I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med inspelning. Vilket är det bästa sättet?

Vår Hiphop - Emceeing

2007-08-10 15:12

Hjälp med inspelning. Vilket är det bästa sättet?

Hej jag har precis skrivit klart min första text, och nu skulle jag vilja spela in den. Men det blir bara messa strul att beatet inte hörs så bra och att jag kommer i otackt.
Så Jag undrar Vilket är det bästa sättet att spela in en låt på.

Svara så fort som möjligt..

2007-08-10 15:50

Har bra flow å så men vet ej hur jag ska spela in det..

2007-08-10 19:12
vad använder du för program o sånt när du spelar in?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-11 16:17

Har provat ljudinspelaren som finns på datorn från början men det blev bara kefft.. och nu har jag ett som heter recordpad sound recorder.

2007-08-11 16:18

mighty-m asså beatet kommer i otackt när jag mixar

2007-08-11 16:39
Nu får du bestämma dig. Kommer DU i otakt eller kommer BEATET i otakt?
HANINGE

2007-08-11 16:44
Beatet

2007-08-11 18:01
vilket är det bästa programmet att spela in med alltså som går att ladda ner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-11 18:11
> Zarn
Du ligger ju själv i otakt, som du sa, så varför inte då slipa fram en taktkänsla på ett beat som går i takt då? Dvs om nu beatet också går i otakt.

2007-08-19 21:23
största problemet är takten.. det är svårt att hitta ett beat som passar just till ens eget flow.. och är man nybörjar rappare så blir det svårt att utväckla ett nytt.. ta nåt beat som passar någolunda bra in med flowet / texten, sen så skriver du om / tar bort / ersätter de delar som gör att det blir flowmissar..

peace
Hate it or love it ;)

2007-08-20 13:51
skaffa ett bra program! det är nog det viktigaste för att det ska LÅTA bra... eller micen o ljudkortet spelar ju stor roll också men om du vill mixa lite så måste du ha ett bra program, du förstår?  sen ska du lyssna på beatet när du skriver texten.. det är det bästa, sen så ändrar du om du märker att nott e fel..
Take every day like it is your last day of your life...

2007-08-20 16:09
jag skulle säga att cubase är det bästa programmet out there,, diggar det enormt finns grymt mycket att göra.. annars skulle det väll vara audacity om du vill ha nåt som är gratis (ifall du inte hittar piratkopierad veriasion av cubase)

Peace!
Hate it or love it ;)

2007-08-20 23:48
cool edit pro 2.0 eller nåt annat e oxå bra, lätt o lära sig, men sen måste du ha nott program som ändrar Wave till Mp3-format... Switch e bra, sök på google..
Take every day like it is your last day of your life...

2007-08-21 23:20
Sry fall jag lägger ett OT i din tråd. Men det har ungefär samma ämne.
Har sett att det går att spela in i FL. Funkar det bra? Hur visar sig ljudet? Som ett hel sample bar eller?

2007-08-22 10:15
nja tycker inte fl är de bästa o spela in, bättre o bara ladda ner nåt gratis prog som funkar bra ;)
Hate it or love it ;)

2007-08-31 14:01
tanka cool edit pro 2.1
- Patee Music ²ºº8 ©
Patrik är en knasig nööt
Ganska dum men väldigt sööt

2007-09-10 02:42
Manen!! här ska du få ett ultra bra tiipps!! jag fattar vad du menar me det du säger!!

först måste ja börja med att säga Använd Cubase!! lär dig det!!

Börja så här!! Lägg in beatet som "stereo" det kan du göra direkt när du lägger in beatet...detta gör du på första kanalen!!

Sedan högerklickar du på den toma spalten under stereo tracken och trycker "Creat a Audio track" när du trycker på den så kommer det upp en ruta där det står Stereo,tryck på pilen ner o ta MONO..

sedan ska du kolla va beatet ligger på för BPM alltså Tackten!! kolla det först,sedan skriver du in tex 100bpm!! ett exempel alltså,..detta gör du för rappen eller beatet inte ska flytta på sig o för att du ska få det enklare att kopiera samma fil o lägga den tight på ett annat ställe!!

sen kan det vara att du måste gå in på inställningarna o minska på khz till det ditt ljudkort klarar av!! gör allt detta så ska du få se att du inte kommer ha några problem alls,

2007-09-10 22:00
TAKT STAVAS INTE MED CK!
Göteborg, heja gais.

2007-09-11 02:03
gangstaflow F0 :

Vem fan bryr sig hur det stavas,ser det ut som att vi är inne på en stavnings sida eller? shit alltså,står det looser på pannan på dig