I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffiti vs reklam

Vår Hiphop - Graffiti

2008-02-23 02:47

Graffiti vs reklam

Tjo. Vill börja med att säga att jag själv inte graffar. Provade på en del för många år sen, men skitsamma. Grejen är att jag tycker det har gått extremt utför i jakten på graffare och andra gatukonstnärer på sista tiden (åren). Speciellt sen moderaterna tog makten.

Anywhoo, jag flippade för ett par veckor sen och satte upp affischer med en av mina illustrationer överallt på t-banan där det satt reklam. De jagar och slänger folk i fängelse som sätter lite färg på tillvaron (bokstavligt, haha bokstav-ligt) men är du ett företag med shitload med pengar så är det fritt fram. Stör mig på dubbelmoralen.

Flipp eller flopp?

http://www.jonasengholm.com/graffitivsreklam.pdf

Obs, 3 sidor.

Im the motherflippin...

2008-02-23 04:01
Personligen gillar jag inte street-art och tyvärr så tvivlar jag på att ditt budskap (som visserligen är bra) aldrig kommer att påverka folks åsikter ang. graffiti och reklam. "Dom" tänker helt enkelt i andra banor.
Ride 13"s y que?

2008-02-23 08:50
Dom där borde tryckas upp i jätteformat och sättas upp!

2008-02-23 08:58
fett, synd bara att "vanligt" folk inte läser sådant/förstår vad du menar
SMÅLAND!

2008-02-23 11:24
vadå? Om du nu vill ha dina målnigar lagligt på en reklamskylt så är du mer än välkommen att trycka upp dom, och sen betala för att få visa dom uppsatta på reklamskytar. På samma sätt som företag och statliga organisationer gör. Det är ju inte så att tex macdonals har "bara för att det är reklam" rätt att gratis och lagligt sätta upp reklam. 
mvh:
Enmetertre co.

2008-02-23 11:28
diggar inte street art så mycket, men ja bangar fan inte på att klistra dom där!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-23 12:24
jag diggar street art, håller själv på med stenciler och så. fast brukar göra ett budskap, lr nått som får folk som läser det att tänka till. *typ*
ho-ho-hockey frilla!

2008-02-23 13:01
Man behöver inte vara ett stort häftigt företag -  det räcker med att man betalar för sig samt att motivet godkänns. Det är ungefär lika mycket dubbelmoral med att det är okej att gå hem och äta maten du har köpt men aja baja om du har snott den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-23 13:02
Bra idéer. Kör hårt, pöjk.
Stål från Göteborg: http://www.fotolog.com/jahjahknow

2008-02-23 14:07
Jag gillade dina ideer skarpt, det du säger är så sant.

2008-02-23 15:24
shysst intiativ!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-02-23 18:02
amfetaminpsykos:

Handlar väll egentligen inte vad som är lagligt eller inte eller var den moraliska punkten ligger, utan att folk bryr sig så otroligt mycket mer om det är streetart/graffiti or whatever istället för om det skulle varit reklam.

2008-02-23 18:16
Upp till varje person ang. streetart tycker jag.

2008-02-23 18:18
Den moraliska punkten ligger i att ingen får tillgång till det offentliga rummet, antingen köper man den eller så tar man den. Det är utformat så för att folk inte ska bli för lata. Får man allt serverat på silverfat så anstränger man sig aldrig.

2008-02-24 00:07
amfetaminpsykos X27 Word.

Lagliga väggar skapar inte kreativitet. Hur spännande hade streetart varit om det var uppsatta lagligt eller bara på ett fåtal utvalda lagliga ställen där den så kallade massan får sin rätt att utrycka sig medas stor företagen fortfarande kan köpa dom fetaste och dyraste reklam spotsen. Blir ju då bara ett förenklat sätt att för dom att stoppa den kreativitet som nu har skapats.

mvh:
Enmetertre co.

2008-02-24 01:04

steal_a_ninja X1
He he, det är bara att printa sidan 2 eller 3 och klistra på. Mejla bilder om du gör det!

feckone 
Har du nåt man får kika på?

Saxat från Clearchannels (ansvarar för reklamen i t-banan) hemsida:
"Det finns en kulturell kod i Sverige: man tittar inte varandra i ögonen när man åker kommunalt. Tur att det finns reklam att vila ögonen på."

Den här är också skön från Clearchannel:
"Dominera med en yta på över 300 m2 mitt i människors vardag."

http://molia.blogg.se/images/heinz_1165520752.jpg

Men kom ihåg, har du en penna i fickan så tar polisen dig, sätter dit dig för förberedelse för skadegörelse och ger dig skulder för resten av livet. Sån är svenska lagen.

Im the motherflippin...

2008-02-24 03:06
Bara , get loose!

2008-02-24 09:57
Haha, Clear Channel är vidriga till den grad att det blir härligt. Vackert utformad information! Det jag uppskattar mest med Clear Channel är att de talibanmässigt åtgärdar all form av stöld av deras utrymme, inte minst på gatorna.

En kul (och oerhört kriminell) handling vore att ockupera deras reklamskåp (de som man kan snickra egen "nyckel" till ifall man inte har den riktiga varan) med sin egen grafik för att sedan SVETSA ihop eländet .)

2008-02-24 10:37
Fast rondellhundar är ju så fina och roliga......? Hatar fan Sverige ibland.

Ska fan bygga rondellkukar.
Ride 13"s y que?

2008-02-24 11:27
Kidd-Z X2 låter som en ypperlig ide.
mvh:
Enmetertre co.

2008-02-24 12:09
amfetaminpsykos X27 det går ju att genomföra, fan ball idée, i like.

2008-02-24 13:16
Bra grej!!

2008-02-24 17:28
fast vad som är mest frustrerande ang reklam vs graff/streetart, etc är att det sistnämnda ses som ngt ytterst antikreativt och destruktivt i allmänhet. reklam uppfattas som nyskapande och just kreativt.

att det offentliga rummet inte får används av arbetarklassen, över 95% av jordens befolkning, medans ägarna (läs kapitalisterna) får härja fritt mot betalning (med pengar som arbetarklassen tjänat åt dem) är ett faktum som det är helt sjukt att arbetarklassen accepterar. samtidigt är det föga förvånande, med tanke på att vi väljer att acceptera så mycket mera.

dessutom är det ju som så att om en liten grupp människor väljer att göra vad de anser rätt, men som enligt lagen är felaktigt straffas de av kapitalets lakejer (läs polisen, rättssystemet). men om vi som arbetare organiserar oss kan skapa en helomvandling och avsluta alla dessa år av olika sorters förtryck.