I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jad fattar inget

Vår Hiphop - Emceeing

2008-02-22 23:59

Jad fattar inget

Jag har precis börjat försöka skriva lite texter och jag hittar ganska bra rim som jag skriver ner, men nu har jag läst lite i texterna på "Lyricism" här på sidan och blivit lite fundersam över om jag gör rätt. Asså jag tycker inte att vissa rader rimmar nått som folk lägger ut så jag skulle vilja ha lite tipps på hur rim kan se ut. pusspuss!

Rapp vore ballt!

2008-02-23 00:31
det du har sett kallas antagligen för vokalrim eller frestavsrim
du kanske har enkla rim som kväll/snäll men ett flerstavsrim är när ordet består av flera stavelser som innehåller samma vokaler tex. uppesittarkvällen/smuggelcigaretter, det är ett 6-stavsrim, ser du att det jag markerat med fetstil inehåller samma vokaler och är alltså ett flerstavsrim, det är skönare att lyssna sånna rim än tex. julklappsrim som kväll/snäll som vem som helst kan skriva. man är duktigare om man flerstavar.
jag vet att jag är kass på att förklara men förstår du? :P
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-02-23 01:24
Trixan sa det .
bla.

2008-02-23 01:27
OK nice men vad tycker ni att jag ska börja med, det verkar coolare med flerstavningsrim men också svårare
Rapp vore ballt!

2008-02-23 01:46
Ignorerar rim och försök få till ett flow saknar du det har du tyvärr inte mycket att jobba med. Rimmandet sker naturligt försök självklart att köra flerstavigt om du tycker det låter bättre men att rimma gör inte en låt bra.
He said, I write what I see
Write to make it right, don't like what I be

2008-02-23 02:10
utan bra rim ingen bra rap. teknik är allt.
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-02-23 02:47
haha njaee jag tycker näääk är en av sveriges fetaste rappare och hans rim är sällan avancerade. Det är iofs verkligen en smaksak när det kommer till musik men jag tycker det är onödigt som nybörjare att börja fokusera på rimmen om det ändå bara låter bajs när man rappar.
He said, I write what I see
Write to make it right, don't like what I be

2008-02-23 10:01
och hur ska jag göra för att få ett bra flow då?
Rapp vore ballt!

2008-02-23 23:37
öva öva öva öva öva.

Testa olika beats och känn efter hur din röst passar in till den hastigheten.
Sen är det bara att öva mer.
bla.

2008-02-24 18:49
ok tackar för era svar, Peace out!
Rapp vore ballt!