I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

breath control

Vår Hiphop - Emceeing

2008-08-28 15:00

breath control

tja jag har börjat rappa nyligen och jag undrar om det finns något bra sätt att öva upp sin breathcontrol på? :)

(Inlägget flyttat av Mabande 2008-08-28 15:16:57)

graffiti can't be stoped!

2008-08-28 16:15
Sök på det, det finns ett gäng trådar :) ett tips är att öva att rappa med i låtar där dom flowar snabbt (det brukar vara mindre chanser att andas med lite uptempo), sen när du blivit bättre på det kommer det gå mycket bättre på lite långsammare beats.. annars får du bara tränatränaträna! :)

2008-08-29 05:46
Anpassa texten efter din breath kontroll eller spela in i delar om du är säker på att du aldrig ska köra låten live.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-29 21:29
Ut och spring, Rappa gärna samtidigt som du springer.

2008-09-07 22:19
Som nuagjagja sa bli andfådd och pröva rappa, fett svårt när det är långa rader :D

2008-09-09 13:16
Jag syfta även på att bra kondition ger bättre breath controll:D

2008-09-11 15:52
Kör typ sånna övningar som man fick löra sig i högstadiet på musiken, såna där "sch-sch-sch, pff - sch - kha". Hjälper dig i stödet, vilket gör att du får mer kraft, och orkar "rappa längre".

Som Nuagjagja sa, kondition gör mycket.
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo
Producent

2008-09-30 15:30
Jag tävlar med mig själv på alfabetet.

Rabbla upp A-Ö så många gånger du kan utan att andas 1 gång =)
Jag klara de 3 gånger, ska klara 5 innan jag ger upp!
Flyger fritt, landar platt

2008-09-30 20:56
simma längder under vattnet frank sinatra style.. nä seriöst det känns lite wack underground runt 2000-talet o snacka breath control!

ha lite självrespekt whoa
http://www.myspace.com/mcblindfold

2008-09-30 21:33
Jag klara de 3 gånger, ska klara 5 innan jag ger upp!

Jag kan inte alfabetet, Har jag nå fel?

Rappare

2008-09-30 22:24
Jag kan inte alfabetet, Har jag nå fel?

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYÅÄÖ tror jag. :)
Hail to the King, baby!

2008-10-01 19:31
Jag klara de 3 gånger, ska klara 5 innan jag ger upp

klarade 5,5 första föröket..
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo

2008-10-27 12:11
Ett sätt att träna upp bukstödet och rösten är att säga 'S', 'F' och 'Sch'. Om du provar känner du att det spääner på tre olika delar i magen när du säger de olika ljuden.

Du kan säga 'MMMMM' för att hitta röstläget. När det vibrerar i näsvingarna gör du rätt. Jag brukar köra det rätt mycket för att stärka rösten.

Du kan träna på att hålla andan. Ta vikter och hoppa i en bassäng och stå kvar så länge du kan. Anledningen till att du ska ta vikter istället för att simma ner är att om du simmar bränner du otroligt mycket syre och måste upp tidigare.

I övrigt all motion som får upp flåset på dig. Spring, cykla, gymnasera, ha sex eller vad som helst. Och träna på att hitta andningsställen i låtar du rappar med i.

Det finns ju overdubs som du kan använda när du blir blå i ansiktet. Kör du låten live låter du någon polare bli din overdubber.
Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~