I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-08-05 19:34

mallar :)

undrar va folk gör större mallar av. typ sånna som e över 1m-2m.. ye tack för svar

*jaja! -smack-smack*

2008-08-05 19:35
jag säger bara " overhead " :)
http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html<br>

2008-08-05 20:38
Folk tejpar ihop flera a4 ark / overhead papper / kartongbitar. viker ner i väskan och vecklar upp när det är dags...
Shake n' Bake!

2008-08-05 20:40
trodde han menade, hur man gör mallarna? eller trodde jag rätt?eller fel? fan...

2008-08-05 21:25
"mallar" är inte riktig graffiti!

2008-08-05 21:59
han kanske menar stenciler ?
då är det visst graffiti.

2008-08-05 22:01
stenciler... du syftar på schabloner... ja med!

å NEJ det är fortfarande inte riktig graffiti

2008-08-05 22:02
"mallar" är inte riktig graffiti!

Du är inte i någon position att avgöra vad som är graffiti. Det är en laglös konstform som genomgått en sån stor spridning och utveckling att det inte finns någon som kan avgöra exakt vart gränsen går.

Om jag väljer att malla jag upp mina bokstäver eller använder maskeringstejp för att göra detaljer eller få perfekta raka linjer... Hur hade du tänkt dömma mig isf?

För det första finns det inget som säger att man inte kan använda sig utav hjälpmedel, snarare tvärtom "whatever it takes" är den attityd jag tycker mig se.
För det andra lär du aldrig veta om jag gjort det eller inte om jag inte har för avsikt att visa jag använt en mall. Du lär snarare tro jag har den grymmaste cancontrolen du någonsin sett och att jag är kungligt skicklig på att pilla med detaljer.

Att mallar är jobbiga att ha och göra med är en annan femma. Tar tid att göra och är besvärliga och opraktiska att transportera runt om man vill vara osynlig.

Iaf, till TS, så här har jag lärt mig man gör om man vill malla sig..

Gå till OKQ8, Hemköp, ICA eller dyl nattetid och ryck loss alla plastskydd dem har framför tidningsnyhets och reklam hållarna.. (glömt bort vad dem heter egenterligen).

Tidningshållarna är oftast a4, dem duger till vissa saker, lika bra och ta dem i samma veva.

Reklamhållarna brukarar vara bra mycket större, svårt att säga på rak hand men ~ ½ * 1meter. Behöver du ännu större än det kan bara använda dig utav flera, behöver ju inte ens tejpa dem, använd dem som pusselbitar när du mallar upp ditt motiv.

Se till att ha med en sopsäck eller dyl att stoppa skiten i, lättare att bära så. Bered dig på att behöva skrubba lite. Lägg i duschen/badkaret, häll på såpa eller nått och skrubba och spola med dushslangen tills dem är reko rena. Varit med om att det suttit sniglar och päckel på dem ibland så var beredd på att behöva göra lite rejäl rengöring.

Svårare än så är det inte. Rekomenderar en icke vattenfast penna när du skissar upp motivet så kan du sudda med en blöt tvättsvamp om det blir fel. Skär med en "boxcutter" för optimal kontroll.

Nackdelen är att dem är rätt tjocka och inte så lätta att vika, du kan visserligen "rulla" dem men å andra sidan håller dem länge och tåls att återanvändas i all oänderlighet.

2008-08-06 10:36
så mycket som overhead har ja listat ut ;) de va matrialet ja undrade lite över.. tack för de Illsnidig :) men vad e en boxcutter?
*jaja! -smack-smack*

2008-08-06 10:38
en mattkniv/rakbladskniv som man skär upp lådor med osv =)
((MAAD))

2008-08-06 10:43
ah som en vanlig skarpell typ ? kanske den e lite för klen.. aja får leta upp en "boxcutter"
*jaja! -smack-smack*

2008-08-06 16:53
mattkniv funkar väl om man ska hålla på med sånt där..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-06 19:01
zalaz P2

Inga problem, bara låter kunskapen gå vidare.

Här har du en boxcutter, kom inte på det svenska namnet därför jag sa det engelska. Ja det är ungefär som en skalpell och den är inte alls klen, den är vass som fan så akta fingrarna! : )

Jag säger inte du ska göra det men du kan säkerligen "låna" en ifrån din lokala bildsal om du går i skolan, annars finns dem att köpa billigt på bokia och dyl, skulle tippa på 20kr eller något.

2008-08-07 12:38
Illsnidig!

Jag avgör vad som är riktig graffiti och var "gränsen" går. Om du väljer att kalla all typ av spraykonst för graffiti så vet du inte bättre, men d e lungt, ja upplyser dig här och nu...

2008-08-07 15:27
trickytrax

Graffiti behöver inte bara vara spray relaterat. Jag står helt och hållet på Illsnidigs sida här, men för argumentets skull, vad är då definitionen av graffiti?
I'm drinking the water. So should you.

2008-08-07 17:59
hehe de ska ja göra. tack för tipsen iaf, svårt att komma igång men när man väl har gjort de rullar de ju på ;)
*jaja! -smack-smack*

2008-08-07 19:32
trickytrax

Jaså det bestämmer du, vad synd att du har fel då. Det finns ingen tydlig gräns, men om du nu tycker dig kunna se en kan du ju vänligen peka ut den åt oss. Som Teller säger, för argumentets skull.
Anser du inte det är ok att rolla fill in eller bakgrund t.ex? Ristade tags, är det inte graffiti? Stickers?

zalaz P2

Det kommer, det kommer. Som sagt mer jobb med förberedelser men det kan vara händigt ibland. lycka till!