mitt källarförråd. Men ett gäng plywoodskivor blir ju tungt att bära fram & tillbaks.

Sen kom jag att tänka på att man kanske kunde införskaffa sig en pressening, men då kom jag att tänka på att den förmodligen skulle stöta bort färgen.. Om inte annat så skulle det säkert rinna ganska mycket.

Nu har funderat på om man skulle skaffa sig en duk, men vad för sorts duk? Jag kollade lite på IKEA & där hade det dukar med Matrialet: 100% Lin eller 52% polyester, 48% bomull. Jag har noll koll..

Har du tipps & råd du kan ge mig så skulle det uppskattas jätte mycket..

Tänkte det att duken, eller dukarna om man syr ihop 2-3 st så får man fixa en tyngd i den också. Men det kanske inte alls går med duk? Den kanske suger åt sig färgen & färgen växer i duken (förstår ni hur jag menar?)

Det ska inte bara vara 1 engångs grejj heller, jag räknar med att kunna köra på den flera gånger!

Hoppas på bra svar nu.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-09 13:31
satsa på att köpa målardukar. sen vilket fabrikat det är spelar inte så stor roll. linne, bomull, du kommer inte märka någon skillnad efter du grundmålat dom med vanlig väggfärg innan du sprayar på dom. Förut fanns det stora uppspända dukar på clasohlson, men jag hittar inte på dom på hemsidan, så dom kanske har gått ur sortimentet. annars är dom att rekomendera. dom låg på omkring 1.5m x 1.5m, vilket är bra stort för färdiguppspända dukar. Fördelen med dukar uppspända på ramar är ju att dom knappt väger någonting. lycka till!

Clasohlson
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-09 13:39
riva o tejpa flyttlådor e väl billigast

2010-02-09 18:39
logotype0 ; Dukarna du menar, kan antingen finnas på en "konsthandel/konstbutik" eller på clasohlson men dom brukar oftast ha mindre. men Konstnärsbutik, ligger runt 200-350kr och den va 180x160. Köpte strax före jul och den kostade 299:- . Funkar utmärkt bara besvärlig att ta hem (om man inte har en bil dock,men jaja) Så där kan man ju alltid checka för dom har alltid fina saker.

// Tom.

2010-02-09 20:10
Okey tack så mycket, precis dem är ju lätta att bära ur & in i källarn igen. Är dem ungefär 180x160 så kanske man får köpa ett par stycken & sätta ihop, så att man har lite utrymme att måla på.

Men fan, Konstnärsbutik säger ni? Tror fan inte vi har något sånt här i stan.. Men ska kolla upp det. Vet att det finns en sorts färgbutik nere på stan men att dem är dyra.

Tack så mycket grabbar:)

2010-02-09 20:47
"&"
Call me Mr. Tibbs

2010-02-09 21:25
köp masonitskivor, bara meckigt och dyrt med duk om du ska måla graff på dom. färg fäster på presänning men börjar flagna när det torkar och går inte att måla över så snyggt.
kolla byggmax Länk till http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1010.aspx köp två såna och rolla före med valfri färg, mycket större, hållbarare och mindre meck än att spänna upp en duk varje gång.
this is the place for your advertisement

2010-02-09 22:54
masonit är väll inte direkt att rekomendera då den sväller om den kommer i kontakt med fukt och vatten. dom blir med andra ord välldrig tung om man blöter ner dom. det absolut bästa för minst pengar är ju plywood, men det väger endel det med. dom brukar gå lös på ca 200kr för en skiva på 2.20m x 1m typ

2010-02-10 00:29
att köra duk kan vara begränsat pga storlek. vist kan du lägga ihop 2 st. men...
plywood behöver du inte ens rolla över till ksildnat från masonit och finns troligen i eller runt om din stad i närmaste bygghandel och relativt billigt. Eftersom du bara målar lagligt stödjer säkert dina föräldrar en körning med bil (leverans) om du inte har tillgång till bil själv.
sätt upp skiten på baksida eller liknande om du ändå bara ska måla lagligt.
vill dina föräldrar begränsa din möjlighet att utöva din kreativitet eller
bor du i lägenhet sätt upp skiten i en nära skog el liknande som är fri från hundvandrande samhällshjältar bara så ska det nog vara lugnt
.

2010-02-10 07:44
Tack för alla tipps:)

Ful_singel hehe, jag är 23 år & har en egen familj nu. Vad jag gör bryr sig inte mina föräldrar om:P Bor i lägenhet, tänkte det att jag förvarar plywood skivorna eller dukarna i mitt källarförråd & varje gång jag ska måla så bär jag ut dem på gården & ställer dem på fotbollsplanen vi har här på gården. Det är ju fullt lagligt så.. Men visst finns det alltid nån som kommer störa sig på det.

Jo jag har vart på en bygghandel & kollat på plywood skivor, de kostar 200-300 kr st. & då skulle jag behöva köpa en 3-4 st & skruva ihop dem med ett gångjärn så att jag kan fälla ihop dem & fälla ut dem, men saken är den att det blir jävligt tungt att bära.

Får se om jag kommer ner på stan idag, ska glo runt lite efter dukar då.

:=)

2010-02-10 11:42
HUMBUUUUUUGGG!!!!

Whoa?..

2010-02-10 17:18
Har hittat en duk som säljes på Clas Ohlson, vad tror ni om den? Om det är värt att köpa några stycken, sätta ihop, bygga en ram & spänna upp dem.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=138051683

2010-02-10 17:20
En annan duk, billigare. Såg nu att båda dukarna var till för olje & akryl målning & sen stod det att den var halvsugande:S

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69773347