I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Projektarbete

Vår Hiphop - Graffiti

2008-08-31 02:34

Projektarbete

Jag har bestämt mig för att göra mitt projektarbete som en graffititidning.
Vet att någon gjorde något liknande förra året då även han skapade en tråd om det, tyvärr finns inte den tråden kvar (ja jag har sökt).

Har tänkt mig att göra en ganska vanlig tidning, bilder från 3 olika städer (antagligen GBG, STHLM och MALMÖ), intverjuer med 3 olika målare från de 3 städerna, visa olika stilar, någon sida med streetart, någon sida med slang osv.

Vet att den här tråden säkerligen kommer bli hatad och att det kommer skrivas massa orellevant skit i den som i alla andra trådar, så om ni inte gillar den, snälla snälla ge fan i att bumpa den and just let it go away.

Om någon där ute i vårt avlånga land försökt sig på detta projekt vore jag grymt tacksam för lite tips, antingen skriv i tråden eller skicka det som mail.

2008-08-31 02:50
Graffitislang är väl inte så jävla hett egentligen... Alla har läst Per-Olof Sännås' bok och vet att wholecar är en hel tågvagn som är målad osv.
Skippa det om den ska vara lite seriös.
Call me Mr. Tibbs

2008-08-31 02:54
Jag gör tidningen mest för att göra mina lärare lite halvglada och tror de skulle uppskatta lite förklaringar så som slang, de vill ju att man fördjupar sig så mycket som möjligt. Tidningen skall tryckas (förhoppningsvis) men kommer dock inte säljas. Trycker upp 2-3 stycken, behåller en för mig själv och bjussar min lärare på den andra.

2008-08-31 13:46
Jag gör tidningen mest för att göra mina lärare lite halvglada och tror de skulle uppskatta lite förklaringar så som slang

ja tycker du ska göra tidningen som om du skulle sälja den. gör den inte för dina lärare för då blir de precis som alla andra skolarbeten. sen kan du pressentera tidningen för dina lärare och förklara de olika uttrycken osv..
Producent

2008-08-31 14:12
Eller hur, jag tror inte änns att dina lärare vill ha en tidning för sig. Gör en tidning för folk som e nyfikna på graffiti.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-08-31 19:15
zippo: du kommer få ett x antal minuter att presentera arbetet på senare. Jag håller med föregående skribenter, gör så mycket du kan av tidningen istället, och förklara saker på presentationen istället.

problemet för dig är nog att få tag i kontakter från alla städer, om du inte är så "inne" i graffiti dvs.

2008-08-31 22:00
Självklart ska jag göra tidningen så välgjord som möjligt och vem vet, möjligt att jag ändrar mig och försöker sälja den i några polares affärer här och där. Har ju planerat att intervjua 3 stycken målare, 1 från varje stad jag skrev i första inlägget. I göteborg har jag goda kontakter med en del utav "eliterna" eller vad ni nu vill kalla det. Har även goda möjligheter att få tag på någon i sthlm, dock äre sämre när det gäller skåne.

Men har ni några andra tips på vad jag kan ha för "grundpelare"?
Kommer väll antagligen bli som så att jag får kolla i tidnignarna man har hemma samt låna utav polare och sno ideér därifrån. Sen undrar jag om någon har någon sorts erfarenhet på hur jag ska trycka tidningen, vart bör man gå? Behövs en systemkamera när jag fotar bilderna eller räcker en hyffsat vanligt digitalkamera tro? Pumpa mig med info yaow ;)

2008-08-31 23:58
Ska faktiskt göra samma sak fast med inriktning på min egen stad tror jag..

Du kan ju designa sidorna i adobe indesign om ni har det på skolan.
sen är det bara att ringa ett random tryckeri och fråga vad det kostar, det kostar ju en slant men ni får väll lite cash? och varför skulle du behöva en speciell systemkamera, klart det funkar med en vanlig digitalkamera..