I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

svar från kommunen

Vår Hiphop - Graffiti

2007-02-14 12:38

svar från kommunen

Jag skrev ett långt och seriöst brev till politikerna med förslag om lagliga graffitiväggar. Detta är svaret jag fick:

Hej,

Tack för ditt mail till borgarrådet Madeleine Sjöstedt. Hon har bett mig besvara
det.

Tack för dina intressanta synpunkter och förslag om lagliga graffitiväggar.
Visst är det som du säger att olika graffitimålare målar av olika orsaker och på
olika sätt. Det är dock inte lagligt att måla på allmän eller andras privata
egendom, oavsett skälet, och bör inte heller vara lagligt. Därför tycker vi att
det är viktigt att det saneras så fort som möjligt på alla ställen i staden.

Vi tycker inte heller att staden ska hålla med lagliga graffitiväggar, vi tror
inte att det leder till att klottret minskar. Det är inte stadens uppgift att
hitta legala former för olagliga saker. Vi kommer därför inte att inrätta en
laglig graffitivägg.

Med vänlig hälsning
Anna Wåglund Söderström

2007-02-14 14:42
Det är inte stadens uppgifter att hittta legala former utan utövarnas. Hitta någon som är villig att upplåta en yta åt er att kladda på så har du din lösning. Kreativa kids smiter till och med upp i skogen där de bor och spikar upp egna plank.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 15:12
"Det är inte stadens uppgift att hitta legala former för olagliga saker." - Undra vad t.ex. skjutbanor fyller för funktion då?
Eller kanske stödja en bilfabrik där någon köper en bil ifrån och sedan kör ihjäl någon på fyllan med just den bilen. 
Graffiti är ju i sig inte olagligt, så damens argument står sig ganska platt. 

joråsåatt

2007-02-14 15:28
Ja minst sagt. Det var nog det dummaste jag hört på länge. Idiot tant.

2007-02-14 15:34
Graffiti i sig är mycket riktigt inte olagligt, däremot brukar utövare av hobbies få styra upp egna lokaler etc och sedan eventuellt beviljas stöd. Skyttebanorna byggs väl bl.a. av Jägareförbundet och bilfabrikerna (ävnn om de nog inte räknas som hobbylokaler) smälls upp av bilfabrikatörerna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 16:00
Givetvis men samtidigt måste man ha tillstånd nånstans ifrån för ovan nämnda akvitiveter. Kan även tänka mig att det förekommer bidrag osv. Ta t.ex. ABFkurser. Kan man styra såna i typ bågskytte kan de lika gärna fixa för målare om de bara ville.
Hela hennes motivering till varför de inte vill stödja lagliga väggar faller ju på att hon hävdar att graffiti i sig skulle vara olagligt. Sen finns det ju exempel på lagliga väggar som existerat utan kommunal inblandning som sedan lagts ner tack vare just kommun, stat etc.
joråsåatt

2007-02-14 16:10
ni kan ju starta en graffiti klubb.
då kan ni annsöka om bidrag till klubb lokal och annat.
så kan ni stå där å bomba hur mycket ni vill.

2007-02-14 16:22
Studiecirkel för modern kalligrafi och urban formgivning .)

2007-02-14 16:39
det blir ju fan så mkt lättare om man försöker lösa det olagliga med nått lagligt!

2007-02-14 17:05

Som Amfetamin sa

Jag ringde upp värdarna för att bostadshus som mina släktingar och bor i och tjatade lite, vips så fick jag en 4 + 10 metersvägg att måla på, bara jag lämnade ut namn och personnummer som en garanti för att det inte skulle förekomma någon annanstans. Fast sen var det någon fjortis som fick för sig att sitta och hinka nödraketer på en innergård och vandalisera allt..

Jag fick även sätta upp Plywood skivor uppe på ruddammen i somras och måla på, dom stod några dagar, sen hände ungefär samma som i exempel 1.

Dysläktikär

2007-02-14 18:22
will7

Skulle vara kul att få läsa det där långa och seriösa brevet. 

2007-02-14 20:28
Jag satt i mkt möten med kommunen om just samma grejj, Fick som svar att det skulle fixas, dom bad mej komma på alla deras ungdomsmöten osv, Jag gick dit.. inget hände .. osv .
Tillslut struntade jag it.

Hade även en diskution med våran kända polis: Maria de Larsson

2007-02-15 11:19

finns det inte massa exempel på lagliga väggar som minskat klotter??

dessutom, måste anledningen till att ha en laglig vägg vara att klottret ska minska?

Det räcker väl med att anledningen är att ge utrymme för utövande av en konstform ??
Det ska väl inte politikerna få bestämma vilka konstformer som ska förbjudas?

2007-02-15 19:05
Publicera brevet du skickade.
spliff macht frei

2007-02-15 19:21
will7s brev;

SHulän i valstugan (komunskiten ellrvadehette) varförfinns det Inga lagliga väggar i min Förort LOL?

2007-02-15 20:36
idiot tant

2007-02-15 21:04
shut alla fucking snutar med magnum 44, sen när det kommer nya poliser shuter man dom också så det inte finns nåra mer sen vågar ingen mer bli polis, Erkänn att tanken e lockande :D

detta hör till tråden tycker jag ;)

2007-02-15 22:57
jag tycker att det var kul hur mitt intresse och min respekt för denna tråden bara sjönk ju längre ner jag kom
ANDALE

2007-02-16 09:33
Nitband
Hahahaha, sköning.

Allvarligt talat. Varför inte skicka ett brev där man påpekar alla dom här sakerna? Å andra sidan tror jag inte att det kommer att hjälpa. Men.. det är först när man ger upp som man misslyckas..
"Graffiti och läktarkultur går hand i hand."

2007-02-18 02:44
när man ger upp är när man äntligen fattat. Alltså när man är smart.

2007-02-18 09:58
Bra inställning.. :S
"Graffiti och läktarkultur går hand i hand."