I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffiti på internet, utvecklingen..

Vår Hiphop - Graffiti

2009-02-25 13:48

Graffiti på internet, utvecklingen..

har funderat mycket kring det som det ofta skrivs om i inlägg här. just om någon har kanske fottat en målning, panel eller vad som helst och kanske lägger upp den på internet. Då kommer ofta med uppmaningar att om inte förövaren själv vill det så ska man inte göra det.
Det är lite underligt enligt mig. Man målar ju graffiti för att det ska synas, det är för allmänheten. Man kan ju inte stå på gatan och säga till vissa och blunda och andra titta.

Jag förstår också att förövarna kanske inte vill ha dom på nätet om de ska skickas till någon tidning osv, men när hela skiten med internet kommer mer och mer så är det något man kanske får räkna med. Det känns lite som att internet med alla fotologs och hemsidor ersätter de gamla "graffiti tidningarna". Just när allt blir mer lätt tillgängligt.

jag säger varken bu eller bäangående hela biten med att se graffiti mer lätt tillgängligt. Idag räcker det nästan med att sitta framför datorn och se på alla hemsidor, man behöver inte längre gå ut och se i verkligheten (som är en härligare upplevelse). Det har både för och nackdelar. men jag tycker fortfarande att det är aningen underligt när man på internet forum ska bestämma vem som får lägga upp eller inte lägga upp bilder på någon målning dom fottat.

vad säger ni?

www.sexstyckenstryk.com
www.myspace.com/mattiasingo
www.myspace.com/dickochingo

2009-02-25 13:55
om jag inte minns helt fel från en gammal tråd om klottert utveckling så va det många som sa att graffen art sämre runt 96 och eyegasm kommenterade det med att det var ungefär 96 internet vart vanligt i många svenska hem. tycker det förkarar det mesta
(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18

2009-02-25 14:02
Håller absolut med om att man idag får "rensa" bort mer sämre kvalitet på graffitin då det är så lätt för precis vem som helst att lägga upp något. På såvis är det ju bättre med tidningar som alltid är mer seriösa på innehållen. Men kan man bestämma vem som får lägga ut målningar? Om man målar en tågpanel(eller vägg, vad som helst) så måste man väl räkna med precis vem som helst kan se den och fotta den. Det är det jag menar.
www.sexstyckenstryk.com
www.myspace.com/mattiasingo
www.myspace.com/dickochingo

2009-02-25 14:50
2. Otillräckliga rulltrådar, dvs trådar utan foto eller tillräcklig information om rullet, dvs VAD som rullar, VART det rullar och NÄR det rullade..

Bilder SKA alltså postas. Om förövaren sedan misstycker kan han/hon/det höra av sig till någon med möjligheten att editera inlägget.

Om någon mot förmodan postar en tråd med väldigt bra info men ingen bild, glöm då inte:

13 - Tjata inte om bilder i trådar om rull eller målade stationer!
Om nån postar en tråd om ett rull eller en målad station så undanber vi oss allt tjat om bilder. Är det nån som har bilder så kommer den personen att posta bilderna om han/hon vill det. Det är ingen idé att tjata om det och såna inlägg kommer att tas bort.

2009-02-26 11:41
jag förstår verkligen inte varför man ska ta hänsyn till den som hävdar att han/hon målat tåget.
det va någon lirare i en annan tråd som sa nått i stil med: använder man det offentliga utrymmet som ateljé så kan man inte bestämma vilka som ska beskåda skiten.

tycker dom som whinear kan ta med sig starka lösningsmedel när dom piecar, och buffa skiten själva när piecen är signad, medans färgen fortfarande är blöt.
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2009-02-26 13:41
ekerö P21: beskåda och publicera är verkligen inte samma sak. om 300 personer ser min panel på en station och beskådar den är väll kul, men jag vill inte att någon som inte har ett skit med målningen att göra ska publicera den med en crapy mobilkamerabild på ett toyforum. vad i det resonemanget är det som är så svårt för folk att respektera? låt respekten för dom som ligger i och målar gå före ditt ego som får dig att vilja publicera någon annans målning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-26 14:04
Tror inte det handlar om att ekerö VILL publicera andras målningar, snarare så att använder man sig av det offentliga rummet dvs. målar graffiti på tex tåg, så får man ta att det dels finns folk som inte uppskattar det, vilket är något som motsåtndarna får finna sig i, men samtidigt att det finns dom som tycker om att fota det och föra det vidare ut på internet. dem som fotar det använder sig också av det offentliga rummet och för målningen vidare. Det offentliga rummet tillhör, eller ska iallafall tillhöra alla, därför vore det fel att försöka hindra någon från att lägga upp något på internet som denne har fotat, däremot kan man ju alltid snällt förklara för den personen varför man inte vill ha upp sin målning på nätet, och på så sätt hoppas att fotografen lyssnar på den önskan. men skiter han i vad du har att säga och lägger upp den iallafall är det itne så mycket att göra åt saken och man bör nog lämna det som det är då.

En annan grej logotype, du säger att man ska låta respekten för dom som ligger i o målar gå före sitt eget ego som en att vilja lägga upp saker på nätet, tycker inte ditt resonemang håller för isåfall borde ju definitivt dom som ligger i och målar låta respekten för dem som äger och tåget och vill ha det rent, gå före ens egna ego som vill måla ner tåget. ser du min liknelse?

Själv så tycker jag det är synd om jag får ett rull publicerat på whoa, men jag kan inte göra annat än att snällt be fotografen om att ta bort länken, gör han inte det så är det fan inget jag ska göra åt den saken mer än vad jag redan gjort.

2009-02-26 15:27
Svår fråga. Skulle nog säga att internet både hjälpt och stjälpt graffen. Nackdelen med att få målningar serverade i hemmet är att man kanske inte orkar åka iväg och titta på dom i sitt rätta esse, i det offentliga rummet. För egen del ska det krävas något extraordinärt för att jag ska ge mig ut i syfte att enbart titta på/fota en målning. Fördelen med att få se målningar på nätet kan ju vara att man faktiskt inte har tid/inte har något ärende åt det hållet/inte bor i närheten/inte hinner se den innan den tvättas/osv, osv. Men jag har full förståelse för målare som inte vill ha alla sina målningar på nätet av olika skäl. En målning placerades på ett ställe för visas på det stället. Sen tror jag inte så många målare har något emot att visa upp verk som dom själva är nöjda med på t ex internet.

2009-02-26 17:31
Det värsta med att folk lägger upp andras saker på nätet är ju ändå de idioter som ska sitta och flasha med sina graffkunskaper för de andra toysen; säga vem det är som kört, Vad den personen har för andra tags, vart det kan tänkas vara kört, var personen bor, hur han ser ut osv. Man blir ju fan mörkrädd när man ser vad vissa sitter och klämmer ur sig för info som vem som helst har tillgång till. Även om det kanske är uppenbart vem som ligger bakom en "alternativ tag" och de flesta redan vet om det så finns det ingen anledning för någon annan att sitta och babbla om det på nätet. Att snuten sitter och fiskar efter info på nätet är inte direkt nån hemlis och att snacka på nätet är fan lika illa som att snacka IRL och kan få liknande konsekvenser.
Hey Pidges!!

2009-02-26 17:37
Louder
2. Otillräckliga rulltrådar, dvs trådar utan foto eller tillräcklig information om rullet, dvs VAD som rullar, VART det rullar och NÄR det rullade..

bilder SKA alltså inte alls postas, finns ju en miljard rulltrådar av informativ karaktär där trådskaparen inte lagt upp någon bild...är väl inget fel på det heller så länge folk kan förstå vad som rullat och var det rullade dvs att de får TILLRÄCKLIG INFORMATION

2009-02-26 19:58
Läs gärna resten.

Om någon mot förmodan postar en tråd med väldigt bra info men ingen bild, glöm då inte:

13 - Tjata inte om bilder i trådar om rull eller målade stationer!
Om nån postar en tråd om ett rull eller en målad station så undanber vi oss allt tjat om bilder. Är det nån som har bilder så kommer den personen att posta bilderna om han/hon vill det. Det är ingen idé att tjata om det och såna inlägg kommer att tas bort.

2009-02-26 20:22
Justchillin: Den jämförelsen saknar relevans enligt mig, då det är i 99 fall av 100 en målare som laddar upp en annan målares alster. Att diskutionen då förs på whoa i graffitiforumet tyder än mer att man talar till de redan invigda i graffitikretsen, och graffitins olaglighet/vara eller inte vara lämnar vi vid inloggningen. Alltså är det av helt rimlig karaktär jag påstår att det är för folks ego dom lägger upp andras saker.

"wow kolla han han fottar grejjer typ varje dag, fan va ballt" osv osv är den responsen 19åringarna med mobilkamerorna vill få när dom laddar upp andra personers prestationer. hade personen i fråga kunnat måla över huvutaget hade han laddat upp sina egna alster.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-26 21:37
Hahahaha inlägget före var bäst!
Annars tycker jag att internet förstörde mycket, innan var snuten/väktare inte alls lika välinformerade inte ens när de hota toys. De fick gissa och stå som miffon med fel teorier, nu behöver de bara starta en användare här
Mera Vatten - Behind Enemy Lines <br> Vad presterar ni på 3min? Vägg nej tack

2009-02-26 21:39
först till logotyp0 : tror knappast att 19åringar fotar andras grejer som du påstar men däremot folk i 13-17 årsålder kanske 18år. Men ananrs håller jag med dig.

en sak som jag inte fattar är varför man ska lägga upp andras TÅG-panels här?det blir sånt hysteri " xxxxx p14 jag såg rull,rosa horlinjen, målningen hade krom fyll,svarta lines, blå bg han nte se vad det stod eftersom det var jag som gjort den" nästa person skriver "jajaja jag fotade den så den blev ful jag lägger upp den (vissa piecer ser bättre ut i verkligheten och tagna med bra kameror) då kommer frågan varför lägga upp den?? jo då är det som logotyp säger att han tror han får nån status?
asså fattar inte varför whoa.nu ändrar reglerna här och gör så man inte får lägga upp andras saker ljust här.. slår vad om att alla som målar tåg INTE vill ha upp det här på denna toy sida ändå!

jag såg en piece i skogen vid huddinge den har röd fyll,blåa lines gul bg är det nån som bryr sig?

ÅÅÅ jag såg en panel,eller min "brud" såg den mena jag, vi har sex ofta men är inte så värst kära vi pussas lite då och då oxå men jag gillar mest när jag kör in min penis ut o in sprut o slut,det är därför man är tillsamman med brudar när man är 14 bast va? ps hon är 13. oj vad var det jag skrev jo hon såg en panel på gröna linjen ååå rull fan va coolt tåg

Fast man inte vet vad som är på rullet så sprutar alla 15 åringar här inklusiv jag själv (17år) i våra stringkallsonger,hur kan det vara så det fattar jag inte,det räcker ju att skriva rull så jublar alla..tur att alla inte börjat ännu att skriva : de är en piece på en bro nånstans i rotebro den har krom fyll resten såg jag inte

Jag är inte född i sverige utan kom hit som flykting när jag var 8 år så klaga inte att jag skriver som en kratta för det vet jag men om ni förstår lite så ser ni att det finns en poäng med det jag försöker säga.

2009-02-26 21:42
mud bel mera vatten väktarna behöver inte änns starta en användare dom kan bara gå in på whoa.nu och sen klicka på vår hip hop -> graffiti det är så dom gör samma sak med fotolog där sitter polisen och väktare på sin fritid och kollar,dom gör de inte på arbetstid eftersom det INTE ingår,kanske på raster när dom inte går in på muggen och drar i sina------------

2009-02-26 23:17
Louder
ok det där var ovanligt dumt av mig, det bjuder jag på...selektiv läsning :)

2009-03-01 17:05
Graffiti är verklighet - internet är mestadels avancerad mytomani. Gillar verklighet - inte mytomani.

Alltså, graffiti på nätet var intressant när det fortfarande var okänt, när det urvattnats och blir vardagligt slösurfande knakar grunden. Så pass på "jag såg ett rull" bla bla bla.
yoo

2009-03-02 09:13
Stäng bara ner Graffiti forumet det är bara skit alltihoppa ändå, igenom att bara stänga ner Graffiti forumet så gör ni bara de flesta en fet tjänst ändå.

(Om man inte räknar med alla Whoa-narkomaner som sitter och uppdaterar sidan 24/7 och inte slutar att skakar förens att dem har sett ett par rull trådar)

Eller så rensar ni bara forumet på alla Rull-trådar, linjeväggar och stations målningar samt håller kvar Forumet för endast lagliga pieces eller någonting, även fast min önskan troligtvis inte kommer att uppfyllas så brode ni göra det.. seriöst!

Skulle absolut inte vilja att någon la upp bilder på mina saker här ändå, 'du får bara fame ändå' MY ASS! vill inte ha fame på whoa anyways, behöver inte att en ända jävel här på whoa vet vem jag är.. vilket dem troligen inte vet ändå eftersom att dem bara sitter här i sina Data-stolar med sina feta arslen. (Menar absolut inte att jag är 'stor')

2009-03-02 13:14
Graffitiforumet kommer aldrig läggas ner så länge det finns ett ekonomiskt intresse att ha kvar det. Företag köper reklamplatser på sidan för det just är mycke folk som läser det. skulle graffitiforumet försvinna skulle antalet besökare på sidan haverera skulle jag gissa.

Om inte annat, så länge det finns ett ekonomisk intresse, så kommer det finnas andra sidor med samma innehåll. Dvs skulle whoa mot all förmodan besluta att ta bort forumet skulle det öppnas ett nytt någon annan stans.