Kan man bli polisanmäld för det man skriver här?
Har hört många rykten nu om att polisen kan andvända tex. på nätet i ett forum om man har skrivit tex. Att jag började måla när jag var 12, Jag målar för adrenalinet mm. Även på bild: den här har jag målat. Är detta möjligt? skulle polisen altså kanske göra en utredning på att man tex skiver att man målar. För mig är det obegripligt men jag vet inte? Eller bara andvända det om man är gripen för grov skadegörelse.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
csg trålar ju här så avgör själv
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART
hur vet vi att inte du är en csg som försöker snoka info vad folk vet?
Ni säger HERREGUD jag säger HERREKEWDAH!
hah , ne det är ju sant. hur skulle jag kunna bevisa det då? säg ett exempel :) Jag vill bara inte skriva för mycket här på whoa . och fick en tankeställare när jag hörde det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
asså grejenär ju att man kan ju alltid erkänna att man klottrar för vem som helst men du kan ju inte åka dit direkt eftersom dom inte vet vilket som är ditt klotter man kan ju inte bara sätta en syndabock för nått bara så där liksom..
att man säger att man har målat nått i ett forum eller till vem som helst och visar bild så är det ju inget bevis, det kan ju bara vara vanligt skryt och ljug
SMÅLAND!
Haha, tror inte att dom kan få nå bevis. Jag kan t.ex. gå ut å fotta FY crews målningar å säga, Kolla va jag har målat... Hur trovärdigt är det ? :S... Polisen har inget bevis eftersom det kan vara vem som helst som har gjort målningen.
ImagoMortis X0 Håller me dig ;)
En ganska relaterad fråga och kanske mer aktuell är om man ska vara rädd för att använda fotolog ? Jag kan tänka mig att polisen börjar använda det som ett slags register för att hålla koll på de aktivaste klottrarna och kanske att de åtalar en för fotolog bilder om man torskar.
fotolog har ingenting med att vara aktiv att göra.
-
Dmrocker hehehe. word på den
Ibland
som sagt så kan man ju gå och säga att man har gjort PMS målningar till vem som heslt, även om man inte har det, ringer de då snuten, lär de ju inte komma, dessutom är PMs ett crew, hur som helst. Så, nej, men säg och visa inte för mkt på internet!
"Polisen håller förhör med de och försöker utröna om det kan vara fler fönster som har blivit utsatta för skadegörelse." - DN
vad spelar det för roll om pms är ett crew? man kan ju ändå gå runt och "göra" en massa psm målningar?
inget bevis så.. men många som fått husrannsakan för att dom lagt upp bilder på bilddagboken iaf här i sundsvall
när ja torskade hade snuten utskrifter på allt ja hade postat på whoa
Ingen mera rosa banner
förövrigt så skryter man inte på internet om vad man målat förrigår och visar upp bilder... ifall man inte är helt pantad dvs. eller?
Dmrocker Menade inte att dom som har fotolog är aktiva utan att polisen skulle kunna zone'a in sig på de aktivaste bland fotologs medlemmar.markus_93 Exakt, va nått sånt jag tänkte också. Menar hur svårt kan det vara att skaka fram IP adresser egentligen?
Tss inte en chans. Fan tror ni det skulle va så lugnt att ladda ner film och musik om polisen hade koll på vart alla befann sig. Sen om de råkar få reda på att du har ett konto, så äre ju bara o neka. Hur ska de bevisa det? "Jo asså vi såg att ditt IP nummer har loggat in med detta acc" Fast det e klart att de kanske reggar allt du skriver för nåt register nånstans. Men hitills vågar de inte kidnappa klottrare.
You'll Never Walk Alone! Leagalize it!
Att ladda saker är lagligt det är delnungen som är olaglig men eftersom fler laddar från en preson samtidigt på torrent sidor så blir det i princip omöjligt för polisen att göra nått så det är inte relevant. När det kommer till bevisningen så känns den ganska lätt om dom får tillstånd till en husransakan, typ allt matrial en klottrare har hemma är bevis, inte så svårt att koppla personen till brottet.
Sen så kom det väl fram för ett tag sen då som haffade massa fildelare, att snuten osv får inte spara "våra" IP-adresser?
C.R.E.A.M.
då Dom* haffade... hehe
C.R.E.A.M.
Nej, men CSG får väl inte ens hänga här när de jobbar, och när de inte är i tjänsten får de kan de väl inte ens göra något?
Jo för Csg är kända för att följa regler. T.e.x får dem inte jobba civilklädda så när dem har gripit en byter dem om innan polisen kommer.
-
Dmrocker X1 Nej, vad jag menar är, hur ska de kunna anmäla en i så fall om man skrivit på whoa? AA han skrev att det var han som hade bombat i karlberg på
whoa..??
Då måste dem ju bevisa att det är du som har den användaren som har skrivt det på whoa och koppla dig till den och det vet jag inget om hur det funkar.
-
Dom måste ju ta en på bar gärning eller ha konkreta bevis för att kunna döma dig för något, vad har dom för bevis på att du har ett par bilder på några målningar?
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Tycker det låter ytterst osannolikt att dem kan haffa en för vad man säger på internet i graffitirelaterade sammanhang. Som de flesta skriver så måste de ha konkreta bevis osv etc m.m. Vilket det inte är om man säger i ett forum "min målning, här är länk". Hur fan ska det gå till att torska för det? Det kommer ju aldrig 100% gå att bevisa.
Men då jag inte själv vet säkert hur det ligger till så är detta bara vad jag tror..
Och jag hoppas inte att det går / kommer att gå att torska för det.
För vad kommer sen?
"En whoa-användare gripen för våldtäkt" - ur hans raptext "jag knullade din maaaamma" ...
skämt åsido, men hoppas någon förstår min tankebana :p
Dmrocker du vet ingenting din jävla toyunge
Hej, det är jag som är kenny. Jag är 25 år gammal och är bosatt i en trevlig kommun i Jämtlands län. Du får gärna lämna ett spår i gästboken om det är nånting du undrar.
nej matzha det e tyvärr olagligt att ladda ner oxå. Gör de verkligen husrannsakan mot klottrare? Bara för att någon har en montana canna finns ju inget som säger att en tag ute är dragen med samma canna. det är ju inte olagligt att äga spray burkar. Sen om man typ har en skiss av en "riktig" målning får väl inte snuten dömma en för den? Trodde bara kunde ta klottrare på bar gärning.
Dmrocker X1 asså om dom skulle vilja veta vem du är, är det hur lätt som helst. IP-adressen säger allt. Men för att få IP-adressen av whoa måste de ha något slags tillstånd, alltså en polisanmälan, och då är csg antagligen inte med i leken längre.
Men det var inte det jag menade, får csg vara här på whoa när de är i tjänst? För annars har de ju gjort fel när de såg tråden, hur ska de då kunna anmäla?
Ok kul att det är olagligt också emiliox, allt är ju det nu så det borde jag fattat. Anyway så händer det mycket mer än vad många ser, vet writers som har blivit buggade så det känns som att polisen letar nya metoder hela tiden och därför tyckte jag att fotolog va relevant att ta upp.
mm :/ ah jo det har du rätt i. revolution snart? nån?
det är nog inte så smart att spara msn konversationer, samt ha hela datorn full med bilder, speciellt inte om någon står och tuffar sig framför målningarna utan slipknot maskering
Äh säg bara att du e bra på photoshop och att du klippt in dig själv. ;)
lägger du inte skit här som inte borde vara här då förtjänar du nästan att dom använder skitn ?
"asså om dom skulle vilja veta vem du är, är det hur lätt som helst. IP-adressen säger allt. Men för att få IP-adressen av whoa måste de ha något slags tillstånd, alltså en polisanmälan, och då är csg antagligen inte med i leken längre. Men det var inte det jag menade, får csg vara här på whoa när de är i tjänst? För annars har de ju gjort fel när de såg tråden, hur ska de då kunna anmäla?" Men om jag har okrypterat w-lan då? :o Det är inte säkert att det var jag som satt på datorn precis då? Vad säger att det ens är min dator det är skrivet ifrån? :)
På Grund av klagomål från Blåbärs_soppa så har jag bytt signatur, jag visste hur man gjorde? gå och lägg dig nu (klagomål från nattråden 2/1 -05)
Din ip adress säger att det är skrivet från din dator, det säger dock inte att det är du som sitter framför datorn, men det blir ganska svårt att krypa iväg när de vet att det är din dator.IP spoofing kan man ju ta sig till av, men det fungerar egentligen inte lika bra som man skulle tro.
Även om du tar dig in på din grannes trådlösa så lämnar du ett spår, din IP adress. Problemet med att använda spoofing är att många företag tagit åt åtgärder efter som det blivit så basic med det. En till länk om spoofing
Paandy, du har fel, du lämnar möjligtvis spår av din mac adress, men ipn är uppkopplingen bara? eller har jag fel? ;p
På Grund av klagomål från Blåbärs_soppa så har jag bytt signatur, jag visste hur man gjorde? gå och lägg dig nu (klagomål från nattråden 2/1 -05)
Mac adress? :S Du lämnar din Ip adress överallt! Människor som leker smarta och trakasserar människor via internet sms är dumma i huvet eftersom de lätt kan bli gripna om polisanmälan sker.
menade inte gripna på riktigt, spårade :)
Självklart är det inte omöjligt att bli tagen för sånt du skriver på nätet.. Men tänk på att polisen inte har såpass mycket pengar och resurser för att sitta och utreda om det du skrivit på whoa har någon koppling till din fotolog och sedan till de riktiga målningarna ute på streetsen.. Finns somsagt ingenting som säger att det är dina målningar som laddats upp på din fotolog tex.. Det kan vara vem som helsts.
harebratja.
Sen när dömer rätten med grund på bevis.. Om ni har haft rättegång vet ni att ofta är fallet inte så, utan det kan ofta vara en taktik av åklagaren att måla upp en bild av den åtalade som inte är till dens fördel så att säga. Och ja, om polisen skulle tycka att det är värt att lägga resurser på att kolla vad du skriver på whoa skulle dom göra det. Och ja det skulle styrka övrigt bevis som bilder på din data och tidigare bar-gärning gripanden i rättegången. Allt detta för att styrka det faktum att du klottrar. Till er som klottrar: Både nämdemän, advokater och åklagare är sannolikt oftast borgare i medelåldern eller högre som inte gillar faktumet att det finns klotter på stan och bara att du är misstänkt för klotter kan betyda att du är dömd på förhand.
asså csg hämtar inte den informationen ni tror, de tar inte saker och samlar fakta. Vad de gör är att leta efter fames osv, typ sånt som är lite hushhush. Detta är skälet att toys inte ska skriva saker på whoa.
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART
Asså kan någon bara förklara för mig varför csg hänger på whoa?? Fattar inte ett skit..
Man har inte ett IP-nummer per dator, utan ett per uppkoppling (asså har du två datorer som med en router är ihopkopplade, har de samma ip nummer för omvärlden.) Däremot har de olika IP-nummer för omvärlden, men de har olika inom nätverket. Det vet jag. Fast om du har okrypterat wlan tror jag inte de bryr sig om ett "brott" skulle ske. Du är typ skylig att låsa för dig själv. Tror jag men jag kan ha fel på det. Dock tror jag inte folk kollar upp vad alla här har för ip. Tror inte Csg ka utan att whoa ger dem.
hett topic... grisen kan alltid försöka... men det finns för fan en miljon olika sätt att klara sig ut knipan... förenkla allt för dig själv kompis!
Var e mina FeloOZ....... GompiZz?!
Emiliox P19 Antar att du va oseriös men det går att se om en bild blivit redigerad i photoshop eller dylikt program ;)
det som skrivs här på "Whoa" lr på "Lunarstorm" lr nån annan sida av nått slag kan användas som bevismatrial, Te.x Du langar upp en bild här på whoa och skriver att det är du som har gjort den, om sedan polisen tar in dig i ett förhör och säger att du är misstänkt för klotter och dom tar upp det du har skrivit på en sida om just den bilden lr vad man ska säga så är det stor chans att du åker dit för det eftersom att dom då kan koppla mycket annat. Polisen sitter här på whoa och kollar igenom trådar, användare osv. så allt du skriver här kan användas imot dig och då funkar det inte att säga " Men nej, jag ljög bara för att få propps från andra målare, det var inte jag som gjort målnigen" För om du säger det, och om du är tillräckligt misstänkt så kommer dom släppa dig från förhöret och skaffa en husransaknings order osv osv. Man kan säga att jag torskade igenom Whoa, När dom tog in mig på förhör så visste dom mitt användar namn osv och kunde koppla mig till saker som jag gjort och skrivit osv. Jag vet inte hur dom fick tag på mitt användar namn och inte hur dom fick reda på att det var just jag ? Kanske igenom IP osv. Men mitt tips till alla som skriver här och på andra sidor, TÄNK PÅ VAD NI SKRIVER! det kan användas imot dig ifall du/ni skulle åka fast. Berom ursäkt ifall det är väldigt konstigt skrivet / stavfel osv, Är full klockan 18:06 på en måndag. Peace
Sa du till polisen att det var din whoa när dem frågade?
-
hahaofta P0. Tack för den givande posten, jag ska aldrig mer lägga upp bilder på klotter olagligt och säga att jag har gjort den. Du verkar ha en enorm insyn i rättsväsendet. Är det möjligt att du är en 12årig skoldropout och dyslektiker? "Vi vet att det är du som har skrivit det här på whoa" "Ja det är jag *gråter och kramar mamma*"
Men dom visste att det var min Whoa :) Genom IP'n så kunde dom väll se att det var från min dator som jag loggat in ifrån ?Och till dig
poptheglock X1 så måste jag säga att nej jag är ej 12 år och jag skulle gissa att du inte är mer en 11 med ett sådant gangster namn. Jag skrev dette bara för att topic lyder "Kan man bli polisanmäld för det man skriver här?" så skrev jag hur det var för mig, och nej jag sa ju inte att det var min whoa så klart.. jag nekade men bevisen var för starka lr vad man ska säga så jag åkte dit endå :)