I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur länge kan polisen hålla en utredning för skadegörelse (klotter).

Vår Hiphop - Graffiti

2008-06-14 17:09

Hur länge kan polisen hålla en utredning för skadegörelse (klotter).

Precis som topicen säger, hur länge kan polisen hålla igång en utredning, till slut lär det ju bli gammalt eller vad man ska säga? Och från när börjar den tiden räknas? Från det att brottet begicks, från det att man först blev misstänkt(låter troligt) eller från det att första förhöret inträffat? Låt säga man är "huvud misstänkt", om det nu har någon betydelse.

Man kan ju dessutom tycka att vittnesmål m.m lär minska i trolighet ju längre tid som går, samt att dem inte kan räkna med att man själv kommer ihåg något specifik 1-2år efteråt?

2008-06-14 17:25
5 resp 10 år för skadegörelse/grov skadegörelse skulle jag tro.
tiden räknas i regel från dagen då brottet utfördes..

minns jag inte helt fel var siffrorna 2/5 år förut, men när straffen ökar så ökar tiden :)
cry me a river!
--> thcrew

2008-06-14 17:29
Två års preskriptionstid, för brott med straff <= 1 år,
Fem års preskriptionstid, för brott med straff <= 2 år,
Tio års preskriptionstid, för brott med straff <= 8 år,
Femton års preskriptionstid, för brott med straff < livstid,
Tjugofem års preskriptionstid, för brott med livstidsstraff

2008-06-14 17:32
Skadegörlese av normalgraden - 2 år.
Skadegörelse grovt brott - 5 år.

Statliga skulder (skadestånd) - 5 år, kan förlängas med ytterliggare 5 år ifall dom vill, kan även bli 10 år direkt ifall dom vill jävlas med dig. Preskriberingslagen (1981:130)

Skulder till icke-statsliga företag inkl privatpersoner - 10 år.

2008-06-14 17:32
Skadegörelse är, enligt 12 kapitlet brottsbalken, att förstöra eller skada egendom till men för annans rätt till denna egendom. Brottet straffas med böter eller fängelse i max ett år.

2008-06-14 17:43
Så man kan komma att få vänta 5jävla år på deras sega utredning? Men vaf.....

I teorin, exakt var händer om dem får för sig dem vill kontakta mig och jag befinner mig i utlandet då? Om jag inte har någon lust att flyga över halva jorden för att infinna mig på ett förhör i min hemstad för att sen flyga tillbaka igen, vad kan dem göra?

Samt vad händer om dem inte får kontakt med mig för att jag råkade befinna mig utomlands, säg dem skickar en kallelse via post och att dem inte har något telefonnumer (vilket inte skulle funkat utomlands iaf men endå...) - detta kan väll inte vara mitt fel?

2008-06-14 20:05
myfriendario
vad blandar du in skadestånd för?
eventuell skada kan omöjligen utdömas utan domstol, så det har rätt lite med saken att göra?

andnöd
jasså.. trodde dom bytte till 2/4, men kanske var från 0.5/2 till 1/4, har ingen vidare koll.

Illsnidig
nej du får inte vänta i fem år, antagligen läggs det ner inom ett år. Skulle dom mot förmodan råka tappa bort fallet och sen hitta det om 5 år hade du knappast åtalats endå oavsett hur mcket bevis det än fanns.

Om jag inte har någon lust att flyga över halva jorden för att infinna mig på ett förhör i min hemstad för att sen flyga tillbaka igen, vad kan dem göra?
Inget alls.
cry me a river!
--> thcrew

2008-06-14 20:29
joda

Ersättningsyrkanden här rätt mycket med den här typen av brottsmål att göra, tyckte det var lika bra att få det sagt fast att det inte har någon direkt knytning till illsnidigs frågeställande, men han kanske tycker det var roligt att få veta, vad vet jag.

2008-06-14 20:33
klart ersättningsyrkanden och skadegörelse hör ihop, men han frågade ju hur länge polisutredningen kan ta, då är det rätt irrelevant med lagstiftning gällande preskription av fodring.
cry me a river!
--> thcrew

2008-06-14 20:36
Ja lika irrelevant som att du sträcker upp handen och poängterar poänglöst, who cares.

2008-06-15 02:32
Om man vid senaste och enda förhöret (som var för cirka ett halvår sedan) blev daktad, vadpå dem påstod dem skulle skicka in det på analys.. kan detta på något sätt förlänga tidsrymden? Troligtvis kan dem ju inte ha något som håller med tanke på vilken tid dem tar på sig.. analys kan ju inte ta 6månader, eller kan det?

Min teori är ju att dem bara segar ner det hela för att eventuellt ha mer att gå på om man skulle bli misstänkt för något annat (har väntat i över 1år nu, det börjar bli jobbigt), dem har nog inget imot att dra ut på det för att djävlas heller.

Gött man inte kan hamna i trassel om man är utomlands iaf, tänkte om det var något dumt i stil med att man hade plikt att infinna sig vid förhöret eller att dem om dem inte fick tag på en kunde knalla hem till en och göra husransakan etc, det hade ju varit väldigt otrevligt.

Jag uppskattar all hjälp jag fått/får i den här tråden, tack till alla medverkande.

2008-06-23 21:24
Glömde fråga, OM dem utan att hålla ett till förhör får för sig att dra det till rättegång eller dyl. Hur lyder mina rättigheter och skyldigheter i sånna fall, samma frågeställning gäller (jag är utomlands och oförmögen att kolla min post/bli kontaktad alternativt blir kontaktad och oförmögen att flyga över halva jordklotet för att infinna mig där dem vill ha mig).

2008-06-23 22:04
Illsnidig
vadpå dem påstod dem skulle skicka in det på analys.. kan detta på något sätt förlänga tidsrymden?
nej.

analys kan ju inte ta 6månader, eller kan det?

analysen går fort, däremot kan det ju få ligga och vänta i en hög ett tag innan själva analysen sker.

Min teori är ju att dem bara segar ner det hela för att eventuellt ha mer att gå på om man skulle bli misstänkt för något annat

Dom segar inte ner något, dom är bara sega. Du är rätt bortprioriterad, ditt fall ligger i en hög någonstans och samlar damm.

Hur lyder mina rättigheter och skyldigheter i sånna fall

antagligen blir rättegången uppskjuten tills att dom fått tag i dig.
cry me a river!
--> thcrew

2008-06-24 14:11
vad fan har du gjort? mördat någon eller? (låter som det) hade det varit ett grovt brott hade dom inte varit lata, därför lär det varit ett ganska ynkligt brott? du bör vara lugn, troligtvis lägger dom ner skiten.
UFFLINE, TUFFLINE
UPPGIVARSAMHÄLLE