I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Arbete om graffiti "Graffiti som tillhörighet i grupp och samhällsklass"

Vår Hiphop - Graffiti

2006-11-14 13:48

Arbete om graffiti "Graffiti som tillhörighet i grupp och samhällsklass"

Hejsan.
Jag har tänkt göra ett arbete (som eventuellt kan bli en bok om det vill sig väl) om graffiti och undrar lite ifall det är någon som har en idé på vad man kan lägga till/ta bort ifrån mitt upplägg.
Tanken är att det skall bli minst 40 sid text, sen utöver det lite bilder etc.

1.Ämne

Graffiti som tillhörighet i grupp och samhällsklass

2. Bakgrund

Jag har själv målat graffiti i mina dagar, och undrar lite varför just jag och mina vänner startade med detta. Jag har hört att det ofta är medelklassungdomar som börjar måla.

Efter som graffitin är och har varit en del av min historia så skulle jag tycka det var intressant att forska i denna kultur.

3.Syfte

Jag vill med min uppsats framlyfta att graffitin kan vara mera än bara några bokstäver på en vägg.

Försöka förstå hur den har format min vardag, och hur perspektiven på saker och ting förändras genom intresse.

Jag vill skriva en uppsats jag själv skulle vara intresserad av att läsa, med ett ämne som intresserar och förundrar mig.

4.Frågeställningar

• Hur ser graffitimålarens person ut; förflutet, klass, och historia etc.?
  • Hur ser grupptillhörigheten ut mellan målare (Crew)?
  • Moral? Målare emellan och hur moralen går ihop med samhället

5.Tillvägagångssätt

För att samla information i ämnet har jag några olika alternativ.

• Jag har tänkt att via Internet göra en enkätundersökning. Där jag kommer ta kontakt med tre kända graffiti hemsidor i Sverige att länka till.
  • Läsa böcker om ämnet.
  • Se över dokumentärer i ämnet.
  • Eventuellt tänkte jag intervjua några målare (ifrån Stockholm, Göteborg, Uddevalla, Oslo etc.) och sammanställa likheter och skillnader mellan städer och personer
  • Ringa till Underground Productions, företag som trycker böcker/tidningar om graffiti i Sverige

Tänkte efter detta sätta ihop ett arbete. 

6.Litteratur

Här är jag ännu inte på det klara, men jag har viss koll.

En bok jag tror kan vara bra att läsa

Medan Svensson åt plankstek, Per Andersson, 2004, Nordstedts förlag.

7.Vad tror jag att jag får för svar?

Jag skulle tro att på min frågeställning om hur målarens person ser ut, kommer bli medelklass, svensk 17-30 år, med goda förhållanden.

Angående grupptillhörigheten tror jag svaret kommer vara att målarna visar respekt för varandra.

Moralen däremot har jag mera funderingar över, beror på hur man väljer att rikta frågan.

Joel Hjort

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.