I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rättegång på gång i finland

Vår Hiphop - Graffiti

2005-08-05 12:40

rättegång på gång i finland

Hufvudstadsbladet img290.imageshack.us
och Iltasanomat som motsvarar expressen iltalehti.fi
texterna är på finska, översättas kan ju göras om nån är aktiv.

Ordet klotter får närmast betecknas som ett pejorativ och lämpar sig därför inte i seriösa sammanhang

2005-08-05 12:51
Vafan, skriver Hufvudstadsbladet på finska? Det går åt helvete med vårt kära broderfolk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-05 13:24
läste igenom lite av det o då kom den vanliga kostnads grejen upp dom har målat metron(tuben) i helsingfors målat 300 kvadrat meter o för rengörning o andra kostnader vill dom ha 40.000 euro verkar va dyrt o sanera i finland............

2005-08-05 13:45
ursäkta. Helsinging sanomat.
Ordet klotter får närmast betecknas som ett pejorativ och lämpar sig därför inte i seriösa sammanhang

2005-08-05 13:47
hum. hum. Står det NSO på piecen längst till vänster ?
Whiskey & Cola !.

2005-08-05 14:04
jobbigt..
Whiskey & Cola !.

2005-08-05 14:07
hufvudsstadsbladet är en svensk tidning. måhända du länkade till Helsingin Sanomat?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2005-08-05 14:13
iltalehti.fi

ja det står nso..och nå mer

skulle iofs tippa på att dom använder
den från sitt arkiv, sedan nån annannång
för nu var det väll tåg det handlade om?
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2005-08-05 14:57
jag är inte så duktig att jag kan översätta ordagrant, men jag försöker gärna. Dissa inte om meningsuppbyggnaden är kass, jag försöker iaf.

helsingin sanomat:

Igår på måndag inleddes i Helsingfors tingsrätt en rättegång, i vilken över tjugo ungdomar åtalas för över tusen olika fall av vandalism. De åtalade är till åldern lite under och över tjugo år gamla. De hade klottrat graffiti och deras kännetecken - tags - bland annat på tåg, i metron och på stationsbyggnaders interiör och exteriör.
Största delen av brotten begicks i huvudstadsregionen, men en del av dåden nådde ända till Riihimäki och ända till Vasa(06 represent, övers. anm.).
Enligt polisen är detta det största graffitimålet i Finlands historia att gå till rätten.
Ungdomarna anklagas i huvudsak för olika former av skadegörelse, åtalet inkluderar också ett flertal fall av sabotage, och några fall misshandel, störande av ordningsmakten och droginnehav.
Helsingfors stad, VR(ert SJ, övers. anm.), och tågdirigeringscentralen kräver skadestånd varierande mellan några hundra euro till tiotusentals euro. Polisen beräknade de sammanlagda kostnaderna för skadegörelsen av de tjugo ungdomarna till ca. 200 000 euro (1.84 milj. kr, övers. anm.). Den största enskilda beloppet kommer från Myllypuros metrodepå, där tunnelbanetåg klottrades ner för en beräknad kostnad av 40 000 euro(368 000 kr. övers. anm.). "Det hade blivit målat över 300 kvadratmeter väggyta där", berättar åklagaren Ari Silvennoinen.
Ett antal av de unga männen riskerar villkorligt- och ovillkorligt fängelse.
"Jag tror inte att målarna ännu riktigt förstått vilka summor dessa skadeståndskrav faktiskt är. De kommer verkligen att vara tvungen att betala dem", säger Silvennoinen.
En av de åtalades föräldrar ville betala sin sons skadeståndsbelopp. Enligt polisens undersökningar kunde man få en ny VolvoV70 för samma pris.
En del av de åtalade har erkänt alla åtalpunkter, en del har erkänt en del, endast en motstrider sig alla åtalpunkter. En av målarna har erkänt över 200 olika fall av vandalism. Han håller som bäst på att avtjäna tidigare straff för snarlika brott.
Klottret gjordes med sprayburkar, spraymallar och tuscher.
Enligt Silvennoinen går idén ut på att sprida sitt gängs och sitt eget kännetecken på så många olika platser som möjligt. "I de kretsarna anses det bättre, desto synligare man lyckas rita sina tags" säger Silvennoinen.
Den personliga tagen har varit till betydande hjälp i undersökningen, eftersom en målare alltid lämnar efter sig ett speciellt kännetecken.
De åtalade ungdomarna har använt sig av kännetecken som TOCF , och HGS . Enligt Silvennoinen härleds dessa bokstäver från orden The Organized Crime Family, och HuliGanS. Dessa tags finns i huvudsak i huvudstadsregionen.
Rättegången håller på till slutet av augusti. Enligt Silvennoinen så har domar getts i liknande fall tidigare.

tack för mig. /mick

2005-08-05 15:29
tack för översättnigen!!

usch vilka belopp dom kommit upp i..jobbigt sånt där
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2005-08-05 16:31
kranken, Finland är en del av skandinavien. ignorant! :)

2005-08-05 16:38
www.naturbruk.kalmar.se

kranken. ska vi lägga ned? :)

2005-08-05 16:58
Skandinavien ist ein Begriff für eine nordeuropäische Region und hat mindestens drei Bedeutungen: *geografisch: die Skandinavische Halbinsel, also nur Schweden und Norwegen*sprachlich: Dänemark, Norwegen und Schweden. Siehe hierzu Skandinavische Sprachen*politisch/kulturell: oft gleichbedeutend mit dem Begriff Nordische Länder verwendet, also neben Schweden, Norwegen und Dänemark auch Finnland, Island sowie Färöer, Grönland und Åland umfassend. Alle Nordischen Länder sind Mitglieder de
Google definierar.

översatt, det har tre betydelser:
1. den skandinaviska halvön: Sverige och Norge alltså.
2. enligt den germanska språkfamiljen: enligt den så hör svenskfinland till skandinavien.
3. politiskt/kulturellt: sverige, danmark, norge, finland, island, så väl som färöarna och grönland.

Jag går efter den andra och tredje definitionen och räknar Finland som en del av skandinavien.

Jag pratade med ungdomsledaren på stället där jag händer nu, hon berättade att svenskar i allmänhet inte vill erkänna Finland som en del av skandinavien, men det är ditt problem, inte mitt.

2005-08-05 17:03
men grabbar
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2005-08-05 17:05
fick man ju lära sig i lågstadiet
aa

2005-08-05 17:06
skärp er nu..detta kan ni disskutera i blandat forumet
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2005-08-05 17:33
kranken, jag har inget mer att säga till dig, läs mitt inlägg ovan om det är något du inte förstår.
back to topic, jag tror att graffen kommer att vara ganska död i Helsingfors inom den närmaste tiden.

2005-08-05 17:42
k n a s
Graffare

2005-08-05 17:48
Muhjmathil_Ahmd P17

schysst översättning. Finland är dock ej med i skandinavien, det finns dock en term som heter fennoskandia.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2005-08-05 17:49
kranken vann beefen
Batman (during a bat-climb): "Careful, Robin. Both hands on the Bat-rope." <br> Robin: "Sorry, Batman."

2005-08-06 00:23
haahh!! whoaa.. tyvärr kranken.... jag tror inte du lyckas ändra innebörden av skandinavien... d v s en innebörd där sasmtliga länder i norden utom island räknas in.

2005-08-06 10:29
jo, men jag tvivlar på att sas är de som tilldelar definitioner sin innebörd bara. h¨åller dock med om det irrelevanta, men dont start nothing and it wont be nothing. trevlig helg!

2005-08-06 11:09
"Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa.

Skandinavien som kulturell region omfattar de landområden där skandinaviska språk talas, dvs. i huvudsak Sverige, Norge, Danmark och Island.

Begreppet Skandinavien är oprecist, ibland räknas även Finland till Skandinavien, och somliga anser varken Danmark eller Island vara delar av Skandinavien."

Från wikipedia. Tyngdpunkten ligger på "oprecist".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-06 11:46
tyngdpunkten ligger på wikipedia

2005-08-06 22:26
haha piece for Finland ;))

2005-08-07 02:36
jasså hamna jag i geografi forumet nu?
I don't give a fuck, I'm famous!

2005-08-07 11:48
men seriöst grabbar. orka hänga upp sig på sånt där skit. ska ni snacka om sånt får ni väll förfan skaffa en egen tråd i blandat. ah just det. namnet borde nog vara ''vem fan bryr sig?!?'' hah
Whiskey & Cola !.

2005-08-07 12:26
jo.... men det faktum att det här är ett av det intressantaste inlägg i whoas lilla historia, borde omlokalisera 90% av inläggen till samma plats....

2005-08-09 20:18
Mein Ehre heisst Treue! Äkta äkta.
2000talets frimurare bor på whoa.