I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skadestånds ränta?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-02-09 17:51

Skadestånds ränta?

Hej, har lite frågor som ingen jag pratat med kunnat besvara och all information på internet är för svår för mig att fatta, så den här tråden tillägnar jag åt skadestånds frågor.

1. Hur många procent ligger räntan på, jag har för mig att den är på 10% är det rätta sifforna?

2. Om vi säger att det är dom där 10%, Betalar jag dom 10% varje månad isåfall av summan på skadegörelsen?

3. Hur betalas skadegörelsen ut, kommer allt på en gång, eller betalar man bit för bit, blir lite svårt för mig o punga ut typ 70 lack på en månad?

4. om jag är under 18, kommer det på mig eller mina föreldrar, eller går det att välja? Med tanke på att min polare va omyndig när han torskade, och han fick det på sig själv och inte hans föreldrar.

Det är väl istortsett alla frågor jag kommer på nu, tacksam för seriösa och hällst inga "jag tror" svar, måste ju finnas några här inne som vet exakt hur det är.

Not all drugs are good. Some... are great!

2007-02-09 18:11
1. Det varierar beroende på ifall du tar det genom kronofogden eller ifall du har en överrenskommelse med de som skall ha skadeståndet.
2. Återigen beror det på vad som är sagt, ränta brukar påföras per år - inte per månad. Däremot brukar avgifter liknande läggas på på månatlig basis.
3. Antingen betalar du allting på en gång eller så kommer du överrens med mottagaren av skadeståndspengarna hur det skall återbetalas, annars får du ta det med kronkalle.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-09 18:29
okej,  tack för svaret, men du vet möjligtvis inte hur det är med fråga 4?
Not all drugs are good. Some... are great!

2007-02-09 18:38
4. Skadeståndet faller på dig som gärningsman, föräldrarna blir aldrig direkt skadeståndsskyldiga oavsett om du är 1 bast eller 17.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-09 20:33
ok... det ska stå i dombeslutet eller vad fan man nu ska kalla det om dom har rätt att ta ut ränta, i mitt fall där jag dömdes för lite mer än 100 000 så var det ingen som hade rätt att ta in ränta som är ganska skönt.
sen så är det ju dom personerna som du har "skadat" som har ansvaret för att ta tag i att driva in skadeståndet, så dom kan ju skicka det till kronofogden som är ganska vanligt, men annars så är det deras ansvar att följa upp, så det kan bli så att du har 20 brev i brev lådan eller inget alls... jag har haft kontakt med två som har hotat att gå till kronofogden om jag inte betalar och det är avklarat, sen är det en "part" som gick till kronofogden direkt och om det nu skulle vara så i ditt fall så hör kronofogden av sig till dig så det kommer inte ligga där utan att du vet om det, för dom måste kolla vad du har för inkomst och se om dom kan kräva pengar.
sen om det hamnar på dig eller dina päron, vet jag inte mycket om, men eftersom man är straff myndigt från 15 år ålder så borde det hamna på dig, jag var 17 när jag torskade, men 18 under rättegången och eftersom jag var 17 så när jag torskade så blev det så att jag fick jag ett starff som om jag var 17, så jag tror att skullden kommer att hamna på dig. nu måste jag dra, men om du har några mer frågor så skriv till mig så får jag se om jag kan hjälpa dig...

Frid
All love to graffiti, you saved my life!

2007-02-09 22:18
1.  som sagt så är det olika beroende på företag/ägare. det är inte alltid det blir ränta heller!

2.  jag betalar ingenting per månad :P har samhällstjänst... man kan komma överens med företaget/ ägaren om hur betalningen ska gå till. 10 % ökning tillkommer efter en viss tid som går, tex: har du inte betalat på 1 år så ökar summan med 10 %...

3.  du får nog betala på avbetalning om det är 70 laxar!!  eller så kan du be om att få ha samhällstjänst en viss tid och betala resterande eller bara ha samhällstjänst...

4.  är du över 15 så kommer det till dig. du har blivit straffmyndig.
hadde en som inte var straffmyndig med när vi torska och han fick betala för sitt. medans jag och en annan fick splitta på det som vi två hadde gjort.