I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sliter man på rösten när man rappar olärd?

Vår Hiphop - Emceeing

2008-03-08 13:44

Sliter man på rösten när man rappar olärd?

Om man inte tar sånglektioner och inte lär sig hantera rösten, brukar man ju oftast slita ut den när tex. sjunger osv.

Men hur är de med all annan musik. Tex rapp? Sliter man lika mkt där, ifall man inte är lärd?

Dum fråga kanske, men ni förstår mig säkert.

Karlsson, ska vi dunka på dem?
- Lillebror (tjackmonster)

2008-03-08 14:01
Om du rappar och inte är van så känner du det i halsen, det gör iallafall jag.. Därför är det viktigt att man tar det lungt och värmer upp och grejjer. Tycker jag iallafall.
be the change

2008-03-08 14:54
Okey! Tack så mkt!

Känner mig konstig i halsen efter jag spelat in en låt, ibland! Därför jag undrade!

2008-03-08 15:23
det som sliteer är ju extrem användning av stämbanden. om du inte skriker, förställer din röst eller kör på i flera timmar så är det ju ingen skillnad på det än att prata

tror väldigt få rappare har tagit sånglektioner=)
Mabuhay!

2008-03-08 15:24
Fast man har ju märkt att många rappare har en annan röst när dom pratar vanligt.

2008-03-08 16:13
Okey. tack för svar!

Hazn_ P19
Jo, så är de ibland! Vissa anstränger ju rösten för att få de att låta bra! Sen beror de ofta på hur man mixar och mastrar!

2008-03-08 18:00
Man pratar ju inte när man rappar, så röstläget är ju självklart ändrat. Kör man ljusare/starkare så gör det ont i halsen efter en stund.
bla.

2008-03-09 20:56
de beror på hur du rappar, altså om man försöker göra som kaggen så får du ju ganska snart ont i halsen sålänge du inte kan kontrollera skiten men om du ska rappa normalt känns de inte så mycket mest breathcontrol som är de som känns:)
http://www.myspace.com/mowglibeats

http://www.myspace.com/otisrap