I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffiti, pengar och omsättning.

Vår Hiphop - Graffiti

   

2006-06-05 12:07

Graffiti, pengar och omsättning.

Graffiti har utvecklats under sina snart 30 år i Sverige till ett stort samhällsproblem, vanliga svenssons har väl aldrig egentligen varit negativt inställda till graffiti? Det tror iaf inte jag. Medelsvensson tror på allt som matas till dom via nyheterna på tv och tidningar, få ifrågasätter medierna och medierna vill få tittare och reklamintäkter, tidningar vill sälja lösnummer. Det är under 90-talet som det negativa tänkandet om graffiti startades genom enorma "propaganda-attacker" styrda ifrån höga politiska instanser. Graffiti slutade att kalla för graffiti och ersattes med det mer negativt laddade ordet "klotter". Rubriker som "klottret kostar samhället 217 miljoner" och dyl. fastnade på medelsvenssons näthinnor och folk började helt enkelt att tycka att graffiti och klotter var skit, oavsett vart eller hur det såg ut. Pengar är ju pengar. Graffiti är idag absolut inget pojkstreck, än mindre konst. Dom har fått oss precis där dom vill ha oss, vi har blivit dom brottslingar dom vill att vi ska vara. Grunden till allt är väl som vanligt pengar och makt? Satt och funderade på vilket brott som omsätter mest arbetande människor och pengar, graffiti ligger högt på den punkten...Om inte högst. SL-personal som ska skapa "trygghet" dvsa hålla utkik efter klottrare, sen när blev graffiti förknippat med otrygghet? Jag skulle snarare påstå att det är tryggt att det finns folk som målar och rör sig på udda ställen vid udda tider så att tjejer inte behöver vara rädda för att bli våldtagna och dyl. Sen har vi väktarna, väktarbolag poppar upp som maskrosor på försommaren. Mycket pengar inblandat...Buffarna, shit varför startade jag inte ett saneringsföretag 1990? Då skulle jag suttit på bahamas med en drink i handen och haft en gäststuga med på mtv cribs...Skämt åsido, personligen så står jag hellre och kollar när en pendel rullar förbi med mitt namn skrivet på det än har 400 miljoner på fickan. Väktare, buffare, poliser, åklagare och domare. Alla tjänar dom pengar på det vi gör. Vill dom verkligen bli av med graffiti? Jakob Kimwall har i någon gammal UP skrivit att politikerna trivs med graffiti som ett problem, något som helt klart stämmer. Vi skapar jobb och omsätter massvis med pengar, oavsett ifall vi vill eller ej. Dessutom tjänar dom storkovan när vi torskar, böter liksom? Vilket påhitt.

Det här känner väl alla till? Dom som inte gör det har just blivit upplysta.

Ride 13"s y que?