I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Helsingfors: Klotterfest samlade nästan 1000 demonstranter

Vår Hiphop - Graffiti

2008-10-03 17:18

2008-10-03

Nästan 1000 personer demonstrerade tisdagen den 16 september i Helsingfors mot stadens nolltoleranspolitik mot graffiti. Evenemanget som gick under namnet Klotterfest arrangerades parallellt med Helsingfors stads jubileumsseminarium för det 10 år gamla Stoppa klottret projektet. Demonstrationståget föregicks av en festival utanför stadens moderna museum med uppträdande av kända hiphop- och reggaeartister samt dekorering av ett graffitiplank Sedan 1998 har Helsingfors stad fört en strikt nolltoleranspolitik mot all ickekommersiell kommunikation i stadsrummet. Graffiti, kulturaffischer, klistermärken och tags rensas alla bort i snabb takt. Samtidigt har det privata säkerhetsföretaget Finnish Protection Service, FPS, anlitats för att jaga klottrare. FPS har under flera repriser anklagats för grovt våld mot ungdomar och illegala personregister. FPS har blivit ett favorit ämne för både målare och rap-artister och företagets ägare Petri Lokka har i stort sett gått under jorden efter upprepade hot mot hans person.

Projektets jubileumsseminarium arrangerades under stort hemlighetsmakeri. När två stadsfullmäktigeledamöter från Vänsterförbundet och de Gröna försökte delta på det aktuella jubileumsseminariet blev de stoppade av privata väktare. Projektets ledare bekräftade att de inte var välkomna. Den mesta informationen om Stoppa klottret projektet är hemligstämplad och tjänstemännen som ansvarar för projektet vägrar att kommentera det i offentligheten.

När Klotterfest marscherade förbi jubileumsseminariet var kravallpoliser stationerad utanför. Demonstrationen besvarade den omfattande polisnärvaron med att kasta flaskor, stenar och målfärgsbomber på polisbilar och ämbetsbyggnader.

Fast massmedia till en början fasade sig över att demonstrationen urartat i upplopp ändrades tonen snart. I en ledare i Finlands största och mest inflytelserika tidning Helsingin Sanomat kritiserade ledarskribenten klotterprojektets slutenhet. Flera andra kritiska artiklar följde på ledaren, vilket är en klar ändring i tidningens tidigare linje.

Klotterfest var ett initiativ av Nätverket för ett fritt Helsingfors (Vapaa Helsinki verkosto) som också kört projekt för en avgiftsfri kollektiv trafik och en kampanj mot id-kontroll av misstänkta illegala immigranter i Helsingfors. I maj arrangerade nätverket Helsingfors EuroMayDay demonstration med tema stadskamp som en central del av kampen för prekariatets rättigheter.

Klotterfest var en del av en mer omfattande mobilisering mot Helsingfors stads nolltoleranspolitik. Vid sidan om Klotterfest har Nätverket för ett fritt Helsingfors samlat en adress mot Stoppa klottret med signaturer av inflytelserika kulturpåverkare, med bland annat den internationellt kända regissören Aki Kaurismäki som undertecknare. Adressen kommer att överräckas till stadens ledning nästa vecka, två veckor före det inkommande kommunalvalet. Nätverket har också startat webbsidan nollatoleranssi.info där man samlat intervjuer med graffitimålare om repressionen de mött och sammanställt information om nolltolerans och stadens Stoppa klottret kampanj.

/ Nätverket för ett fritt Helsingfors

från motkraft.net

-
Låter ju hur coolt som helst. Någon som vet vart man kan hitta bilder?

Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.

2008-10-03 18:50
Bra att det görs något, politiken de för i Finland är ju helt sjuk och långt ifrån demokratisk..
Hey Pidges!!

2008-10-03 20:07
när sker detta i stockholm? dags att nån styr upp! :D
erkänn N-line!
annars Uffline.
Nuffline!

2008-10-04 09:07
ahh hur fett vore inte de
hon gör sej av med alla som stammar ja inget kan slå svenska 2

2008-10-04 17:14
Demonstrationen besvarade den omfattande polisnärvaron med att kasta flaskor, stenar och målfärgsbomber på polisbilar och ämbetsbyggnader.

ja det är klart...polisens närvaro måste ju besvaras med aggression! hur vågar dom STÅ där och KOLLA PÅ?! klotterfest i all ära men man är bra jävla dum i huvudet om man inte inser hur kontraproduktivt det är att bete sig som ett arsle när man försöker förändra svenssons samt politikernas åsikter i klotterfrågan. varför skulle man släppa på nolltoleransen när klottrarna och klottrarvännerna så tydligt bevisar att dom inte kan spela på den civiliserade planhalvan? därmed inte sagt att jag egentligen har något emot att bete mig som ett djur, menar bara att om man faktiskt är en sån människa som vill hävda att klotter är puttinuttigt och bör accepteras så kanske man ska låta bli.

2008-10-04 17:17
xjoehillx
hur är den finska nolltoleransen odemokratisk? tror du att en majoritet av den finska befolkningen faktiskt är FÖR främjandet av graffitimålande?

2008-10-04 18:14
klotterfest i all ära men man är bra jävla dum i huvudet om man inte inser hur kontraproduktivt det är att bete sig som ett arsle när man försöker förändra svenssons samt politikernas åsikter i klotterfrågan. varför skulle man släppa på nolltoleransen när klottrarna och klottrarvännerna så tydligt bevisar att dom inte kan spela på den civiliserade planhalvan?

Jag vet inte om jag håller med dig, vad är det som säger att det inte är just sådana här upplopp och liknande aktiviteter som tvingar politikerna att tänka om? Om allmänheten gör kopplingen nolltolerans=klotterupplopp kommer ju det att sätta press på politikerna från det hållet. Målet kan ju inte vara att få politikerna att gilla graffiti, utan att få de att ge upp sin nolltolerans.
Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.

2008-10-04 21:33

2008-10-04 22:01
Estocolmo!

2008-10-04 22:54
Demento vem fan har sagt att meningen var att man "försöker förändra svenssons samt politikernas åsikter i klotterfråga" ?

Jag tror precis som k-2 att det krävs att man tvingar politikerna till förändring (tex fick de danska aktivisterna sitt ungdomshus efter 1 år av upplopp och massaktioner ) .

2008-10-05 02:13
Killing fucking fps!!!
KC CREW

2008-10-05 02:45
Det verkar varit hur fett som helst. Trodde inte att det kunde dras så mycket folk till en sån grej i Helsinki.
Kommer osökt att tänka på "graffitidemonstrationen" från Mariatorget till Medborgarplatsen innan Reclaim The City-festen typ 02-03 nånting (minns inte året)? Inte tusen pers men ändå bra initiativ och riktigt roligt...
Poliser förtjänar alltid sten och flaskor. Gillar dom det inte är det bara att skaffa ett hederligt jobb som vi andra...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-05 10:11
Håller med k-2 och eeee i den här frågan, Det gäller att slå hårt mot hårt, det är så saker uppmärksammas. Händer knappast ngt om man springer runt med rosa balonger och kramar poliser. Tror inte heller att de som demonstrerade tycker det ska vara "accepterat" utan bara vill visa folket att dom känner sig överkörda och kanske vill ha ngn laglig vägg att chilla på ibland.
Verkligen kul att finländarna lyckas samla så många.

2008-10-05 13:13
Demento< Pallar inte sitta och diskutera med ett yxskaft på whoa, men om du sätter dig in i hur det fungerar så kan du nog förstå vad jag menar..

En början:

"Projektets jubileumsseminarium arrangerades under stort hemlighetsmakeri. När två stadsfullmäktigeledamöter från Vänsterförbundet och de Gröna försökte delta på det aktuella jubileumsseminariet blev de stoppade av privata väktare. Projektets ledare bekräftade att de inte var välkomna. Den mesta informationen om Stoppa klottret projektet är hemligstämplad och tjänstemännen som ansvarar för projektet vägrar att kommentera det i offentligheten."

Hey Pidges!!

2008-10-05 14:54
Mädvelin: Tack för bilderna!

2008-10-05 15:11
hahah gillar han '' thuglife '' i början med blåa jackan

2008-10-05 18:54

2008-10-05 19:47
Den mesta informationen om Stoppa klottret projektet är hemligstämplad och tjänstemännen som ansvarar för projektet vägrar att kommentera det i offentligheten.

offentlighetsprincipen? har svårt att tro att dom har någon större möjlighet att sekretessbelägga dessa uppgifter ärligt talat..
cry me a river!
--> thcrew

2008-10-05 22:41
k-2
Jag vet inte om jag håller med dig, vad är det som säger att det inte är just sådana här upplopp och liknande aktiviteter som tvingar politikerna att tänka om? Om allmänheten gör kopplingen nolltolerans=klotterupplopp kommer ju det att sätta press på politikerna från det hållet. Målet kan ju inte vara att få politikerna att gilla graffiti, utan att få de att ge upp sin nolltolerans.

jamen problemet är ju att den här typen av aktioner i grund och botten bekräftar att klottret är ett problem för joe blow i finland och att klottrare är idioter som inte kan uppföra sig. varför skulle man då släppa på tyglarna? man kan ju tycka att 1000 personer låter mycket, men jag satsar min vänstra pungkula på att en överväldigande majoritet av dom övriga 570.000 invånarna i Helsingfors (förmodligen fler med tanke på att samtliga demonstranter knappast kom från Helsingfors) fortfarande tycker att graffiti är en stor nagel i ögat och stödjer politikernas hårda tag mot graffiti fullt ut.

xjoehillx
tack, du kunde ju faktiskt besvara min fråga!

2008-10-06 01:01
demento

Jag tror snarare tvärtom. Uppmärksammas sånna här aktioner i media så blir allmänheten förr eller senare nyfikna om vad allt rabalder handlar om, vilket leder till att debatten tas upp såväl i media som på gatan.

Sen om media inte väljer att ge ena sidan spelrum att säga vad dom tycker och lägga fram fakta så märker förhoppningsvis befolkningen detta.

Ett bra exempel är ju FRA-lagen som inte uppmärksammades nämnvärt förens några dagar(/veckor?) innan beslut skulle fattas.
Då blev det tack vare nätverk och aktioner en allmän debatt och folk tog sitt förnuft till fånga och gick emot det som våra valda ansåg rätt.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-06 10:33
demento

jamen problemet är ju att den här typen av aktioner i grund och botten bekräftar att klottret är ett problem för joe blow i finland och att klottrare är idioter som inte kan uppföra sig.

Äh, bullshit. Bekräftar hungerkravaller att mat är ett problem? Kravaller mot nolltoleransen bekräftar att nolltoleransen är ett problem! Sen är det klart klottrare inte kan uppföra sig, vi klottrar ju..

Jag tror inte folk har så stor lust att köra på "snälla" linjen och jobba för graffitiworkshops, lagliga väggar, jams och hela den grejen i en stad som Helsingfors. I ett sådant klimat kanske en graffitikravall både kan skapa mer och vara mer peppande att jobba med. Inte med det sagt att det alltid är bäst att vara så militant som möjligt.

Fokus måste ju ligga på vad som stärker Helsingfors graffitiscen mest. (iof verkar den här prylen var utblandad med lite andra projekt för en öppnare stad vilket ändrar förutsättningarna lite, men ändå)

2008-10-06 11:28
vem vill ha lagliga väggar det finns fames överallt och en laglig vägg i typ norrköping det räcker.
-

2008-10-06 14:30
Precis

2008-10-06 18:04
k-2
Kravaller mot nolltoleransen bekräftar att nolltoleransen är ett problem!

ja...det tycker DU och andra KLOTTRARE, folk i största allmänhet får knappast någon anledning att tycka att nolltoleransen är något negativt när klottrarnas demonstration spelar politikerna i händerna genom att visa upp precis dom sidor av graffitin som folk i allmänhet tycker är förjävliga. grattis.

jag tycker att demonstrationen är schysst som ett livstecken från dom finska klottrarna, men man lever i lala-land om man tror att man ändrar opinionen genom att bekräfta folks fördomar.

Akka
folket i finland har knappast undgått att man tar i med hårdhandskarna mot klottrare, och man tycker knappast att det är något negativt.

folk måste skaffa lite perspektiv och tänka utanför sin lilla klottervärld nån gång då och då...

2008-10-06 22:13
Bra med röj, dom lär ju inte ta debatten endå så lite oordning är bara soft.
stigili dang dang didan

2008-10-06 22:20
undrar hur de är o leva i finland som invandrare, sjukt tråkigt land ju .. stelt.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-10-06 23:03
k-2 ´The government doesnt negociate with terrorists and vandals :)