Hör upp - Random search i Mörby centrum av civvare [Tunnelbanan]
Tjenare allihop Civilare sitter i SLs Bås (spärr) vid Slutstationen Mörby centrum. Jag blev visiterad och frågad av 2 Civilare. De följde efter mig ned för rulltrappan och sedan frågade en massa jävla frågor. Jag frågade vad syftet är med det här. Då svarade dom att dom letade efter knark. Eftersom det skulle bli helg.(Jag fattade noll) En blond kvinna i 25-30 års åldern(ca 175cm lång) och en Man (ca 190cm lång) i ungefär samma ålder. Båda var svenskar. Kvinnan hade sådana Uggs till skor eller fan de heter, mörka jeans och en svart jacka. Killen hade också mörka jeans tror jag och en svart vind jacka och en svart mössa med olika mörka färger på. Dom kollade OCKSÅ genom mina SMS så radera allt bevis!! Hade en massa skisser på mig så se upp folk!! Men som tur tittade inte de på papprena. Jävligt dumt att ha skisser i mina fickor. Se upp och var på vakt!! Detta hände i Fredags. KOM IHÅG PUNGA ALLT! DET ENKLASTE SÄTTET!!! Peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur hade de ens rätt till att visitera? om du nu inte sa ja
Segt med civvare, Det som du inte tänker på att alla läser hära dumt o säga pungaallasaker ex dom fattar väll att man kan de men dom kanske inte tänker på de + vad har de hära med graffiti o göra?
CSG4SAINTSHIT!
Operation Gåsen
Whores from the underground
Operation Gåsen var väl inriktad på söderort. Och är dessutom sedan en tid tillbaka över.
spliff macht frei
Kan passa på att varna för civvarhäng på Odenplan. Ofta en ung, långhårig blond snubbe med tjackryckningar som går och flashar brickan. Gärna för att du dricker en bärs på stationen.
spliff macht frei
dem har inte rätt att göra ett shiet om du inte har burkar eller knark på dig..
dagdrivare Jag säger det här eftersom att varna alla att om de har burkar eller sånt skit och är precis vid Mörby tunnelbana att de ska se upp. Av god vilja menar jag det här.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur kan du låta dom titta dina sms, någon stake har man väl? löjligt
vad gäller visitationen så har de rätt att göra det om de misstänker att du begått brott.. dvs om dom misstänker att du har knark på dig så har dom rätt att visitera dig.. sen om deras misstankar har grund eller inte det kan ni med stake fråga väktarna sen...
som sagt dom har nada rättigheter att kolla i din telefon gör en anmälan så vi får bort svinen!
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
R_Wiggum: om det är väktare så har dom INTE rätt att visitera dig på det viset, dom får endast göra skyddsvisitation för att du inte skall kunna skada dem, är dom poliser så har dom dock lite mer rättigheter men dom får fortfarande INTE läsa igenom dina sms.
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
yardfeeling: lär ju inte vara väktare... låter som poliser.
Eftersom de var civilklädda får man hoppas att de var poliser. Väktare får inte arbeta i civila kläder annat än när de arbetar som butikskontrollanter (alltså spanar efter snattare i butiker). Allt annat civilt arbete kräver särskild dispens och är inte helt lätt att få. T.ex. klotterspanare från CSG måste som det ser ut idag alltid jobba i uniform. Uniformen ska vara godkänd av länsstyrelsen, och den kan inte se ut hur som helst. Det måste stå VÄKTARE på vänster bröst och uniformen ska se ut som en uniform (det går alltså inte att få en uniform bestående av baggyjeans och munkis godkänd). Alla som jobbar tillsammans måste vara klädda likadant. Det är inte heller tillåtet att ha civila kläder utanpå eller att dra på sig nån toppluva/beanie/yankees-keps istället för uniformsmössan. I övrigt tolkar jag det också som att tråden handlar om poliser...och ja, poliser har en herrans massa olika lagstöd för att leta igenom både kläder och mobiltelefoner, så där kommer man inte så långt i sin klagan. Däremot som sagt, kanske dags att röra om i grytan vad gäller uniformstvånget för väktarna?
de kan göra vad fan de vill med dig och du har aldrig "rätt" mot dom om du inte har 10 vittnen. I slutändan e det vi som förlorar.
precis det jag ville komma fram till försök förklara för fabror blå vad han har rätt och inte rätt att göra när hans kollega enkelt vittnar för det ena eller det andra... yardfeelings: inget som hindrar dem att säga i rätten att han hotat och satt handen i fickan på något som såg ut som en kniv som senare visade sig vara en mobiltelefon.... polisen får göra exakt vad FAN dom vill om dom har lust..man får helt enkelt hoppas att dom inte har lust den dagen acab
BUZ: vad jag har hört så måste inte csg vara i uniformlängre när dom ska gripa någon men ingen aning någon kanske vet:P, + Dom kör ju att vara civila sen försvinner dom med sin feta rygga och kommer tillbaka med uniform fult.
CSG4SAINTSHIT!
Det va Polisen inte väktare
Jaha trodde det var väktare, my bad, ´´stäng av mobilen innan ni går ner till underground´´
Det e lungt Glutt0:) Fattar varför inte folk ska hålla på, jag informerar bara. Om du e nån dag i Mörby C tunnelbana och traskar på tänker ni på inlägget, gömmer allt och kommer undan om horcivvarna ska hålla på och jiddra. Peace
Måste inte snuten ta in en på förhör innan dom kollar igenom mobilen/plånboken, eller ha papper från en åklagare? ja menar att dom säger på plats att dom får och vad som står i lagboken är ju 2 helt olika saker, låter ju lite märkligt, men att dom tar till mer än va dom får va väl ingen nyhet
Glutt0 Civvare som resten av alla typ grisäckel är äckliga svin. dom kollar din lur och visiterar dej hur dom vill, säger du någonting emot så kan dom dra till med vad som helst för dom är ju "poliserna" och du är/blir ju "misstänkt brottsling" så förtroendet ligger på deras sida. så det finns inte mycket du/ni kan göra när dom tar fast dej och kollar igenom dej och din mobil sådär spontant från ingenstans.. om du inte lyckas filma situationen med bra ljud/bild så du har det bevisat ,men knappt då kan du göra någonting. Och dom vill man ska följa lagenoch alla(Regler) när dom själva överskrider deras egna (helt ostraffat)Horungarna.., och missbrukar sin makt/förtroende för att trakkasera människor på det här sättet . Sjukt. från hjärtat. låt dom Dö Sakta. HahaJaDu Tung du e som upplyser om detta ! ACAB one!
Aka Jige,Jj,Shinepanze<br><br>
Tack så mycket Shinepanze:) Håller helt klart med dig och alla andra som skrev ungefär samma sak. Om man nu ska ta det här till domstolen vem fan ska de tro på? 2 poliser som jobbar för staten eller en ''Skitunge''? Och alla Poliser/civvare är ju så lagliga och följer reglerna med hela sitt så kallad ''Hjärta''.(Ironisk om inte någon fattar) Fyfan att det ska vara så här. Fan övermakt, som att ta pengar från fattiga, men vänta det gör de redan(staten). Det heter ju skatt!
snut eller inte, rätt att glo i din mobil har de inte. först och främst måste det finnas misstanke om brott men jag antar att p14 som tipsade här uppe gled runt i ganjainspirerad tröja och säckiga brallor och då får man skylla sig själv.
Väktare har ingen befogenhet att visitera någon under några som helst omständigheter. Låter man polisen läsa ens SMS så är man pantad, då de inte har befogenhet till detta.
har fått luren genomläst av civvare vid ett flertal tillfällen. befogenhet eller inte - vad ska du göra åt saken när du ligger på marken med knä i ryggen och någon annan anabolatjackis tar upp din lur och går igenom. Snubbarna är hala, dom skiter väl i pl13 eller pl14...
Men vafan ska du kritisera för Soma. Jag gav info att se upp vid Mörby centrum, tacka för den och knip igen. Jag en vanlig snubbe som målar graffiti. Får ju fan skylla mig själv om jag går runt i sån jävla outfit, vilket jag INTE gör
jA har haft med polisen o göra en 10tal gånger vid varje tillfälle har dom visat 0 respekt för något alls, och ja lovar er, om ni börjar "tjafsa" om era rättigheter med en snut...eller jiddrar me dom överhuvudtaget...då får ni följa me in till stationen. dom ÄR maktgalna de e ett faktum, finns så mycket småsaker som dom fuckar med dig på när man e anhållen. en polare åkte på rådäng oxå i häktet, 4 snutar gick in o sopa på han me batong inne i cellen, han såg förjävligt ut efter. själv fått lite smällar men inte något specielt. slutsattsen, spring så fort ni ser en snut
okej, det var bra att veta Knatcha, vad synd vad som hände med er. Så ska det fan inte vara. Tur att jag var trevlig mot civilpolisen. Kul och åka in på stationen en Fredag.
Klart de hugger er småkillar. Ni vågar/kan ju inte sätta er emot, och de vet de. Sen att alla "klottrare" av idag klär sig i samma stuk och har rygga etc. etc. gör det ju bara ännu enklare för dem.
håller med Aoto-k ( fan klä er som hulliganerna gör haha) inga klubb märken... så vet dom ej vem du är (i graffiti världen) ha kostym och slipps och en påse från LV med cansen i eller en smidig axel väska. det funkar säkert. det gör det för mig men såklart så måstem man ha kläder efter väder. så kostym funkar inte på yard och cp uppdrag haha
polispoesi.....
Fuck the System
polispoesi..... http://www.youtube.com/watch?v=2ty8Nf3gGLA&feature=PlayList&p=2A2E53A935ED847D&playnext=1&playnext_from=PL&index=11 vandalex, RIP.
Que sera, sera.
Spelar ingen roll om du har skisser i fickan, det är inte olagligt. Dock en jävla tabbe ifall du har lagt upp en piece som ser likadan ut. Operation gåsen kanske är över.. men dem har fortfarande stenkoll på söderort, i alla fall där jag bor, civvare överallt helatiden. Ifall du ser flummig ut så kör dem in dig på piss direkt, kör en chansning liksom. Besides, dom får inte rota igenom din mobiltelefon förens du låter dem göra det.
vill bara slänga in några medningar angående väcktare & Ordningsvakter. En väcktare är igentligen som en helt vanlig person den ända skillnade är att dom har rätt att bära Batong. Dom har ingen som hälst rätt att visitera eller gripa, dom ska bara tillkalla polis om något händer. Ordningsvakt är en "Säkerhetsperson" som får bära batong+Pepparsprey, Dom har rätt att "Tillfälligt" gripa (Hålla kvar) En person som stör ordningen, dom får även på begäran från polis(Men endas begäran från polis) visitera en person. Enligt PL19. Bara så folk kan skillnaden, stör mej på solk som inte kan.
En blå bil är inte rosa!
Yes, saken är den att väktare använder sig av olagliga metoder utan att torska på det.
>>> Skalleman Jag har också ramlat in i väktare som gör knasiga saker, men jag måste tyvärr rätta dig ganska kraftigt. Väktare får gripa när de ser nån begå brott, och de får visitera alla de gripit...detta är något vem som helst får göra, alltså både svenne pung och väktare. Ordningsvakter får såklart göra likadant, och så får de omhänderta folk som är för packade eller stör ordningen...
Buz: Väktare får göra en så kallad skyddsvisitation inget annat. http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsvisitation Ordningsvakter har jag för med att det gäller samma regler.
Kroppsvisitation enbart i syfte att eftersöka stöldgods eller liknande får dock normalt endast genomföras av polis (Rättegångsbalken, 28 kap 11§).