I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Första låten

Vår Hiphop - Emceeing

2008-03-09 14:28

Första låten

Tänkte pröva på att göra en låt, jag behöver så många tips på vad man ska tänka på som möjligt ? Vad bör man skaffa för mic? Vart hittar jag feta beats? Berätta allt!

2008-03-09 15:34
Och förresten, vilka program bör jag använda för att spela in min musik samt lägga till beats etc ?

2008-03-09 18:09
_Sök i forumet istället :)
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2008-03-09 19:52
Tänkte pröva på att göra en låt,
Trevligt.

jag behöver så många tips på vad man ska tänka på som möjligt ?
Okej.

Vad bör man skaffa för mic?
En bra

Vart hittar jag feta beats?
det finns bra här på whoa.

Berätta allt!
Fråga så berättar jag.

vilka program bör jag använda för att spela in min musik samt lägga till beats etc ?
Cool Edit Pro&Adobe Audition är bra
bla.

2008-03-09 21:10
hedde

Jävligt utförliga svar hörru :|

2008-03-09 21:36
Javisst!

Mikrofon kan vara jobbigt, men om du hittar en för runt 1000-1500 så borde den vara bra med en mixer och sånt.

Något du borde veta när du spelar in låtar, Ta det lugnt. Tänker du typ "fan vad pinsamt när folk får höra" så borde du inte spela in alls, då låter det jävligt dåligt också.
bla.

2008-03-09 22:33
Om du inte har gjort något innan, kolla efter USB-mick, slipper mixerbord/preamp och ett nytt ljudkort.

Fixa ett beat först, skriv texten till beatet, träna flowet, du ska kunna texten utantill innan du spelar in. Jag vet inte om du har skrivit innan, men skriv inte med bög/sög rim genom hela låten, det blir lätt tråkigt.

jag orkar inte svara mer nu, du får min msn om du vill veta mer senare, pejs!
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-03-09 23:34
Okej, körde med headset mic och Mobb Depp beat och gjorde en diss till en lokal rappare

http://www.speedyshare.com/476301323.html

Min absolut första låt, började med rapping idag men har lyssnat på hiphop ett bra tag. Nå, vad tycks?

2008-03-09 23:47
Du skulle ha lyssnat på mina råd
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-03-09 23:50
tyvärr hann jag göra den före jag läste här igen

2008-03-10 09:09
ha inte så bråttom säger jag.. musik är som et fiiint viiiin, det tar ett par år..;)
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..
www.myspace.com/gkmonarken

2008-03-11 15:18
DRFL X0 Lägg ner lite tid, hörde ett par roliga punches minsann :)

Tyvärr så låter hela låten som ett intro, eftersom att du inte har ngn form av inlevelse alls. Eller, försök att åtmistonde höja röstläget, så man hör när du väl börjar rappa.

Men du kan ju bli bättre det hör man :)

2008-03-11 20:12
Tackar Ch1ll :D

Yes, ska jag göra en ny låt så ska jag tänka på alla tips ni har gett mig, tack så mycket!

Dessutom blir det nog å köpa ny mic till veckan.
Lyricist

2008-03-11 20:20
kanske inte det smartaste att inleda sin "rapkarriär" med en diss, skriv något ordentligt istället =)

Hiphop är inte att hata, dont forget the love!
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Admin

2008-03-12 09:47

Missförstå det inte som att rap är att prata till musik. Enligt mig är inte rap att prata, du använder din mun på ett helt annat sätt vid rap än vid vanligt tal! Du måste ha kraft, lägga betoningar på rim, skriva text i takt till beatet! ÖVA!

Men kul att du kör.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2008-03-12 14:06

grattis whoa för en hel tråd utan att någon gam börjat hacka på en stackars nybörjare..! klass på det!

är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..
www.myspace.com/gkmonarken

2008-03-15 13:49
Word på PSG :D
G wuz here!

2008-03-15 14:04

Testosteron har sagt det bästa i tråden, håller helt och hållet med dig. Jag är så trött på alla som säger "men han pratar ju bara, han sjunger inte". Ja, man sjunger inte riktigt som Pop-sångare m.m. Men man ändrar rösten, och man anpassar den till musiken.

bla.

2008-03-15 15:45
ja tycker du ska köra den där stilen hela tiden, det finns många kända rappare som pratar som du gör
http://www.myspace.com/mcblindfold

2008-03-15 18:26
Okej, jag ska pröva mig fram och se hur det blir med min nästa låt :)

Btw, nådde 100 nerladdningar igår :D

2008-03-17 10:43
DRFL, skipa cool edit, skafa dig cubase dirket. Lid svårare att lära sig men när du får pli på det blire fädt!
http://www.myspace.com/sps451

2008-03-17 10:51
hmm,.. om man ska bedöma låten o så.. så e nog det viktigaste *LUGN*.. träna på flow, inte streeessa när du rappar, soofta mer.. så blir d nog mktt bättre, bara deet ;)

peace
twitter.com/miwano
myspace.com/miwano
Miwano - Expect me to...

2008-03-21 21:47
Ahh ja tycker de va bra för första låten :)
Riktigt Brutala <3

2008-03-25 16:52
Tackar tackar :)

2008-04-13 12:33
det viktiga är att du har en bra mic. skriv texterna så dom flyter bra så det inte blir för hackigt.. öva öva öva!!! lyssna på andras musik. släpp inget som låter skit, ta kontakt med bättre rappare som kan ge tipps. beats finns helt ok här på whoa:) d e bara kämpa:) pz// mac
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-13 21:55
aah man ska inte börja med en diss till sin första låt iaf!, det var inte bra,,
https://soundcloud.com/mendelsonbits