I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffitimålare sökes till dokumentär

Vår Hiphop - Graffiti

2009-10-13 15:24

Graffitimålare sökes till dokumentär

Hej!

Jag och min klasskompis Jonatan håller nu på med att göra en dokumentär/reportage, där vi tar reda på vilket pris ni graffitmålare betalar för att få göra det ni helst vill göra.

Vi vill träffa någon som själv håller/har hållit på med graffitimålning. Denna någon ska ha betalat ett pris, i form av böter, fängelse eller liknande. Har du själv, eller någon du känner erfarenhet av detta, och skulle vilja ställa upp i vår film så kontakta gärna oss.

Anledningen till att vi börjar med detta arbete, är att Jonatan och jag gjorde ett personporträtt med en kille från Jönköping som hållit på med graffiti.
(Kolla in filmen)

Vi går andra året på en journalistutbildning vid Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping.

Hälsningar
Simon Lundström & Jonatan Nilsson

2009-10-13 16:15
Du når oss på:
[email protected] eller [email protected]

2009-10-13 17:53
Kul med ett seriöst projekt! Har dock ingen lust att ställa upp själv, men önskar er lycka till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-13 18:33
kan inte ställa upp då jag aldrig betalat något förutom färgen..

Riktigt bra film och mycket intressant! lycka till i fortsättningen!
jag dricker 3,5or, alltså finns jag..

2009-10-13 18:52
Hur ställer ni er till maskering och liknande?
spliff macht frei

2009-10-14 00:40
_-bacteria-_ det första du tar upp är maskering??? LOL , fan ta upp betalning istället
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-14 09:22
allright

Du vet att man kan göra något för någon annan utan att ta betalt? Jag har så jävla svårt att ta betalt för grejer. Som tex skänkte bort skatekläder i oanvänt skick värt 5k till en främling här på whoa. Tydligen har vissa det i sig och andra inte. Dock är jag för snäll

2009-10-14 11:52
Tack för lyckönskningar & komplimanger :)

Helst vill vi inte maskera den vi intervjuar. Även om det kan ge ett ganska starkt intryck med en "blurra" intervjuperson, så blir det allt som oftast bäst med någon som kan visas.

Självklart skulle vi aldrig betala för en intervju, då det är väldigt sällan att en journalist tar betalt för det. Än mindre på en folkhögskola.

2009-10-14 15:41
*Menar inte tar betalt för utan betalar för en intervju. ;-)

Den riktiga betalningen kommer av att få vara med i en bra produktion och att många kommer få se målningar som du har gjort etc.

2009-10-14 17:09
pinsamt , ni vill ha en produkt men inte betala för den LOL , kanske iofs finns några 13 åringar här inne som ställer upp

2009-10-14 17:12
är inget ovanligt iofs att folk vill ha grejer gjort gratis när det kommer till graff , pinsamt är ordet

2009-10-14 18:03
allright

du är pinsam.

och 13
 Internet Gangsta

2009-10-14 18:29
pinsamt , ni vill ha en produkt men inte betala för den LOL , kanske iofs finns några 13 åringar här inne som ställer upp .

är inget ovanligt iofs att folk vill ha grejer gjort gratis när det kommer till graff , pinsamt är ordet

Du verkar inte riktigt förstå hur det funkar med journalistik och media, så du borde kanske inte uttala dig så starkt och kritiskt.

Här kommer t.ex. ett litet citat från en artikel om gymnasieungdomar som får lära sig lite om journalistik:

När Morten Postrup ber eleverna ställa sina egna frågor om medier och journalistik fylls whiteboarden snabbt:
- Varför förvränger journalister alltid saker?
- Är det straffbart att ljuga i media?
- Hur mycket kostar era källor?
När Morten Postrup svarar att det inom svenska medier är mycket ovanligt att man betalar för sina källor ser många av eleverna både skeptiska och förvånade ut.

Källa: Länk till http://www.tidningeniskolan.se/article.jsp?article=17582

Lite annan snabb och intressant läsning finns på sjf.se, i Agneta Hulthèns krönika. Ett snabbt citat till:
Ett helt annat fenomen som kopplats till diskussionen om kontrolluppgifter handlar om betaljournalistik. Ska journalister betala för nyheter? I den bästa av världar – nej och aldrig!

Länk: Länk till http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,9210822&_dad=portal&_schema=PORTALOm du verkligen inte ser det oetiska i att betala sin källa/intervjuobjekt så är jag mäkta förvånad. Du borde istället glädjas av att reportage som dessa kanske kommer visa graffiti och writers i lite mer positiva sammanhang än vad som annars är standard i svensk media. Istället för snack om vandaler, knarkare och skadestånd på X antal miljoner så kanske vi kommer få höra om vad som driver målare, folk som har etablerat sig som konstnärer osv osv. Slutsats: Var lite positiv förfan.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2009-10-14 19:39
FarmorBerit P23 verkar ha hyfsad koll på hur journalistik går till. Men allright har absolut ingen koll.

Om vi betalar någon vi intervjuar skulle det kunna ses som att vi köper någon. det innebär att i praktiken kan det leda till att den vi intervjuar känner att något måste levereras. då tappar personen trovärdighet.

Jag betalade inte ett öre till Felix som jag gjorde den förra filmen med. Men där emot fick han en kopia av filmen och vi har lärt känna varandra och det öppnar upp för att vi kanske kommer göra andra samarbeten som har med hans erfarenhet inom graffitin att göra och min kunskap om hur man gör en bra film/reportage.

2009-10-15 09:09
som sagt , finns säkert några snorungar här inne som gör det gratis för lite fame

2009-10-15 11:10
allright: har du inget vettigt att säga så säg det inte :)

lson: Mycket intresant projekt, tänk dock på att är det en aktiv målare så kommer det nog bli obligatoriskt med maskering då man troligen inte vill steka sitt ansikte.

Och vad är kravet på priset personen skall betalat, räcker det med att de flesta målare får leva dubbelliv som är påfrestande eller måste det varit att dom åkt fast?
-------------------------------
Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se

2009-10-15 12:35
allright
Gör det gratis för lite fame?

Eller så är det bara någon generös själ som ställer upp för att vara lite hjälpsam och inte är speciellt pengar kåt som de flesta är.
Jag tycker det verkar as coolt, & hoppas de hittar någon vettig människa som ställer upp.

Peace

2009-10-15 13:19
allright haha jag e inte emot dig eller så , måste bara citera-ni vill ha en produkt men inte betala för den. haha fan mannen du måste väll ladda hem grejer gratis som alla andra?

2009-10-15 13:35
måste bara kommentera videon..

Skön kille. Mycket snack om "lagligt o olagligt" "..jag tycker man ska avsätta ställen att måla på..."
Det finns tre lagliga platser att måla på i jönköping, där videon är inspelad. Det är mer än många svenska städer....

Finns flertalet klottrare som fått konsekvenser av sitt målande i jkpg med omnejd, kolla med Mats på kfum ( som ni troligtvis känner till) så vet han några.
Puss

2009-10-15 21:19
Vi har bokat en intervju med en som har hållit på ett tag. Det är ingen snorunge direkt och jag tror det kommer bli grymt bra.

Men som ni förstår e vi inte helt inne i graffitivärlden så kommentera gärna vilket pris ni har betalat för att kunna måla. Det är inte bara det ekonomiska priset vi är ute efter utan oxå sånt som att behöva leva ett dubbelliv och sånt. Mer inputs kommer ge oss en sannare bild av hur det ser ut för er.

Och bara för att vi har bokat en intervju innebär det inte att vi stänger dörren för att få med fler deltagare.

2009-10-15 23:41
Glöm inte länka/göra tråd av eran nya dokumentär!

Mvh

2009-10-16 00:14
Det ska vi inte glömma. Den kommer nog bli klar mot slutet av november.

2009-10-16 01:04
spydde just

2009-10-16 07:46
fyller kriterierna, men avböjer tyvärr pga. maskeringen.. lycka till med projektet dock :)

2009-10-16 15:27
vill bara säga att det var ett jävligt snyggt arbete ni gjort (Y)

2009-10-16 18:03
bra dokumentär!
hets, stress, fest!

2009-10-19 19:57
Vilket pris man har betalat för. Hmm ja du.
ja sitt liv sitt allt för att måla å hålla graffen vid liv det tycker jag ialf!.
CocaineMotherFucker1