I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Olja, akryl, markers och spray

Vår Hiphop - Graffiti

2006-11-04 14:18

Olja, akryl, markers och spray

Goder afton!
Först och främst, har du ingen kunskap om måleri så skriv inget i denna tråd är ni snäll.

Jag skulle vilja ha lite info angående hållbarheten på tavlor (olja, akryl) när man använder markers i första hand, men även spray.
Kemin mellan dem fungerar inte så bra igentligen...
Är de nån som vet hur de funkar 5, 10, 20 år framåt.
Hade en disskusion med min målerilärare om saken. Men hittar inte tillräckligt pålitlig fakta...

Have a good one

...

2006-11-04 15:12
Tja!

svårt o säga. lär ju bero mycke på kvaliten i färgen. Men om du använder rikligt med färg så skulle jag nog säga att dom håller bra. Jag har själv haft samma dilemma men inte heller kommit fram till nåt vettigt, men tavlorna håller fortfarande.

Peace...
MMM Fikon

2006-11-04 15:40
Du bör inte lägga spray eller akryl över olja, då spricker det med tiden. Spray och akryl funkar skitfint att blanda. Jag har tavlor som jag gjorde för nästan tio år sen som ser ut som de gjordes igår.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it
I don't buy cheeba, I grow it
www.eyegasm.se

2006-11-04 16:03
olja bör ju helst aldrig blandas med ngt alls... som olja och vatten, du vet ju själv hur det fungerar. men som sagt ovan, akryler och lacker och oftast tusch fungerar utmärkt tillsammans.
vissa billacker (vid ex.vis airbrushing) kan vara svår att täcka över med exempelvid vanlig innomhusväggfärg, men som tur är finns det ju stopfärger nuförtiden så det är egentligen inget problem..

2006-11-04 18:49
Akryl är en "död" färg, den lever inte. Du kan blanda den
med det mesta, och så länge du inte släpar akryltavlorna
efter bilen, har dem utomhus osv, håller de hur länge som
helst. Bara att måla på med exempelvis spray eller akvarell,
olja går också bra. Men du kan inte måla över olja med
akryl, fungerar bara en väg.

Oljefärg däremot, är en levande färg. Den innehåller olika
bakteriekulturer, och måste skötas omsorgsfullt. Då du
målat med olja ska du efterbehandla tavlan med något
medel, och upprepa med några års mellanrum, har jag
för mig.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2006-11-04 19:02
vet inte hur d är med olje färger...men akryl spray och marker färger...ska funka bra...d blir ingen missbildning lr nått...bara köra på asså!
jag ska måla hela världen lilla mamma!<br>

2006-11-05 14:28
En grej jag tänkt på som är sjukt störig om man änvänder spray på duk...det blir lätt glansigt, speciellt om man hållt nära duken. Ngn som har nått knep på hur man undviker detta??

2006-11-05 14:57
drowsy F20
Tror han menar akvarellfärg på tub. Tar du ett relativt tjockt lager är den täckande, men vad vet jag ; )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-05 17:15
Pausfågel: använder du matt färg? Vit och svart finns ju i matt iaf (montana black).. Belton är mindre glansig än montana, ett tips.
There's three things that keep me from being a Nazi/
I'm black, a fag, and my dad's Liberace!

2006-11-05 18:57
Drowsy, jo, det är fullt möjligt.
Det beror förstås hur du målar, om
du målar väldigt tjockt med akryl och
väldigt tunnt med akvarell fungerar det
inte.

Lööv said it. Akvarellfärg som små "sockerbitar"
är till för resor eller snabbisar.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.