I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

något som testat Touch Brush?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-12-09 16:59

något som testat Touch Brush?

är det något som har testad Touch Brush och vet hur den är att fylla med. och är den bra eller tycker ni att touch main är bättre och varför ? eller tycker ni att posca är bättre. har abra använt gammla torra färger.
seriösa svar tack

2007-12-09 17:10
brush elr posca.. fyller bra och sköna att skissa med..

2007-12-09 17:36
tkr posca är skönast att skissa med =)

2007-12-09 18:00
okej så tycker ni att brush och posca är bättre än main

2007-12-26 13:00
posca älskar jag att skissa med(A)  hehe

2007-12-26 13:09
vilken lirare
-

2007-12-26 13:10

Bara för att alla gillar posca så ska du lära dig att gilla den också? testa för i helvete å känn efter vilken du gillar bättre..

2007-12-26 15:56

Posca:
+täcker över varandra och allt typ.
+finns i måna storlekar.
-river upp pappret.
-inte så många nyanser.

Touch:
+vädigt jämn yta om man behärskar pennorna.
+omöjligt att riva igenom papper.
+många nyanser (kan även få fram många nyanser med samma penna).
-täcker inte över varandra eller nått annat.
-kan flyta ut lite om man har fel papper (ha inte för tjocka eller mycket gräng, vanliga kopieringspapper är nog bäst)

SMÅLAND!

2007-12-26 20:46
Som Herr_Berg nämde på slutet så kan touch pennorna knasa lite, de är ruskigt sköna men krävs lite träning/skills för att behärska. Funkar inte bra att köra lines med i en vanlig skissbok / block då färgen flyter ut lite, blir inga jämna linjer, men är riktigt sköna att fylla med. Dessutom går dom igenom pappret, så om du skissar i bok eller block förstörs pappret under dessutom.

Dessutom tycker jag inte att touch's svart är särskilt svart :]
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-26 22:00
går väl inte jämföra olika typer av pennor med olika användningsområden?
som att jämföra vattenfärg och oljefärg typ.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 10:55
GRANSTAH P77 :

Precis som du nämnde så är touch main"svart" snarare grå ^^

Så jag brukar köra svart och vita posca , resten touch

2007-12-27 13:55
dom brush pennorna är väl som copics motsvarigheter?
copic is teh shit.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 13:59

Touch och Copic är gjorda för riktiga skisser, på riktiga papper som ej blöder igenom. Används pennorna på rätt papper så är den svarta svart, och det blir spikraka linjer om man så vill.

större är bättre

2007-12-27 17:17
Fortfarande inget svar på om Touch Brush-pennorna är bra. DVS dom som är som penslar. Nyligen inköpta på highlights om jag inte missminner mig?
"Graffiti och läktarkultur går hand i hand."

2007-12-27 18:44
Zid
Antagligen är dom bra, men det är ju relativt som så mycket annat.
Klart det finns bättre pennor, men då kostar dom också mer.

Copic är väl en dyrare variant skulle jag tro och har säkert något högre kvalitet,
ofta är priset en bra fingervisning. Bra pennor är ofta dyra.

Sen klarar man sig ofta bra med billiga pennor när man skissar.
Sitter inte riktigt i pennan om skissen blir bra eller inte.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 21:30
jooser, nämn ett papper det funkar bra på? Har testat: Montanas skissbok, Carharts skissbok, vanliga block med tomma a4 samt kopieringspapper.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-27 22:10
cement papper... nä, nu var jag tråkig

2007-12-28 17:17
jag tkr att touch main e bra, iofs har jag inte testat så många men dom är vell okej.
?

2007-12-28 17:20

Touch Brush ?

ja dom har jag testat, ingen skilnad .

Dom tjänar bara 2 kr mer på att byta utseende .

Men dem är ju bra i af .

2007-12-29 13:23
den smala udden är mjukare, den breda är likadan
SMÅLAND!

2007-12-29 16:28
jooser: Ge mig förslag på bra skisspapper till copic. Vore skönt att hitta ett papper som inte blöder igenom.

2007-12-29 16:37
Sköna att skissa med, pennorna håller mycket längre än vanliga klassiska pennor:D

2007-12-29 22:00
klipp till bakplåtspapper och lägg under så slipper man förstöra pappret under
SMÅLAND!

2007-12-29 22:06
Kör på akvarellblock.

2007-12-30 00:59
Herr_Berg & affepsykos: Tack. Ska testa.

2007-12-30 12:50
CapKillah: Kommer ej ihåg namnet just nu, men det är speciella papper för arkitekt-skisser. kostar 150kr för ett block med 20papper. Dyrt shit, men finns det i skolan så ;d
Försöker hitta namnet på de och återkommer.
större är bättre

2007-12-30 16:02

for at inte förstöra papperet under e det bare at gjøra som herr berg sejjer.. eller finna fram et gammalt magazine, eller nogon papper som allerede er fucked og legga imellan.

inte så svårt at tenka seg til;) hehe

The Norwegan Asshole!
Toastare

2007-12-30 16:11
Alltid skönt när ni norrmän bevisar att ni inte är så dumma som vi tror ...eller upprepade du bara vad nån skrev? ;)

sen får ni sluta jämföra posca och touch..som nån sa är det som att jämföra oljefärg med akvarell.

Jag tycker att det är en stor skillnad brush pennorna.. mycket mjukare spets när man arbetat upp den ett tag.

bästa skisspapprena är akvarell om man inte vill köpa ett papper som är dyrare med mindre porer.. akvarellpapprena är gjorda för att tåla mycket vätska...
Jag skyller allt på Emma!

2007-12-30 16:14

BountyBoo F27 :äplet faller inte langt ifrån tre'et, ya know. ni e ju våra naboer;P

The Norwegan Asshole!

2007-12-30 16:17
ps: det betyder inte at vi ska sluta med norsken - svensken vitsorna, dom e ju skoj classics;) fast du har inte fattat helt riktigt, de e alltid norrbaggan som e smartast. høhø=P
The Norwegan Asshole!

2007-12-30 19:09
Om ni letar efter papper som inte blöder skulle jag rekomendera touch pappret som säljs på hl, kommer inte ihåg pris. bara att dom var sköna, lite tunna kanske...

Toastare

2007-12-30 23:56
LandPlage, jag bjuder på den där! Nått måste ni ha mer än olja.. ;)

2007-12-31 00:25
Oooh hettar det till emellan en svensk brutta & en norrman ? Öhm varför är inte jag norrman just nu...

2007-12-31 01:05
LandPlage: Jag har redan använt magasin och plastunderlag under mina papper, men jag skulle väldigt gärna slippa det. Skulle vara så otroligt skönt att bara kunna börja skissa på ett nytt papper utan att tänka på underlaget. Speciellt när man har vänner hemma. Kul att jobba på en skiss som nån annan jävel mördar bara för att dom inte tänker på att använda hakklapp. Men tack för den smarta upplysningen. Heia Norge!! :D

Ska kolla upp akvarellpapper och touchpappret. Danke schön, bitte!

2007-12-31 01:34
jooser: Okej, låter ju kraftigt dyrt. Tyvärr är man en liten sucker som alltid vill ha det bästa... även fast papprena bara kommer gå åt till telefonklotter.. haha!

Toastare

2007-12-31 06:25
CapKillah, då ska du handla papper på MAP... om det finns i sthlm, borde det väl.. där får du ju det bästa som används till tryck.. eller print och kan få ett papper som gör som du vill..

2007-12-31 08:34

Jag har copic, touch, posca men jag använder nästan bara mina fibracolor. Dom e så sjukt sköna att skissa med.. Kanske inte samma färger, billiga skitpennor enligt vissa men vilken känsla.

Men det är mcket riktigt, ska man använda copic o touch så blir det helt förjävligt på vanligt tunt papper. Måste vara blankt o tjockt, då ärre najjs!

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2007-12-31 15:53
Bounty: Ska kolla upp det.

ToyboY: Jag är inte den som dömmer folk, men ditt nick "ToyboY" och fibracolor passar rätt bra ihop. ;)

Gjorde själv en sökning på skisspapper. Hittade ett billigt "blödsäkert" specialpapper som Matton sålde: http://www.mattonbutiken.se/2/1080%2520A4/kat-204/o-5/BLOCK_1080_A4
Någon som testat det? Kan vara värt ett försök iallafall.

Toastare

2007-12-31 21:44
CaKillah, Matton är bättre än map.. för map är mer som sagt tryck produktion.. det blocket du länkade låter ju schysst.. annars är det väl samma sak där att köpa nått dyrare printerpapper som typ är bestruket..

2007-12-31 22:10
Tog en titt på vad jag brukade använda och det var inte akvarellblock utan en sån där XL Croquis-Skizzenblock från Canson. Har för mig att A5-blocken (60 blad) går på runt 50 pix på t.ex. Kreatima. Det är 'bara' 90grams så Touch o.s.v. syns svagt genom på baksidan men läcker inte till pappret bakom.

2008-01-01 13:03
jag rekomenderar ett valfritt 62pack med touch och ett gäng random posca därmed vit/svart.
Nån galen tjej bankade på min dörr hela natten inatt så till slut fick jag släppa ut henne.
Toastare

2008-01-01 18:55
affe, men det måste vara speciellt skizzenblock då.. är det med typ bestruket papper? För jag har ett A4 skizzenblock och det funkar typ för posca.. men touch suger det upp och att pappret smular sig.. har lätt att smula sig med posca också.. men det pappret är för blyerts.

2008-01-01 19:24
BountyBoo

Nu har jag naturligtvis supit bort det i mitt nyktra tillstånd men jag antar att det är ett kroki-block. Har inte vart med om att det har smulat sig hitintills iaf men visst suger det in Touch.

Själv gillar jag det eftersom jag uppskattar 0,35millimetersstiftpennor som i all sin kanylighet (nytt ord) gillar att skära tunnare papper till oigenkännlighet, dessutom kan även blinda se vad jag har ritat .)
Toastare

2008-01-01 20:29
affe, mitt är typ gult i färgen...så det är inte klorblekt... kan tänka mig att det inte är riktigt samma. Men g fattar vad du menar med stiftpennan...

2008-01-04 01:07
Det där angående Touch svart ska vara snarare brun kan det bero på att ni köpt Touch 60 set B den har tydligen ingen svart utan en "Touch 98 - Chestnut Brown". Vet inte om det va i den här tråden som det har diskuterats. Har inte tid läsa.