I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Färgelanda folkhögskola

Vår Hiphop - Emceeing

2008-02-11 16:46

Färgelanda folkhögskola

Hej!

Jag sökte runt lite på forumet efter Färgelandas folkhögskola, men hittade ingenting av värde på forumet, tyvärr.

Läste att flera stycken på forumet har gått där och jag tänkte vara tidig nu och söka dit, senast 30 maj stod det.

Kan någon som gått där vara vänlig och berätta hur allting fungerar och vad ni får göra? Kanske bilder, historier eller information. Allt som rör skolan är varmt välkommet!

P.S Ja, jag har suttit och läst på deras hemsida. :)

Tacksam för svar /Giljotin

2008-02-11 19:29
Har också funderingar på att gå någon sån utbildning så jag skulle också gärna vilja veta lite mer.
mhm

2008-02-11 19:30
fråga bt indo tay dom har gått där tror ja

2008-02-11 19:38
Jadu.. Det är en musikutbildning med mycket fokus på producering..
man lär sig cubase och reason men även scenteknik och lite mer saker åt det hållet.
Sjunger du så finns det utrymme för sång pedagogik..

vet inte vad man ska säga riktigt, man flyttar till sveriges minsta by och gör musik i ett år.. soft liksom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 20:50
Sveriges minsta by alltså, låter inge vidare.. :)

Jag kan försöka ställa lite mer specifika frågor då;

Vad är det för pedagoger/lärare på skolan, några kända namn?

Hur går en "skoldag" till?

Tycker ni att ni gått ut skolan med bra mycket erfarenhet och vetskap om allt? Är ni bättre musiker nu dvs.

Hur ser skolan ut ungefär?

Hur bor man?

2008-02-11 20:59
giljotin
Huvudläraren för kursen heter Svante. Han har hållt på med musik ett bra tag och varit inne både på det elektroniska och saker som lutar mer åt hiphophållet.
till sin hjälp har han Max, som är medlem i Lillasyster - som just nu lever the goodlife inom sveriges rockscen (tror jag iaf?).

Utbildning är uppdelad mellan dessa herrar utifrån vad dom kan bäst.
Max har hand om branschkunskap, svante om studioteknik osv osv.
En skoldag går till på det sättet att du t.ex. vaknar på ditt korridorsrum. Går till matsalen och äter från frukostbuffén som mattant Ronny har dukat upp.
Därefter har du t.ex musikteori med Max.
Här lär du dig läsa noter och diskuterar runt ämnet musik.

Sen har du rast i en kvart eller något varpå du går till studion för att ha studio teknik med svante. Här lär du dig om dom olika delarna i studion, lär dig hantera cubase, spela in på rätt sätt med rätt saker, uppriggning av mikrofoner osv osv.
Sen har du lunch som mattant ronny har tillagat med mycket möda och besvär.

Därefter har du DAW (digital audio work om jag inte minns fel) där du sitter och lär dig producera (tekniken bakom producering då).
Typ så.. Vi brukade ha 4 lektioner om dagen (8:20 - 16:00).

Jag tycker själv att jag lämnade stället med en bättre vetskap om hur jag får min musik att låta som jag vill att den ska låta samt lite större insikt i den tekniska biten.
Dock så är det viktigt att du tar eget ansvar och verkligen gör det för att du själv vill det. Kan kännas som en rätt slapp utbildning annars.

Skolan är uppdelad i ett stort skolhus och 2 mindre elev hus (här bor man). lite svårt att beskriva.. men om du söker och blir antagen, hooka rum 33 i gråbo (största rummet baby baby!)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-12 02:02
_ai

Underbart! Tack så hemskt mycket! :) Ronny verkar vara en go lirare hahha

Fler får gärna dela sina erfarenheter! :)

2008-02-12 12:05
Kostar det?
work some magic

2008-02-12 12:23
Aaa, det kostar.. minns inte riktigt hur mkt. Men typ, nån tusenlapp.. 1 eller 2 per termin.
Men sen är det ju csn och shit så det är ju soft.

Fast liide snuskig hyra kändes det som så här i efter hand. Drygt 4 000 i hyra + mat varje månad vilket lämnar en med drygt 3 000 att leva på vilket man i sin tur lägger på systembolaget då det inte finns så mycket mer att göra i F-landa.

Och akta er för anabola-bönderna, dom slåss med spadar och polisanmäler en när dom inte "vinner".

2008-02-12 14:07
Vadå hur mycket får man i csn? Är det sju lax? :o

2008-02-12 14:38
7200 var det då iaf.. men jag vet inte i dagsläget.

2008-02-12 14:43
Ah, läste nu på csn's hemsida att det är 7492kr som gäller om man är 20+ och studerar. Eftersom jag är 19 så får jag tydligen som max få 2 350 kronor per månad. =((

2008-02-12 14:45
Hmm.. har för mig att det var någon under 20 som fick ut 7200 också.
Säker på att det inte bara är bidragsdelen du kan få för 2350?

Csn är ju både bidrag och lån..

2008-02-12 14:54
Är nog bara bidragsdelen + tillägg. Hittar dock ingen information på deras hemsida om lån, endast hur man återbetalar sina lån. Får leta lite till..

Tack för snabba svar f.ö! Det uppskattas.

2008-02-12 14:55
Hahah Färgelanda, sveriges trakigaste ställe? =P Har varit där en gang, det var ett ställe man kunde hyra filmer pa, även ett "internet cafe" med 4 datorer? haha, 3 affärer tror jag det var ocksa, sen var det inte sa mycket mer, hahahahahah,
be the change

2008-02-12 14:57
Är det så illa alltså haha

2008-02-12 15:06
Nu ska vi inte var för dömmande.
Färgelanda har 2 mataffärer (där man kan hyra film), 2 pizzerior (en som säljer kebab och potatismos samt en med en av sveriges godaste pizzor. "Blue utan kebabsås och med bearnaise sås" ), ett systembolag, en frisör, en leksakaffär, en blomaffär och 2 banker.
Plus ett bibliotek där man kan låna filmer.

Förvänta dig ingen metropol liksom.

2008-02-12 15:10
ska skicka ansökan idag :)
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2008-02-12 15:19
_ai

Låter ju helt ok ändå. OM man kommer in får man ju hoppas att man träffar underhållande folk där.

Kreativ, då får jag önska lycka till då! :)

2008-02-12 15:25
Det är fyllt till bredden med bönder som kör epa & dricker HB. Sa gillar du det, sa lär du trivas =)
be the change

2008-02-12 15:30
Syftade iofs på lirarna i skolan. :)

2008-02-12 15:35
så med andra ord, pyssla med musik, supa & slåss`?
work some magic

2008-02-12 15:35
Sounds good. :)

2008-02-12 16:13
Vilka fler härfrån är det som tänkt söka?
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2008-02-12 16:38
Gar inte fonky där nu?
be the change

2008-02-12 22:50
äh, orka whina om man har lyxen att ha ett systembolag.. pluggade musik i två år på åsa fhsk i sköldinge, där fanns inte ens en mataffär.. riktig jävla rikshåla, men bra för man kunde inte fokusera på så mycket annat än musiken..;)
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..
www.myspace.com/gkmonarken

2008-02-20 14:51
nja fan, jag måste söka nästa år, drygt att man måste vara 20+ för att få csn bidrag, wack. har dock försökt att fixa pengar på annat sätt men, jag kan vänta.

2008-02-20 15:10
the hustle will get you the money!
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..
www.myspace.com/gkmonarken

2008-02-20 22:00
det kändes lite jätte dyrt att bo där men vad vet jag
mhm
Moderator

2008-02-24 04:13
Äsch fan, vi betalar mellan 3.800 - 4.300 i hyra, får mat 3 ggr om dagen och lever ett rätt så stillsamt liv. Studiotid 24/7 (även fast den ofta är upptagen med tanke på att just nu sitter samma personer där dygnet runt och det är rätt svårt och få dom att dela med sig).

Musikteori, Branschkunskap, Studioteknik, Scenvana osv.. Det är nice som fan asså!

Jag skall gå nästa år också så till er som söker, vi syns!
Producerar, gästar, mixar & mastrar till ett oerhört bra pris. Intresserad? Adda: [email protected]
Toastare

2008-02-24 04:20
Lillasyster och goodlife i samma mening är ju ett skämt..
Jag skyller allt på Emma!

2008-04-09 22:00
Langa länk till hemisdan, är lite nyfiken på vilka kriterier dom har på intagningen.

2008-04-09 23:16
dumboleifi P18: google?
mhm

2008-04-11 12:38
Jag snackade med han som är ansvarig för det, enda kriterierna är att du brinner för det och inte är helt grön på det. Det är ju ingen nybörjarkurs.

2008-04-11 21:17
Perfektion P20, du studerar alltså till artist?, låter jävligt roligt alltså. synd att man varken har talangen eller intresset.
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2008-05-08 13:41
tay det är ju bara att ta bussen in till uddevalla på en halvtimme och gå på krogen do drugs if that what u wanna do that shit!
http://www.myspace.com/sps451

2008-05-15 00:35
Jag blev antagen och skall studera där i höst :)

2008-05-15 00:45
Jag me tror ja :D han fråga om jag vill komma och se skolan innan jag börja iaf :D så borde va så att jag kom in hehe.

2008-05-17 13:52
Jag börjar nästa år ! ;)
Hojjta för Collab ...

2008-05-18 07:09
Fan va grymt, men är det lätt att få jobb som nyutexaminerad rapper? Kanske ska satsa på praktiken, Mobbade barn eller Fjärde världen hade varit tufft att ha praktik hos(och jobb!), men det är väl stor konkurrens...
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.

2008-05-20 15:51
boka rum idag, hoppas de blir fett :D

2008-05-21 13:09
_ai - Mycker brudar, sköna "klassfester"?
soundcloud.com/brormusk/sets

2008-05-22 06:07
Måste man inte ha gått på någon audition eller liknande för att få komma in? Hur fasen kommer folk som Durlind in isåfall.. Färgelanda verkar bara mer och mer oseriös när dom tar in sådant folk.

2008-05-25 15:07
Torgny P37 så jag skulle vara oseriös menar du? haha.. men som svar på din fråga, jo de e så att man skickar en demo med ansökan.

2008-06-05 01:55
Durlind

Hur lång tid tog de typ innan dom ringde dig?.. Min polare trofast har sökt in, dom skrev mail för nån vecka sen, eller två veckor sen typ. Skrev att dom fått hans lappar, ska skicka vidare till ansvarig. Och så ska dom ringa upp honom. Men ingen har ringt, om de inte är så att dom går igenom allt nu. eftersom sista ansökningsdagen var 30 =/?
383 mannen vi slaktar bijaces !

2008-06-05 02:09
Senneh P0

Alltså för mig gick det ganska snabbt. Jag skicka väll in min ansökan någongång emellan mitten av april och slutet av april, sen så ringde dom mig för en "telefon intervju" någon gång i mitten av maj tror jag och efter det tog det knappt en vecka innan jag fick lapp hem i brevlådan om att jag blivit antagen.

Men jag vet andra som kommit in som det tog längre för, så jag antar att det där varierar.
Jag vet att de håller på att gå igenom allt nu, så om jag vore din polare så skulle jag ringa han Svante som håller i B.R.A linjen och kolla hur det går. För då lär han säkert få veta ungefär när han får svar.

2008-06-05 09:35
Durlind

Ok, ska hälsa honom det. Tack så mkt:)
383 mannen vi slaktar bijaces !

2008-06-16 22:12
Är sugen som fan passar bra med tanke på att det är försent för att söka in till 2008 men till 2009 då hinner man jobba samman lite cash med och köpa på sig feta saker med upp! Hur är det med ämnen så som Matte C, Fysik, Historia och sånt bra att ha?
http://www.myspace.com/porrstudion
http://www.myspace.com/mrdekoy
http://www.youtube.com/porrstudion