I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rasterbator, någon som använt/ vet hur man gör?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-09-26 23:01

Rasterbator, någon som använt/ vet hur man gör?

jag har laddat ned Rasterbator och ville med hjälp av det programmet dela upp en bild, så att den skrivs ut i flera A4 pappers ark.
i programmet följer man 5 steg, och efter sista steget öppnas Adobe Reader, men bilden är då i raster. (bara punkter i olika storlekar)

min fråga är om det är någon som vet hur man får dessa punkter/ raster att bli till själva bilden jag vill få utskriven..?

jag har googlat runt lite och kommit in på andra forum där folk har haft samma eller liknande problem. har dock inte förstått någon lösning på detta, så nu hoppas jag såklart att någon här kan komma med lite hjälp.

uppskattas verkligen om någon kunde bidra med vilket program och lite vägledning.

2007-09-26 23:02
punkterna är i olika storlekar. skriv ut domoch pussla ihop. det blir samma stil som "gamla" seriestrippar.

2007-09-26 23:06
du menar att dessa punkter bildar skissen?
jag testade att skriva ut en bild för att se hur det blev.
då blev det bara massa punkter, men bildade ingen bild alls.

jag laddade ned rasterbator på:
http://arje.net/rasterbator

och så här ska det bli:
http://homokaasu.org/rasterbator/gallery.gas

men förstår inte hur man får punkterna till att bli en bild.
i svaren jag läst i andra forum så ska man tydligen vektorisera dessa raster, men det säger mig inte så mkt.
har använt photoshop en del innan, men aldrig så här.

2007-09-26 23:15
för mig har iaf alltid det första arket som kommit ut varit övre vänstra hörnet och sen bygger man på med arken som kommer åt vänster och hoppar ner en rad när det kommit så många man angav på bredden.

2007-09-26 23:19
okay. så du har alltså använt Rasterbator innan, eller annat program?

och när du väl skrivit ut, har det då blivit i punkter?
du kan inte länka bild om du har? (på din utskrift...)

2007-09-26 23:25
jag har flyttat ifrån den. men jag har använt just den sidan du länkar och det har blivit svarta prickar. precis som bilderna på andra länken, om man kollar noga på bla kattbilden.

2007-09-26 23:26
Man måste tänka på att skriva ut till marginalerna på A4'an också va? Eller ngt sådant..

2007-09-26 23:27

när man använt Rasterbator, så öppnas det automatiskt i Adobe Reader, men filen sparas som pdf på datorn. så jag testade att öppna filen i photoshop, och då blev rasterna så som du sa. att dem bildar själva bilden. nu förstår jag lite mer av de svar som stod i forumen om att vektorisera.
vet ju sen tidigare att raster och vektor är två olika sätt att bygga upp en bild på, kortfattat.

så att om man vektoriserar denna pdf fil som är i raster så ska det alltså bli ganska så identiskt likt efter bilden såvida bilden inte är ett foto på någon person. då blir det oftast alldeles för mycket detaljer och fotot lär bli halvt liknande tecknat.

men min bild är bara en skiss i blyerts, så det spelar mig ingen större roll.

meningen med allt detta besvär är att jag ska skriva ut min skiss i flera ark för att sedan göra en tavla. jag tänkte då köpa ett papper som är färgat på ena sidan (typ rött). då lägger man röda sidan mot tavelduken, och skissen uppe på det pappret. man fyller i alla lines på skissen, och den röda färgen ifrån pappret under, färgar av sig på tavelduken. sen därefter är det bara till att fylla i allt med färg. ja, hur som. nu är det nog löst hoppas jag. tack för svaren, och att dem kom så snabbt. ha! =)
uppskattas ..

peace

2007-09-26 23:30
man kan göra inställningar för det. tex att det inte ska finnas några marginaler. då fylles skissen ända ut till kanterna av arket.
men förstår däremot inte hur man får färg på rasterna... :S

2007-09-26 23:33

färgen kanske kommer allt eftersom hur bilden ser ut, och i vilka färger den är gjord i. min skiss är ju som sagt i blyerts, och är kanske av den anledningen bara i svara raster. får testa med ett foto och se hur rasterna blir då..

2007-09-26 23:34
nope. ingen färg då heller

2007-09-27 03:46
jamen tryck på "FLERA FÄRGER"
så svårt var det.

Nu ska jag hitta nått ställe att skriva ut på bara :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-27 07:23
  1. Använd Rasterbator för att kirra PDFen.
  2. Skriv ut PDFen
Ju större rasterbation(?) du gör desto bättre resultat. Försöker du klämma in en bild på enbart 4 A4 blir det bara gröt av det hela. Go big or go home.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-27 07:35
nån som har tips på ställen som skriver ut och skickar med post.
färgutskrift för billig peng.. tänker inte betala 5-10kr per A4 ;/
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-27 09:46
joda 

Om du ska skriva ut A4 kommer du nog inte under de priser du nämde

2007-09-27 16:13
äääh klart det måste finnas ett jävla tryckeri med vettiga priser..
låter ju fan som fotobutikspriser det däör
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-27 16:35

Bibliotek brukar ju ta 1kr/utskrift.. Bara fixa ett usb minne eller nåt och sätta dej vid bibliotekets dator.

>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-09-27 16:48
Även för färg?
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-28 00:34
joo jag såg det där med färgvalet i rasterbator. tänkte väl inte klart.