I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffiti kontra Streetart

Vår Hiphop - Graffiti

2004-06-02 10:57

Graffiti kontra Streetart

Jag har lagt märke till att folk gärna tar för givet att det är graffiti målare som ligger bakom en stor del av streetarten i stockholm, nu talar jag inte om trådar på whoa utan allmänt sett.
Personligen ser jag många likheter i graffiti och streetart, känns som att streetart är en utveckling av graffiti, men jag förstår inte varför så många tror att det nästa uteslutande är graffitimålare som skapar streetart ...

vad tycker folk, vad är streetart och vad är graffiti, finns det likheter, vilka tror ni ligger bakom streetarten i stockholm?

Ja jag vet att det är många graffitimålare som sysslar med streetart, men som de gatstenarna, nu ska jag inte säga vem det är eller så, men det kan lika gärna vara nån pårökt bildlärare, nån skum lirare som pluggar estet, nästan mer troligt att det är det, än att det är en writer som ligger bakom det där.

K-line UsassinS

2004-06-02 10:59
Jag tror absolut att mycket street art är gjord av graffare.. Men självklart finns det sånt som inte är det också! Tror dessutom att det är många graffare som slutat med själva målandet som ägnar sig åt streetart!
Ännu ett totalt ointressant inlägg i forumet av mig.

2004-06-02 11:18
streetart är som sagt en utveckling från graffiti...
istället för att klottra med sprayfärg så sätter man upp stickers med sin tag på, man utformar nya stickers med bilder, går vidare till affischer osv.

Mycket ligger nog i att det även används färg i streetart till mallan och dyl. detta får samhället att dra alla över en kam, och tro att alla som använder sprayfärg är klottrare...
"Vi fick bla barrikadera oss på Mc Donalds en sen kväll när det började regna stolar, flaskor och folk utanför."<br> -Howser, avd. galna kravaller!

2004-06-02 15:05
Capdealer: varför skulle de vara fegt me s-art? Jag själv kör då båda grejerna o visst e de möe fetare me graff men på samma tid som jag kör en målning, sätter jag upp 200 stickers när jag e ute o går me hunden. dessutom kan man köra s-art mitt på dagen utan att de kan knasa. Men alla tycker olika.
.:Raiders of the lost fultjack:.

2004-06-02 16:59
kan vi få slippa den här diskussionen i graffitiforumet?

ni som vill veta kan ju läsa de gamla inläggen om streetart och fråga de olika synpunkternas företrädare privat istället!

capdealer är gansgsta och alla andra är mesiga osv. bla bla bla
För övrigt anser jag att graffitiforumet på whoa bör förstöras.

2004-06-02 18:10
Graffiti och streetart bygger på samma sak.
Dom olika konsterna har samma grund och mening. Men det kan vara helt ollika personer som sysslar med det.

2004-06-02 18:44
Det bygger på varandra... men har inget mer att göra med varandra än att det är gatukonst
"Vi fick bla barrikadera oss på Mc Donalds en sen kväll när det började regna stolar, flaskor och folk utanför."<br> -Howser, avd. galna kravaller!

2004-06-02 18:45
Capdealer: va iof o körde en nyss ut o utan knas men de vore schysst att köra 200 målnigar inne i stan utan att folk skulle bry men nu e de juh inte så att folk e så funtade att de inte bryr sig. skulle dem se en me en burk så så ringer dom juh direkt till bengen. men med stickers så syns man utan knas! o tyck gärna att de e fegt men du ska nog se att du ramlar dit du oxå =P

jag är en fegis. Hi hi

2004-06-02 19:00
............

Jag trodde både graffiti och street art handlade om att få utlop
för sina estetiska och konstnärliga sidor.
Vad spelar det för roll om det det är "fegt" det har väll inget med saken att göra.

/Daniel.
"i never risk the fat-man"

2004-06-02 19:30
menor
på vilket sätt skulle streetart vara graffiti?
på vilket sätt är det graffiti att hänga upp en t shirt på en gatskylt..
:) inte sagt att det inte är koolt, men det är ju inte heller graffiti

capdealer...
för övrigt finns det nog mer våghalsiga streetartister än vad det finns målare, sen måste man ju inte kuta runt på tågyards för att bli kallad graffitimålare tycker jag
K-line UsassinS

2004-06-02 21:22
kan vi komma ifrån det här med farligt, fegt bla bla bla.
"i never risk the fat-man"

2004-06-02 21:40
menorone :)
ja akay har ju gjort det på ett par stoplar i stan..
men asså, graffiti är graffiti om man vill kalla det graffiti ...

men vill streetart artister bli kallade för graffiti målare?
K-line UsassinS

2004-06-03 09:28
capdealer
jaja lugna ner dig nu
finns graffiti målare som inte ens vågar sätta upp stickers offentligt utan håller sig till fames och skisser..
och om du kollar akay så har han sysslat en del med graffen....

men låt oss komma ifrån det där med våghalsighet för det har inget med ämnet att göra...
K-line UsassinS

2004-06-03 10:29
enligt mig är streetart en gren från graffen. det finns också en jävla massa skit som kallas streetart också till ex. att det hänger massa skor på lednigarna som håller upp gatu belysningen. streetart enligt mig är stenciler, posters, stickers, pärlplattor.
WHaT eVa! DaAh!

2004-06-03 10:46
knäpptuta..
nä absolut inte, men det är ju ett enkelt exempel att ta fram
för han ligger faktist bakom genombrottet för streetart på senare år

bumble, du drar en skarp gräns asså?
K-line UsassinS

2004-06-03 10:51
nja.. inte direkt men jag tar avstånd från saker som påstås vara streetart. ja menar en laminerad råtta upphängd vid ett övergångställe skulle kunna kallas streetart. jag gillar allt som akay gör. han är den bästa.
WHaT eVa! DaAh!

2004-06-03 10:54
men om akay skulle hänga upp en laminerad råtta då?
K-line UsassinS

2004-06-03 10:54
Capdealer: Jo de e nog sant att alla med ambitionerna klarar det, även en 3:åring skulle klara av de men de e inte de som e grejen. Måste de vara en utmaning att hålla på med konst?

Knäpptuta: Nä x-akt de e lite tråkigt att man aldrig hör något om de andra, t.ex: Terp, Pruzh, Jeks, Sacho, Mrs, Luna och Onepiece för att nämna några som e värda att nämnas.

2004-06-03 11:02
www.woostercollective.com

streetart är mer intressant och nyskapande
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-03 12:47
t_körberg:WORD!

2004-06-03 13:05
Det är mer sällsynt att se fula klistermärken än fula målningar och dragningar så det förgyller fan mer än graffitin enligt mig iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-03 17:01
ja tror att folk som börjar med streetart ofta är graffiti målare men har kommit på att dom inte vill riskera att åka fast för klotter och däför börjar med en lite mjukare sorts graffiti som streetart.att dte är fegt att sätta upp stickers m,m tycker jag inte det beror ju helt på vart man sätter dom t,ex en lyckstolpe i slummen är ju inte så vågat men en glas ruta på mq elr liknande är ju lite mer våghalsigt.
Montana luktar gott

2004-06-03 17:17
t körberg
jag tycker absolut inte som du :)
graffitin utvecklas dag för dag
ja highlights seconds bla bla bla är detsamma
men då ser alla posters likadana ut för det är ju ändå bara en bit papper med text och klister på

blajj
streetart behöver väl inte vara mjukare än graffiti?
K-line UsassinS

2004-06-03 17:17
Skit i att kalla det STREET ART, kalla det STREET BRANDING

På gatan är det ändå inte så många som vill vara arty i sina produktioner/kampanjer. Snarare siktar de flesta mer på att ha en egen stil och på repetition och så. Samma recept som för vanlig branding alltså.

Sedan är det roligare med street branding än med orginal-graff för det är mer lek och uppfinningsrikedom vad gäller material inom street branding-kulturen. Trotts detta förtjänar den traditionella graffitin fortfarande mycket kärlek och respekt.

2004-06-04 09:22
capdealer...
jag sysslar inte med streetart alls..
du ska inte kritisera mig för mitt graffande innan du vet vad jag skriver och vad jag gjort heller...

men vi ser det ur en annan synvinkel..
lagboken sätter graffiti och streetart i samma kategori..
K-line UsassinS

2004-06-04 09:22
i övrigt håller jag nog med dig
graffiti och streetart ligger inte i samma fack, under samma kategori kanske..
men jag tror absolut inte det handlar om vad man vågar och inte vågar..
det handlar nog mer om vad man vill skapa..
K-line UsassinS

2004-06-04 12:47
Ursprungligen tillhör ju street art hip hop elementet aerosoul art. Den första street arten som gjordes var med spray burkar.
Nu har street art blivit väldigt annorlunda och jag vet inte om det har särskillt mkt med graffiti att göra så länge det inte görs med spray burkar.