I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är inte svensk graf mer stilmässigt avancerad?

Vår Hiphop - Graffiti

   

2008-04-10 02:52

Varför är inte svensk graf mer stilmässigt avancerad?

Hi there both Old- and Newschools!

Visst kan man tänka sig att förklaringen är att många attraktiva spotts (Då menar jag både tåg och väggar) är så uppenbart riskabla att stå och måla på en längre tid för att inte riskera torsk kan var en förklaring.

Men om suget att stilmässigt utveckla en mer komplex stil hade funnits så hade även sådana lämpliga spots sökts upp.. Visst det finns en hel del så kallade fames som det läggs hyffsade pieces på... Men de är långt ifrån av den kalibel som kan skådas utanför Sveriges gränser...

Sverige hade en ganska hög nivå tom slutet av åttiotalet tycker jag.. Men sen hände något.. Kvantiet gick före kvalité.

Den ena skit whole caren efter den andra med bara crom fills fucka upp hela tågscenen.. Det var ballare att göra en fucked up enkel whole car i crom, än en grymt avancerad panel.. Trots att det ligger mer tidsmässigt arbete bakom en tung panel kontra en crom wholecar med letters som ser ut som enkla throw ups...


Visst det är tungt att se ett wholecar eller ett whole train i crom rulla förbi. (Jag har själv varit med på några..) Men när så kallade målare som egentligen inte borde kallas mer än bombare som även gör helt ifyllda throw-ups med seconds och en enfärgad bakgrund tar över hela scenen då är det inte helt rätt tycker jag...

Förebilden för de nya generationerna verkar gå mer och mer åt att det blir bara enklare och enklare produktioner...

Många av vad jag har förstått är de mest respekterade målarna numera är folk som endast gör ganska enkla letters om inte rent throw-ups som är ifyllda.. Men det kallas endå pieces...


Så vad fasiken hände med den sidan av graf scenen som strävade efter teknik... kvalité och mer avancerade stilar?


Bombing och enkla stilar hör absolut till scenen.. Visst! Men det jag menar är att det är för FÅ nya målare som verkar intressera sig av att enligt mig lägga de mera avancerade verken...

PS. Som sagt det här inlägget är bara min åsikt.. och ingen predikan... so you know...