I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

FAQ för Graffiti-forumet

Vår Hiphop - Graffiti

   

2008-11-21 20:41

FAQ för Graffiti-forumet

Vilka burkar är bra?

Montana, Montana Gold, Belton, Hagmans Carosol, Dinitrol Car, Carlofon, Multona, Turtle Wax grå-rödbrun. För information om priser får ni söka er till affärer som har dessa burkar, ex highlights och mackar. För att ta reda på vilken burk som är bäst så provar du dem själv och skaffar dig en egen uppfattning. Om du är ny på att måla så välja några av dessa märken, med tiden kommer du att lära dig vilka som är bra och inte, och om olika caps till burkar, och om burkarna är värda priset eller inte.


Var kan jag måla tåg?

Hitta ställen själva, fråga inte om yards, lay-ups o backjump ställen på nätet. Om sådana frågor skall disskuteras ska det vara från mun till mun vänner emellan!


Pennor, flows, påfyllnings färg, var hittar jag det? Och vilka är bäst?

På diverse bokhandlar, tex: Bokia, Svanströms, Gleerups samt privata ställen. Allt som har med kontor att göra. Bäst: postermarkers som pennor och meto färg som påfyllning till pennan! Och all meto är bra, oavsett årgång, och det mesta av allt bläck du kan köpa i div affärer är bra, tex då på highlights.


Hur fungerar det här med böter?

Är du över 15 år får du med största sannolikhet betala böter. Hur mycket böterna blir på varierar självklart beroende på vad det är du har gjort, så du får tänka själva innan du går ut och hittar på dumheter.


Nån som har graffiti filmer på datorn?

Att kopiera filmer som är copyrightade är olagligt. Olaglig verksamhet på whoa.nu polisanmäls så att sådana frågor får ni ta upp privat.


Var kan man köpa sprayburkar?

Kolla under Vilka graffitibutiker finns det?


Var kan man sno sprayburkar och hur gör man?

Olagliga verksamheter får ni syssla med på något annat ställe.


Hur gör man en graffiti målning?


Ja det finns många typer av målningar men den vanligaste är att man skissar en skiss. Fyller i den med de färger man vill ha. Sedan målar man bakgrunden. Målar dit linjer. Målar dit highlights, reflektion. Highlights sitter jämt på en sida om piecen så att det får piecen att se mer levande ut. Sen brukar man avsluta med secconds, linjer som går utanför hela målningen.


Finns det några schyssta tags?


FAT ZAT SOH FAD FEW, ta vad ni vill. Om ni tycker om en tag, måla och gör er förtjänta av den. Om det är någon annan som har den, battla ut honom. Om ni vet att ni inte kan battla ut honom, var bara fantasifulla så hittar ni nog på något eget.


Vad betyder det här ordet...?

En liten ordlista:
CANS - sprayburk
CAPS - munstyckte till burken
FLOW - spritpenna
RACKA - sno
BAJTA - kopiera av någon annans målning eller idé
YARD - ett område där tågen står över natten
LAYUP - en tillfällig tågparkering där tåg kan stå medans de tas ut ur trafik och spåren blir lediga så de kan köras til yarden
PANEL - en tågmålning
TOPTOBOTTOM - en tågmålning som sträcker sig från botten till taket på ett tåg.
WHOLECAR - en helt målad tågvagn
WHOLETRAIN - ett helt målat tåg
TAG - ett psedonymen/andra namn. Varje graffare har en unik tag eller ska helst ha det.
BOMBA - sätta up sin "tag" eller ljuga
PIECE - en väggmålning
THROWUP - en snabb målning som slängts upp i stundens upplevelse
KROM - silverfärg som "lyser"
BATTLE - när två olika graffer, crews, breakare vad som helst går i fejd och försöker "battla" ut varandra.
SPITTA - köra över någon annan
TOYS - nybörjare inom graff


Hur gör man spraymallar?

Enklast är att ta en kartong och klippa ur. Om man vill ha bättre kvalite så går man till Konsum och drar några sånna plastgrejer som sitter på expressen eller aftonbladets "flygblad". Ta 3 st, klistra ihop, rita din skiss med en spritpenna. Klipp ut med en vass kniv. Och kom ihåg: Ha alltid en vuxen i närheten när du hanterar knivar eller andra vassa saker :)


Vad är ett fame och hur fungerar det? Får alla måla där? Var finns dom?

Ett fame, eller Hall of fame, är oftast en avskilld plats där graffitimålare kan måla i lugn och ro utan att bli störda. De flesta famesen är olagliga, dvs man får egentligen inte måla där, men det är oftast ingen som bryr sig men det finns även lagliga fame, exempelvis Norrköpings kolhamn eller P-huset Anna i Malmö. När du målar i ett fame ska du tänka på att:
1. Inte måla över något snyggt om du inte själv kan prestera bättre.
2. Inte väsnas och skräpa ned.
3. Absolut inte spitta nån annans målning.
Var famesen ligger får du nog luska ut själv, så fråga inte på whoa,


Vad gör jag om jag fått färg på kläderna?


Ring Via-direkt


Finns det lagliga väggar i Stockholm?


Nej, det fanns en under en kort period våren 2005 i Orminge, Nacka. Den är dock numera stängd, tyvärr.


Jag ska bygga en egen vägg att öva på, vad behöver jag?

1. Vad är bäst att måla på? - Plywood, spånskivor eller gipsskivor.
2. Vad är billigast och var köper man det? - Plywood kostar runt 140 kr för 120x240 cm och samma mått i gipsskivor kostar runt 70 kr i Stockholmstrakten. Varorna finns hos olika bygghandlare (exempelvis Fredells eller Byggvaruhuset).
3. Vilken färg ska man rolla med först? - Vanlig grundfärg för det aktuella materialet. Fråga hos bygghandlaren eller i färgaffären vad som passar bäst.


Var kan jag hitta tågskisser på Internet?

http://geocities.com/burjjje


Var kan jag måla graffiti på internet?

www.zewall.com
www.vandalsquad.com
www.bombtheworld.net
www.bxma.org
www.mindgem.nu/graffiti.html


Vad betyder Green Line, K-line mm?

De är beteckningar för de olika linjerna på tunnelbanan och pendeltågen.
Green Line, Red Line och Blue Line är rätt uppenbart gröna, röda och blåa linjen på tunnelbanan. Pendeltågslinjerna har fått namn efter den slutstation de har, med undantag för Uff-line, även om dessa har ändrats en aning i och med förlängningar av linjerna. Här är de i alla fall:
K-line: Ifrån Kungsängen till Karlberg.
M-line: Ifrån Märsta till Karlberg.
S-line: Ifrån Södertälje till Älvsjö.
Uff-line: Ifrån Västerhaninge till Älvsjö.
Här kan ni hitta kartor över stockholms tågnät: www.sl.se/kartor/743.cs