fotolog
kan polisen kolla typ ip nummer på fotolog eller på något som helst sett spåra en ? Hej
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har du sett C.S.I på kanal5 ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jo, men vad skulle det leda till ?
eller frågan är la mer om dom får det, eller får gör husransakan pga av det .
Vad de får o inte får ? du vet inte hur polisen gör för att gripa folk va ? Poliser backar varandra och storebror står bakom de. Så självklart kan de spåra din Ip adress, Om du torskar o de spårar fotolog bilderna ( på din tag eller dyll ) så kan du nog ge dig på att du får torsk för det också, sen finns de ju massor av teknik för o sätta dit dig också. Handstilstydare osv, du kan ju tänka över en bra anledning till att du har bilder på den tagen du åkte dit för, på din dator o uppe på internet, in case du åker dit någon gång.. Därför bör ( om du vill vara ~99 % safe ) du ta dig till närmsta bibliotek och ladda över bilderna på så sätt. Vad vet jag,
det har faktist hänt att folk torskat via fotolog.
Nej dom kan inte kolla upp IP-adresser via fotolog utan att kräva ut dessa från fotolog via polisen i det land fotolog har sin verksamhet och risken för att den statens polis skulle gå med på att starta en utredning och lämna ut dessa uppgifter är minimala. Troligtsvis så skulle det gå för lång tid så att fotologs ISP ändå redan raderat loggarna. Teoretiskt sett så skulle dom kunna kräva ut ip-adresser från svenska hemsidor via ipred men för att detta skall ske så skall personen bakom den ip-adressen verkligen ha begått nått kriminiellt. Att ha lagt upp ett foto på internet med en bild på en panel eller skriva en idiotisk kommentar på ett forum kommer ALDRIG leda till att dom kan kräva ut ip-adressen. folk borde köpa fler foliehattar ;)
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
Men att polisen sitter och får betalt för att snurra omkring på whoa/fotolog/bilddagboken osv är ju ett faktum, så kan komma andra negativa resultat av att vara "för öppen" på sin fotolog/bilddagbok osv....
En vän till mig torska. dom "väktarna" Tipsa farbrorblå om hans sida. där efter sparade dom alla bilder till förhör osv. Asså så dom har koll dom kommer läsa de ja skriver nu ShuShu jonas!
CSG4SAINTSHIT!
I början av mina eskapader som graffitimålare så sa jag rakt ut vart jag hade målat grejerna men då fick jag massor med mail och feedback som sa, "Outta inte stället". Efter ett tag gav jag med och slutade säga vart haken var, men på grund av när jag nämnde ett ställe så var det 50 andra dudes när och målade nästa gång jag var där så det gynnade mig själv att inte säga vart det var.... Men de som säger "outta inte haket" är 14åriga nördar utan hår i arslet som inbillar sig själva att svenska polisen hackar Fotolog och loggar IP nummer i korilation med bilder och använder mjöl för att fiska fram fingeravtryck på cans som de hittar i buskarna. De är så korkade att det inte går att beskriva med dessa vackra ord. Tro mig på detta, Polisen har ingen rätt att gå in i privatägda företag och plocka ut information hur som helst och om någon annan här kommer och grinar över att "polisen kan visst spåra dig, de håller reda på dina foruminlägg och dina bilder på fotolog, bla bla bla, jag är en ärthjärna" så vet du att den snubben inte är torr bakom öronen. (Precis hemkommen från en natt på stan så sanningen är skarp och direkt)
Graffare
2009-12-28 10:11
MindGem P34 for prez!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
MindGem P34 Mkt skitsnack i samma inlägg...
väldigt mixat av vad folk tycker här.. verkar inte få några svar ...
namnlös: hur skall dom koppla vad ett alias på Internet skriver och vem du är utan att få tag på Ip-adressen ? Som jag skrev ovan så har dom inga bevis för att du är den som skrivit ett inlägg eller postat en bild på nätet utan att kunna koppla din dator till just det inlägget och det kan dom endast med ip-adressen, klockslag, webloggar m.m. och för att komma åt detta behövs mer än en sketen kommentar på nätet, vi har ju faktiskt yttrandefrihet mer eller mindre i sverige. Och fotot du lagt upp kan du ju hittat på någon annan hemsida eller ett upphittat minneskort på stan :) Så mao kan dom ej besluta om en husransakan enbart på att dom läste ett rykte på nätet, detta är inte en hollywoodfilm utan verkligheten! Självklart kan bilder användas som extra bevisning vid vissa enstaka tillfällen men då handlar det om omaskerade livekort m.m och lägger man ut sådant så .. tja tror darwin kan förklara för dig om det naturliga urvalet :)
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
din_mamma87 P22 MindGem P34 Mkt skitsnack i samma inlägg... Japp, kraftigt alkoholpåverkad :)
Det krävs inte allt för mycket för att dom ska se att bilderna på en viss fotolog är uppladdade från ett visst ip-nr. Och det kan ju bli lite svårt att förklara varför alla bilder på en viss tag är uppladdad hemifrån en själv.. Sen vet jag att folk har fått husrannsakan pga det dom har lagt upp på fotolog. I polisförhör så har det hänt mer än en gång att dom har haft utdrag från foruminlägg och annat från den personens användare på t ex whoa och flashback.
Tror inte de kan kräva IP och sånt när det bara gäller skadegörelse/vandalism, men skulle det vara en utredning av mord skulle de säkert få tag på IP:n
din_mamma87: snälla berätta för mig hur de får ut ipnummer från fotolog :) tror du svensk polis ringer till ett utländskt bolag och kan kräva ut det? :) att folk inte pallar trycket när snuten langar fram foton från fotolog som "bevis" och erkänner är en sak men om du nekar så kommer dom inte kunna använda de som bevis om det inte finns ett livekort eller andra sätt att koppla dig till bilden. Och dom kommer aldrig att kunna använda ett kort på en målning som dom finner på internet som orsak tiill husransakan om dom inte kan koppla ihop ip-adress m.m till just dig och jag tror knappt det räcker. om ni e så paranoida gå till ett Internetcafe och ladda upp bilder istället så kan dom ju försöka spåra dig. sedan kanske folk borde lära sig att inte posta youtube filmer under sitt riktiga namn eller tag så att snuten kan börja mistänka dig om du är så aktiv att du bör oroa dig. my 2 cents.
MEN hallå har ni inte sätt tv hallå... polisen gör brott för att sätta dit kriminella/blabla så ja tror inte dom bryr sig över någon haluu sida för ip. eller så kan dom inte. men ja tror dom kan de why nooot..
CSG4SAINTSHIT!
dagdrivare: läser du ens vad vi skriver? fotolog har INTE sin verksamhet i sverige! För att då få ut ip uppgifter så är det inte bara att trolla för att få fram dem, först skall landets polis kontaktas sedan skall det landets polis i sin tur fundera på OM dom ens skall orka lyfta ett finger för att få fast en okänd graffitimålare i sverige, det dom sedan måste göra är att kontakta ansvarige ISP'n eller direkt till fotolog och OM fotolog beslutar att dom kan ge ut uppgifterna så skall det samma väg tillbaka genom beslutsfattarstegen. självklart kikar dom på om någon nöt lägger en komentar på nätet som kan leda dem till ett kanske kommande brott tex om någon smart kille skriver ut vad en signatur skriver mer än just den signaturen m.m. men att knyta en komentar på internet till ett brott som redan begåtts är grymt svårt och kräver extremt mycket arbete, arbete som dom endast lägger på brott av extrem ekonomisk karaktär eller våldsbrott mot andra mäniskor. Och om nu fotolog låg i sverige skulle polisen fortfarande ha jävligt mycket under fötterna för att få ut en ipadress. Fan folk är paranoida av fel anledningar. by the way, med TV menar du beck filmer eller :P kom nu i efterhand även på att Ipred endast är för brott mot copyrightlagar, patent m.m inta vanlig vandalisering så jag tror fan inte dom får ut ip-uppgifter så lätt ens.
"Kommer Fotolog att sprida den personliga informationen om medlemmarna? Vi varken sprider eller säljer den personliga informationen om någon. Vi delar bara med oss av din information om du har gett ditt godkännande i dessa situationer: Samarbetspartner och Agenter: Vi kan komma att samarbeta med andra företag och personer och i sådana fall behöva dela med oss av informationen för att kunna erbjuda dig vissa produkter och tjänster. Vi kommer att informera dig om detta sker. Företagsöverlåtelser: Om Fotolog eller dess tillgångar övertas av ett annat företag, är medlemsinformationen en av dessa tillgångar som också överförs till det nya företaget. Om detta sker har alltså det nya företaget rätten att använd din personliga information på de sätten som anges i denna Personuppgiftspolicy. Vi informerar medlemmarna på Fotolog om detta sker. Skydd för Fotolog och andra: Vi kan vara tvungna att släppa på den personlig information om detta krävs av lagen , eller om vi måste genomdriva våra användarvillkor, eller värna om rättigheter, tillgångar eller säkerhet för Fotolog, våra anställda, våra medlemmar eller andra personer." Har du någonsin blivit bannad från fotolog? bra, då vet du hur lätt det är att kotakta företaget i fråga också. Dom har EN mailadress som dom inte svarar på, och deras kontor ligger i Fotolog, Inc. 101 Fifth Avenue, #9R New York, NY 10003. Jag har rätt kass koll på USA´s utlämningslagar, men kan tänka mig att som en stordiktatur som USA inte behöver lämna ut uppgifter till andra länder om dom själva inte vill det. Så chansen är brutalt liten att svenska policen får tag på ditt IP-nummer där.
Kan tillägga att för att Fotolog enligt lag ska släppa på information som använts på deras sida måste brottet ha begåtts på internet. Dvs, att ladda upp bilder på graffiti fotograferade i den offentliga miljön faller inte som ett brott begånget på internet, utan det skulle vara om det handlade om bedrägerier eller annan kriminell verksamhet som använder sig av internet för att begå själva brottet. att visa bilder på ett begånget brott är alltså inget brott i den bemärkelsen.
Yardfeeeling. Nä har inte läst allt på alla inlägg. Va oxå oseriös när ja skrev. vet att det är mycket jobb för dom att göra de om dom ens lägger tid på de,.
CSG4SAINTSHIT!
dagdrivare. Jag tror att det är grejen. Många nötter ser CSI på TV och kan inte skilja på verklighet och teater så de förutsätter att Polisen arbetar på det sättet. Kolla på helekopter-rånet eller i princip vilket brott som helst i Sverige, de kan inte ens gripa någon som är i görningen och inom gripavstånd, inga ledtrådar varken i brottet eller i skallen. Säger som jag sa 20 år sen, Svenska polisen är den sämsta styrkan i världen. Jag är säker på att om du frågar en konstapel på gatan vad deras främsta uppgift som polis är så svarar de "Att fånga bovar" istället för det mycket mer självklara svaret, "att skydda medborgarna" eller dyligt. All den här hackerverksamheten är tänkbar och möjlig men inte sannorlik.
trainkill Måste bara snabbt kommentera detta också. Klart att du har rätt i att publicera bilder på graffiti inte är ett brott eftersom graffiti har inte en definition som säger att det är olagligt men du nämner att Fotolog har skyldighet att lämna ut uppgifter engligt lag... Vilken Lag? Orkar inte fråga Sam Spade just nu vart Fotolog är registrerat men det skulle kunna vara lagt i Zimbabwe och inte följa någon lag alls just nu. Svensk lag applicerar inte på andra länder, UN applicerar bara på medlemmar och 99% så kommer tillägg för varje land som inte diggar idén. btw, UN är precis som kommunismen, bra i teori och kaotisk i praktik.
fan vissa har ju en filkand. i fotolog...grattis grabbar!
MRsalesman: har man jobbat med att bygga nät på en ISP i 10+ år så har man nog en del belägg för vad man säger. Vissa tog sig tid att lära sig saker om datorer andra lärde sig ekonomi så enkelt är livet alla kan inte veta allt. Ensak dom flesta dock kan är att läsa dock är många aldeles för lata för att göra det så då får man tillrättavisa dem.
namnlösP14 De tar dig inte för att du lägger upp bilder, men du kan bindas till fotolog användaren och bilderna om du torskar på gatan.
De tar dig inte för att du lägger upp bilder, men du kan bindas till fotolog användaren och bilderna om du torskar på gatan. Exakt. Naturligtvis kommer inte polisen att knacka på hos någon med en färdig böteslapp på en miljon efter att ha surfat runt lite på internet men när någon grips på bar gärning för grov skadegörelse så kommer dom med största sannolikhet göra husrannsakan och eventuella spår som hittas i personens dator kommer att bli en del i en sk. indiciekedja som kommer att användas av åklagaren för att få personen dömd.
Det handlar om sunt förnuft. Man har inte sina blackbooks hemma och man krypterar viktiga saker på sin dator...
Lol, asså du menar att man blir misstänkt för att ha en graffblogg? Polisen har ju inga bevis i såna fall :S
Men om man är så oroad för att åka fasst p.g.a. fotolog /andra sidor, så skit i att lägga upp skit . Eller börja spela tennis och titta på sommarkrysset...
Kned Knåd..
Ja, det är bäst att bara vara skittuff och skita i allt och sen torska hårt pga. skitsaker som lätt kunde ha undvikits...
dem bevisar ingenting genom din ip, det är inte ens säkert att det är du som har laddat upp bilderna/skrivit inläggen! Du behöver inte oroa dig NAMNLÖS .
Det är aldrig för sent att ge upp!
Klart dom kan...frågan är vell om dom vill.