I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

glorifiering av graffitimålare

Vår Hiphop - Graffiti

2005-06-13 18:52

glorifiering av graffitimålare

Jag upphör iofs inte att bli förvånad på det här forumet men på sistone har jag börjat undra vad folk har för syn på graffiti på riktigt...

det framstår som att folk tror att desto mer du målar och kändare du är desto bättre går livet och desto bättre mår du.

Nån som sa, graffiti är en viktig del av många unga människor liv....

graffiti är inget bra. just nu är det en innegrej bland småbrats som skäms för att deras föräldrar är rika, som hellre skulle vilja leva ghetto utan mat på bordet och sletna kläder...samtidigt så skulle nog många många målare (även om de inte skulle erkänna det) byta ut sina sketna målarliv mot vanliga svensson liv där de har ett tryggt hem och en framtid.

nu säger jag inte att alla graffitimålare är fucked up för det är verkligen inte så... däremot så fanns det en tid då graffitimålare var tras barn.... nu för tidenkan man tro att desto rikare du är desto mer burkar har du råd att köpa...

graffiti är en viktig del för många ungdomar... men inte för alla, jag tror att man skulle kunna räkna bort en hel näve med toys/writers från den kategorin och stoppa in de i "sånna som vill måla för att vara balla eftersom deras polare målar".

sen var det nån annan som gnällde på intervjun med fher häromdan...

tror ni att när man målar så mycket, härjar sådär... tror ni man är den mest pratsamma personen på jord då? Tror ni den killen mådde som allra bäst när han målade som allra mest eller?

graffiti är ingenting annat än ett substitut mot annat som saknas i livet... utan att mena något om någon så menar jag att graffiti kan vara ett substitut för brist på uppmärksamhet, brist på kärlek, trygghet, samhörighet...

så sluta glorifiera graffitin om hur cool och ball den är, när 90% av whoa målar av helt fel djävla anledning....

peace out!

K-line UsassinS

2005-06-13 18:53
jag tar mig rätten till stavfel och att jag uttryckte mig lite fel här och var då jag är lite utav en dyslektiker...
K-line UsassinS

2005-06-13 18:54
och jag vill inte ha massa props, wordup, bra skrivet... ni som vet ni vet....ni som inte vet är ni som kommer skriva och gnälla över att jag har fel
K-line UsassinS

2005-06-13 18:57
djtechno....

jag sa att inte alla gör det... jag sa graffen började så...

dessutom tror jag du saknar nånting om du fyller ut det med graffiti... kom inte med bullshit att det är för din personliga utveckling och skit du målar...
K-line UsassinS

2005-06-13 18:57
jag håller med, allt för många målar för att vara "coola"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-13 18:58
blödig...

jag har kommit till insikten att det var bristen på uppmärksamhet och samhörighet med en direkt grupp som gjorde att jag började måla på den tiden jag började

sen blev det till en vana och den kärlek, uppmärksamhet och samhörighet jag fick var via mitt crew
K-line UsassinS

2005-06-13 18:59
vem är du att påstå vad som är rätt och fel för andra människor?

2005-06-13 18:59
djtechno...

jo, I feel you... men en hobby, varför valde du just den? den första piecen du såg, du tänkte den var kool, undra vad som ligger bakom den, då gjorde du det för spänningen...
nånting är det ju
K-line UsassinS

2005-06-13 19:00
ZYKO

vem jag är? vet du inte det så skit i att fråga...

däremot har jag inte sagt vad som är rätt och fel...
jag säger bara vad JAG TYCKER är rätt och fel
K-line UsassinS

2005-06-13 19:00
jag säger som tidigare... ni som tar åt er, ni som argumenterar emot, jag tror bara att ni känner er träffade
K-line UsassinS

2005-06-13 19:01
blödig...
javisst. då drar du själv en parallell till det här med att synas...
K-line UsassinS

angående rik eller inte så hör det egentligen inte till saken, rika människor (eller nåja, folk med rika föräldrar kanske) har målat graffiti ända sedan glansdagarna i new york. hursomhelst var det bra skrivet...brukar också tänka i samma banor, att många av dom som ligger på topp inom ett område ofta ligger på botten i ett annat. smakar det så kostar det. dom flesta någorlunda aktiva människor jag känner/känner till är inte precis världens lyckligaste människor i största allmänhet.

Du har rätt d e mkt sånt... ja målar för att ja Älskar de.. och för att man har så jävla kul tillsamans.... d handlar inte om att bli stor för mig utan att vara nöjd!.... Fast d skulle va kul å bli stor! ;)
on the run

2005-06-13 19:02
visst många av den nya generationen målar säkert för att graffiti blivit mer tillgängligt men kom inte och säg att man måste må dåligt, haft en joxig uppväxt etc för att vara "äkta" graffitimålare..och sen kan man väl måla jävligt mycket och ändå vara pratglad?
joråsåatt

2005-06-13 19:02
demento...

det du sa där ringde som ljuva klockor i mitt öra...

läs där grabbar där var nåt...

oftast är det så att de som ligger på topp inom graffen ligger i botten på annat
K-line UsassinS

2005-06-13 19:04
P vakten

men jag sa inte att det var så att alla writers måste ha en dålig uppväxt...

det jag menar är att det här med glorifieringen av av målare som lyckade människor är fel
K-line UsassinS

2005-06-13 19:05
djtechno...
jag du verkar ha intalat dig själv det om inte annat

nej jag tror det finns ett djupare psykologiskt perspektiv att se det här ur
K-line UsassinS

2005-06-13 19:07
stämmer säkert till vis del. Jag målar i alla fall för spänningen och för få titta på mina verk i efterhand och peka på dem och säga "den där har jag gjort" och sedan se folks reaktioner

en kick.

Blödig P36
för att golf och fotboll inte kan få dig placerad på anstalt. golf och fotboll leder sällan till anmärkningar hos kronofogden.

2005-06-13 19:10
visst är det så!
det är ingen hemlighet!
Tavlor - Väggar
WWW.DR-FACELIFTER.COM

2005-06-13 19:12
fase

jag argumenterar mer än gärna :) har inte backat ur hittils..

jag kan hålla med om att det jag sa var lite hårt när jag säger att alla som säger emot tar åt sig..
men jag tror faktist det är så, de flesta som säger emot tar bara åt sig

dessutom påstår jag inte att det bara är fattiga och sletna som får måla...
det jag menade var att oftast är graffiti ett substitut mot andra saker som saknas i livet...

K-line UsassinS
Manager

2005-06-13 19:13
När räknas man som fattig i Sverige då?

När ens familj har under sin storstads medelinkomst eller?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2005-06-13 19:13
blödig :)

en dag vaknar du också och undrar varför du fortfarande målar...

jag kommer nog fortsätta måla...
bara att jag insett varför jag målar
K-line UsassinS

2005-06-13 19:14
Yun_DI

det här är större än siffror

jag tror ni missförstår mig...
jag säger inte att man måste vara fattig för att måla...

säger bara att många målar i onödan... och att målandet är ett sbustitut för annat

kanske inte efter ett tag, jag menar jag har fått tillbaka det jag börjad emåla för.... jag målar ändå, som en vana kanske
K-line UsassinS
Moderator

2005-06-13 19:18
civvarn

Jag vill inte verka otrevlig, men jag tyckte att din fina beskrivnning var ett snett försök på att verka mogen. Skitsnack imo.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2005-06-13 19:25
Jag håller med dig Civvarn till viss del då graffiti började med att vara något busigt(tonnårsrevolt?) men som sedan blivit en större del kanske t o m tillflyktsort i min närvaro, när jag mår dåligt, känner mig ensam, ledsen är graffiti någonstans att ta vägen, något kreativt att göra, men att det utvecklar mig på nått speciellt sätt mer än kreativt kanske lugnande(effekt...)

Numera målar jag inte ofta, endast då och då och när ja gör det finns det ofta stora saker eller frågor i mitt liv(trubbel, problem...) under tiden som jag via målandet kan ta en paus från.

2005-06-13 19:31
Civvarn , finns nog en hel del som gor det for spanningen och adrenalinet och for att dem tycker att det ar kul att mala ..
dem andra brukar val anda inte halla sa lange , om de enbart malar for att de tycker att det ar coolt dvs.

2005-06-13 20:47
PLUS

haha ja så jävla sant
joråsåatt

2005-06-13 23:06
Blödig

jag kommer ändå att hata det här sjuka samhället vi lever i idag ... och därför vill jag visa det genom att förstöra........

Ja, för att då blir samhället mindre sjukt?
Årets dummaste erkännande!
Tavlor - Väggar
WWW.DR-FACELIFTER.COM

2005-06-13 23:17
håller inte med alls, o det känns inte som att det stämmer in på några av mina graffiti intresserade bekanta heller...

2005-06-13 23:26
ni påstår att ni inte började måla för ni tyckte att graff var ballt. klart som fan att ni tyckte att det var tufft annars hade ni inte börjat med det! man gör inte saker som man tycker e töntigt.
alla målar utav olika anledningar och precis som i verkliga livet så är folk olika, vissa är trasiga människor, vissa sköter sig och har en framtid. ifall man är motiverad så fixar det alltid sig!!
WHaT eVa! DaAh!

2005-06-13 23:59
men bry..börja jobba på kommunen eller nåt sånt istället..soc kanske skulle passa.
schnaaps too

2005-06-14 01:10
Jag tror det märks efter ett tag vilka som är seriösa och vilka som hittar nått annat och lägger. Graffiti ska väl igentligen inte handla om bakgrund man har, mer vad man presterar. Många slutar ju efter ett år eller nått när dom märkte att inte graffit var nått för dem..
Varför ens försöka?

2005-06-14 01:14
alla kids som vill vara writers:
ge för fan upp det här jävla forumet. gå ut och träffa människor, måla hur ni vill, ha jävligt roligt och lev ert eget jävla liv.
det här är det sista jag skriver i graff-forumet och om jag bryter mot mitt ord så leta reda på mig och slå ihjäl mig....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-14 01:21
fan va trött man blir på allt det ständiga tjafsandet här på whoa.
CHILLNANI

2005-06-14 01:57
jag frågade inte varför....
jag drog inte heller alla över en kant...
men jag säger fortfarande det att det är fel att se på graffitimålare som hjältar av den goda sorten.... asså jag menar... det är inte en bra förebild... att vara writer... och för många målar just för att de ser writers som förebilder...

K-line UsassinS

2005-06-14 03:32
har inte läst mer än det ja läst nu på fylle kvisten.
ja mår bra av det. resten får sköta sitt.
www.myspace.com/psyenceuromaniac

2005-06-14 12:40
har impala i malmö ngn hemsida eller??

2005-06-14 12:57
Engångsskog P21

Så sant !
Var lite kreativ för fan!

2005-06-14 13:58
civvarn - du ville inte ha credit så du slipper :P

2005-06-14 14:47
civvarn många känner sig säkert träffade. fast erkänner det inte :)

get up, stand up! ;)

jah bless civvarn!

Graffare

2005-06-14 16:14
jag tror att det var ödet..jag hamnade i samma klas som blablabla.....så gick det till för mig och sen att jag just fastnande för graffiti har jag ingen aning om....jag känner inte att jag har brist av kärlek eller något sånt och jag är en ganska munter pojke. Målar inte för kicken för jag målar bara lagligt.det är så jävla soft och det är skoj att umgås med sånna som har samma hobby och snacka graff. det är ju trots allt en livsstil?
gött att måla så att man blir nöjd.

jag har inte läst igenom vad jag skrev men skit samma!
They called me Mr. Glass

2005-06-14 17:29
själv målar jag mest för att jag gillar det och vill fördriva dötiden med något.

2005-06-14 17:59
SagoneP0
WOOOORD!
feta kuuungen!
fuck csg!
Varför ens försöka?

2005-06-14 18:01
Csg gör sitt jobb och lite till, så shut up och lev med det.
Graffare

2005-06-14 19:39
TimberC

WoOOerdD!
They called me Mr. Glass

2005-06-14 22:07
jag får nog säga att jag håller med civvarn till viss del även om hans resonemang är fullkomligt. lifeforms har nog sagt det bästa på länge här!!
Alla vill ha fame men ingen vill ha knas.

2005-06-15 09:36
civvarn: du sa aldrig att "du tycker". jag håller iofs med dig på många punkter. det som är rätt för nån annan kanske är helt fel för den andre.

om det nu är en "innegrej för småbrats" för vissa så är det det, vare sig man tycker om det eller inte och dina utspel om glorifiering kommer inte att ändra på saken. bara för att folk har andra åsikter än dig själv så är väl inte dom åsikterna mindre värda?

sen att whoa är ett forum för folk som "målar av fel djävla anledning" kan jag nog hålla med om till en viss del. men vilken är den rätta anledningen? kan du inte vara snäll och berätta den för oss "småbrats" så att vi alla kan vara lika coola som du?

men som ja sagt. du har rätt i en hel del avseenden, men du kan inte trycka ner andra människors åsikter för att dom inte överenstämmer med din? (om du nu inte gillar o vara diktator på internet)

hejs svejs!

2005-06-15 10:04
den här tråden är knas. i dagens samhälle kan alla måla graffiti utan att nån ser ner på en och det tycker jag är bra. sen kan man ju bli irriterad om några toys på 13 bazzt kommer o kör över en... thats life