I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ertappad med burkar?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-06-27 11:09

Ertappad med burkar?

Vad händer om man blir stoppad av väktare/polis och ombeds visa vad man har i sin påse man går och bär på mitt i natten och den visar sig innehålla sprayburkar? Kan dom beslagta burkarna och är det straffbart (typ förberedelse för klotter)? Har ni varit i någon liknande situation och vad bör man göra om dom ber dig att visa innehållet i påsen/väskan, eller brukar dom inte göra det?

2007-06-27 11:29
om det är väktare så behöver du inte visa om du inte vill( och det vill du ju inte:P ) men om det är snut så måste du visa och då blir det förberedelse till skadegörelse och då beslagtar dom cansen detta kan sluta med böter vid vissa tillfällen... hände även mig en gång att dom kollade på capsen om dom var andvända.

peace.
i like to smoke da ducsh stuff.

2007-06-27 11:38
härejag1
Men om man inte visar för väktare, blir dom inte misstänksamma och tillkallar polis då? Och det där med böter, dom kan väl inte bevisa att du tänkt att använda dom för att måla olagligt, även om dom tror det..

2007-06-27 13:06

en väktare har väll egentligen inte ett skit att sä'ga till om??

2007-06-27 16:56
En väktare får inte ens gripa dig, han får bara snällt följa efter och tillkalla polis, om han tappar kontakten med dig*inte ser dig* och sedan ser dig igen så kan inte polisen gripa dig heller, vet inte hur detta stämmer fick det förklarat för mig av min gammla lärare, som varit hundförare hos securitas, det var dock ett par år sedan, så lagarna kan ju ändrats

2007-06-27 18:05
beror på om du bor stockholm här har vi nolltollerans så dom kommer inte bry sig om du säger att du ska måla lagligt inte ens om du kan bevisa det.

bara att läsa i city idag när nån gammal graffer som jobbar på HL hade cans i ryggan men skulle faktist måla lagligt så sprang han efter tuben när den kom och då skakaes dom då grep dom typ honom( nåt sånt )!
i like to smoke da ducsh stuff.

2007-06-27 18:17

kock, det beror ju på vart du är,
är du i väktarens hood får du räkna med nacksvingar bronxstyle

cry me a river!
--> thcrew

2007-06-27 19:13
Kock, det där är inte sant :) Din gammmmmla lärare hade fel, ack så fel :) 
+46

2007-06-27 19:40
vadå en väktare får inte?

får o får, dom gör ju som dom vill precis dom som går med burkar i påsen....
Jag fiser THC !

2007-06-27 20:13

Blir man stoppad å har cans på sig på natten så betyder det inte att du gjort något brottsligt...

För att komma in i straffskalan och gö sig skyldig till "Förberedelse till skadegörelse"

Så ska du bli tagen inne/väldigt nära tåg/spår områden eller nära andra utsatta väggar..

Blir man tagen mitt inne i stan en vardag natt eller liknande så har man inte gjort något brottsligt helt enkelt...

2007-06-27 20:37
Prismas.. >
försök övertyga snuten om det när du blir visiterad...

2007-06-27 20:47
din_mamma87 P19

Snuten kan ju försöka övertyga åklagaren att jag gjort något olagligt istället med tanke på att jag talar från egna erfarenheter

2007-06-27 20:50
kan ju däremot tillägga att dom tog cansen å gav inte tillbaka dom

2007-06-27 20:51
Ok, du kanske inte blir åtalad. Men kannorna snodde dom ju uppenbarligen..

2007-06-27 21:22
Väktarna tar grejjerna direkt, de tror inte ett dugg på vad du säger, tillkallar polis som hånar en, du blir misstänkt för skadegörelse även om grejjerna är oanvända, senare blir du antingen kalald på förhör eller får ett brev om att dom förverkar allt de tog från dig, och vill du sedan säga emot det att dom förverkar grejjerna så måste du även gå på ett förhör...!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-27 22:57
Visst, att det inte funkar så i verkligheten är jag fullt medveten om, sen att reglerna kan ha ändrats på dom 5 år sedan jag fick det förklarat för mig är nog troligt, men räknas en väktare som tjänsteman? hur som helst ska jag inte komma här och påstå att det jag säger stämmer, men nogon kan ju alltid bläddra lite i svearikeslag, och ta reda på hur det faktiskt är.

hur som helst så tycker jag det är fucked up, att dom kan ta en för förberedelse till vandalism, dom kanske skulle börja plocka systemkassar utanför bolaget och kalla det förberedelse till störande av allmänordingen, sedan kan ju även folk ge fan i att måla på vissa saker.

Fred

2007-06-27 23:27
som flera redan har sagt så bör man nog inte haka upp sig för mycket på regelboken då det i slutändan alltid är ordningsmakten själv som sätter gränserna

2007-06-28 00:03
Skillnaden på en väktare och en polis är väl att väktaren inte får gripa på misstanke. Vet inte riktigt om en väktare skulle få kolla dig om du blev ertappad på nån yard mitt i natten, eller någon annar relativt "misstänksamt" plats, förmodligen.
Word!

2007-06-28 00:09
väktaren får inte ens ta dej om dom inte sett dig göra något olagligt med egna ögon! eller jo ifall det finns kamera bevis på tex tågen och föraren säger till då får dom nog plocka dej!
ANDALE

2007-06-28 00:48
Väktare kan du bara neka, det kan man igentligen också me snuten. Man kan lyckas komma undan ibland, alltid värt ett försök. Kom dock ihåg, om det är en snut be dem uppge andledning för att kolla i påsen. Försök alltid jävlas me dem..

Sen är det ju olika stor risk i vilket ställe man befinner sig..
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2007-06-28 00:59
Blev tagen med 13burkar och 3 pennor på mig..

Dom tog allt, + en skiss ;<.

Det kallas Förberedelse till skadegörelse och kan sluta med böter och i värstafall fängelse. Beroende på plats, vad du är i för tillstånd och vilken tid det är.

Man har rätt att kräva tillbaks burkarna men allting förverkas troligtvis direkt efter att dom har beslagtagit sakerna annars tar det cirka 6månader att få tillbaks sina saker och den chansen är mkt liten speciellt om man blir tagen på natten.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-28 10:02
Ni som säger att väktarna inte får göra något har fel, åtminstone har dom tagit folk me cannor hur många gånger som helst...

Och om dom tagit dina cannor etc. i beslag har du en månad på dig från det att dom tog dom att försöka fixa tillbaka dom, men är du under 18 krävs att någon av dina föräldrar går med på det!

2007-06-28 10:10
Men alltså är de så att polisen får t.ex. ställa upp folk på rad och sen bara tömma ryggsäckarna för dom ?

Liksom man kanske har köpt ett par helt nya cans (oanvända) och är på väg hem. Kan dom ta grejjerna ändå ? Sjukt*
Rätta mej om jag har fel, (Men de är inte ofta de händer)

2007-06-28 10:29
Ecth , jag och nåra kompisar skulle lacka en moppe hjälm och vi köpte 1 montana gold och 1 lacknyans(eller vad det heter)

Sen så klampar vi ut vid björnsan och softar där med 2 andra plötsligt kmr det fram ca : 4poliser som var civvare och flääsha med brickan o.s.v  sen så vill dem veta vad vi hade i påsen , vi sa 2 sprejjburkar( samma uttal ) sen sa dom att dom skulle kolla alla våra register och så skulle dem se ifall nån var dömd för skadegörelse sen tidigare , och ifall det var så så skulle dem ta cansen , men som tur så var alla "RENA"

så alltså : Ja dem tar dina cans ifall du är dömd sen tidigare ( iallafall utan för HL-sthlm-söder )

Men om du inte är straffad sen tidigare äre chill
jag vandrar i en vandal dal...

2007-06-28 10:51
vadå när det hände mig så frågade dom om jag ville göra anspråk på burkarna brukar man itne få göra det???? blir man inte dömd så har man väll all rätt att få tillbaka sina grejer...

2007-06-28 11:05
Du kan ju göra anspråk...men räkna inte med att få tillbaka grejerna för det...

2007-06-28 14:32
Okay, stötte på min gammla lärare å stadens bibliotek förut, och naturligtvis var jag snabb med att fråga hur det ligger till.

En väktare får ta dig på bargärning, tillkalla polis, om en jakt skulle ske så måste väktaren ha ögonkontakt hela tiden, om man ska hård dra det, så räcker det med att man springer runt en husknut och tre sekunder efter kommer väktaren, en väktare har med andra ord inge mer rättigheter än andra medborgare.

En väktare som jobbar inom ett specielt område är inte längre en väktare, utan en ordningsvakt, vilket gerhonom mer rättigheter, han får blandannat sätt handfängsel på dig, för att vara ordningsvakt så måste man ha en väktar utbildning+ nått mer.

Sedan så finns det ju säkerhetsvakter, dom får bära vapen, dom jobbar till ex. Med säkerheten på flygplatser och andra liknande ställen.

En hundförare inom väktaryrket, får inte släppa hunden efter dig om du springer, hunden är endast där som et självförsvar.

Detta smatal var inte längre än 5-7 minuter, då han vi även gå igenom det vanliga sociala snacket, så detta täcker inte upp alla regler och bestämmelser, men en snabb sammanfattning iaf, och sedan att reglerna kan ha ändrats inom denna yrkes grupp är som sgt möjligt, eftersom detta var några år sedan, och vill ni veta era exakta rättigheter, så får ni bläddra i sveariketlag

Mvh Kock

Fred

2007-06-28 18:20
Så om man vart jagad, väktaren tappade bort en och sen grep en efter att ha hittat en igen, då är det bara att tycka synd om sig själv eller har väktaren gjort fel? Iofs kommer väktaren antagligen förneka detta.

2007-06-28 19:35
Jo, visst är det så, men jag bara skriver vad jag fick förklart för mig om hur reglerna är, sedan hur dom praktiseras är en annan sak, och andra sidan ger man sig in i leken får man leken tåla

2007-06-28 21:32
i norrköping så säger man att man har varit eller ska till hamnen, är du minsta berusad så tar dom in dig för fylla istället..:P:P
saaaru..

2007-06-29 15:15
andrasidan
hehe funkar de på natten också? ;) o säga att man ska till hamnen
norrkööping

2007-06-29 18:47
vet inte om det funkar, vet en som gjorde det på fyllan men han fick sitta/sova i fylle cell i stället..
saaaru..

2007-06-29 23:44
haha ok får väl testa om de skulle ske
norrkööping

2007-06-30 13:36
Alltså.. om snuten kan plocka en för att bära cannor, helt villkorslöst så kan man ju tycka att dom borde stå utanför HL och plocka varenda jävel som köpt cannor. Det måste finnas några sorts regler :O

Om jag ska hem och måla en tavla med spray, kan dom ju inte plocka mig även fast jag sitter på tuben med ryggan fullproppad av cans......eller?
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/
It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L

2007-06-30 15:31
Philosofen
För något år sedan var det ju så att de stod just utanför HL och plockade folk. Fast de slutade sen, vet inte hur det ligger till nu.
- Våffelstövel -

2007-06-30 15:34
Philosofen
De gör ju det ibland.

2007-06-30 16:14
fan va osoft!

2007-06-30 16:30
väktare har inte mer rättigheter än en privat person? dom får inte göra mer än oss, vi kan inte gå fram till nån på stan och fråga vad dom har i påsarna ?

2007-06-30 18:58
theforceteam P0

Du får väl gå fram och fråga vem du vill?

2007-07-01 00:18
Gäller detta som ni säger även om man skulle gå ute med annan färg eller är det bara sparyburkar?

2007-07-01 09:33
Bisn P0
"Klotterverktyg" räknas väll, tror inte man torskar på att ha en burk med lite väggfärg i.
Däremot om du har väggfärgen och en sån där tryckspruta :P

2007-07-01 16:12
Okej, tänkte mest på om man skule ut och rolla.

2007-07-01 19:10
Med tanke på att man i Sverige knappt får fängelse för mord eller våldtäckt lär LoeL P18 ha rätt ..

2007-07-02 09:26
Philosofen P17 Du resonerar logiskt, fast vem vet om det kommer att stämma. M. Söderlund verkar hata graff och kommer att bestraffa oproportioneligt högt jämfört med mord m.m. tror jag.

Om Stockholm ska bli som Helsingfors, ja då måste det bli rejäla straff.