I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

165 Hässelby (Nöjesguiden)w

Vår Hiphop - Graffiti

   

2005-03-09 23:51

165 Hässelby (Nöjesguiden)w

saxat från nöjesguiden:

Mia, berätta lite om din film 165 Hässelby.
- Den handlar om nya generationens förortsbarn. Om ayesha, som är en av stockholms bästa mc:s. Om Frazze som är tretton och blev avstängd från skolan för att han är för dampig. Om en graffitimålare som jag inte får säga vad han heter och om Julio som för en ojämn kamp mot Nordea. Dom bor alla i Hässelby och jag har följt dom i över ett år. Filmen handlar om att försöka få lite plats i en värld där man inte själv bestämmer.

Hur har Hässelby förändrats sen du bodde där?
- Det är fattigare. Fler ensamstående föräldrar och fler socialbidragare. Och drogerna är annorlunda. Nu tar många ungar rohypnol och blandar med alkohol sen blir dom tokiga och begår våldsbrott som dom inte minns. Och bara en liten bit därifrån ligger Hässelby villastad med mångmiljonschabrak vid vattnet. Där har man skaffat larm på villorna

Har du några förebilder?
- Stefan Jarl, Marie-Louise Ekman, Claire Denism, Sid Vicious.

165 Hässelby innehåller ganska mycket klotter och graffiti. Hur ställer du dig till det?
- Jag kan förstå att folk blir provocerade när tunnelbanevagnar blir vandaliserade. Samtidigt blir jag själv mycket mer provocerad av att åka i en tunnelbanevagn som är helt täckt av Heinzreklam. Man borde få åka gratis om man ska åka i en ketchupflaska. Vi övervägde att hyra reklamplats på en hel t-banevagn och låta alla målare täcka den. Men vi hade inte råd.


Jag hade tidigare knappt hört talas om filmen, bara namnet men hade inte en aning om vad den handlade om. Någon som har sett filmen? Är den bra?

(Om någon mod tycker den passar bättre i Film & TV så kan ni flytta den, jag tänkte att just den här texten kunde gynna folket i graffiti)

"jag är som den värsta actionfilmen från usa"