I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skulle behöva hjälp!

Vår Hiphop - Emceeing

2007-08-05 21:16

Skulle behöva hjälp!

Tjena!

Jag skulle så gärna vilja Skriva texter.Men jag vet inte hur jag ska skriva dem o så!
 Jag har så jädrans mkt som jag vill få ut inom Rap.
Men finns det nån här som skulle kunna försöka hjälpa mig med te.x råd o sådant hur jag ska skriva o så.... Om det går förstås.

Tack på förhand!

Feggä_

2007-08-05 21:43
Först och främst är det verkligen svårt att få en grym text, kan inte direkt påstå att jag är någon lyricer, jag skriver mina egna texter men det blir oftast samma tjat om samma sak, rimmen är uttjatade osv...  Du som ännu inte skrivit en text (verkar det som) har allt framför dig, det du inte ska göra är att bara skriva en text och sedan är det klart liksom, om du vill ha en bra text....
hmm, vet inte riktigt om hur man ska hjälpa någon att lära sig skriva texter, det handlar om att skriva och skriva tills det blir bra, tar ett tag om man inte är född till lyriker....

Först kan du sätta på det beat du ska använda, om du nu har det och sedan skriva allt som du kommer på, vad som helst, skit ifall det blir en konstig mening, långa rader som inte passar till beatet, skriv exakt allt du kommer på sedan efter du har skrivit på allt du kommit på så ser du över det och skapar en röd tråd genom låten så inte handlingen drar ifrån, efter det kan du börja bygga snygga och jämna rader som passar till beatet, se över rimmen och checka texten och bearbeta den tills den blir bra och klar sen efter det låter du den ligga några dagar för att sen läsa den, då kan du enklare se ifall den är bra eller dålig, är den bra så är den klar, du kan även lägga den i lyricism här på whoa där du kan få kritik vad du ska ändra om du ska ändra nåt, där du kan få tips osv.....

Kom ihåg att om du ska göra en låt så måste du ha en bra beat, beatet är det första man har, första intrycket, texten är kärnan, det du lär känna, sedan när du sammanfört båda delarna får magin...

Kursiv stil - Music and lyrics
www.samyprod.com

2007-08-28 22:56
när jag skriver så kör jag ofta med den berättande texten, så blire so m en historia.. har skrivit runt 20 texter, men aldrig gjort som samy05 berättade ;D bara skriver från topp till tå
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2007-09-10 10:50

Samy05 sa det. Håller med på hans punkter. Ett tannat tips är att inte skriva saker du inte bryr dig om bara för att någon annan gjort det och fått bra kritik för det. Skriv om saker du bryr dig om och får du torrt på idéer så kan du ju alltid leta upp lite fakta. Lycka till :)
Fred Och kärlek

Don´t mind me, just cruisin´.

2007-09-10 11:49
Notera idéer, det brukar jag göra sen sammanställer man allt och analyzerar texten allt efter. I Svensk hiphop känns det som texterna skrivits under en natt. Det är fan schysstare om det har legat under arbete några veckor det blir fan bättre.

Brukar tänka på långa o korta stavelser hur ord utalas och hur man kan utveckla sitt flow genom att tänka på korta och långa stavelser, också tänka på att vokalrim och konsonant rim inte krockar med varandra så hårt. då blir det snyggt.

Fantasi behövs förstås och var du en herré på att skriva berättelser i skolan kan du kanske redan det här. Men träna på att beskriva saker och passar inte dom meningarna som du vill ha in skrota dom. Jag brukar avända fantasin till att hitta nya ordbegrep.

En smula, Ordbok, Fantasi, Gramatik och vara en rolig snubbe skadar inte
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-10 13:28
Om du ska skriva en storytelling så är det bäst att du redan har en genomtänkt idee om vad budskapet är och handlingen, och sedan bara skriva uppifrån och ner till beatet.

Om du däremot ska skriva en låt med punchlines, så måste du först sätta dig ner och komma på dina punchlines.
Om du ska lägga en vers (16 rader), så skriver du 8 punches.
Sedan så använder du dem andra 8 raderna till att bygga upp punchlinesen och skapa ett snyggt rimschema.

Och tillslut, om du ska göra en text om känslor, skriv ner så många fraser du kan, hur känns det? Finns det något ordspråk? Finns det några klockrena ord?
Sedan så ska du rimma på dem orden, så att budskapet blir starkt och bra.

Jag hoppas att du kan vokalrimma, annars så hjälpte nog inte mitt råd så mycket.

Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-09-15 21:26
1. Lär dig flerstavs rim och Vokalrim
- Kör du på vanliga rim som typ "Dej/mig" kommer ingen
 ens läsa mer än 2 rader...

2. När du kan rimma så handlar det om att bestämma vad du vill
skriva om..

3. Sen när du är klar med punkt 1 o 2 så kommer allt lösa sig..
Eftersom texten brukas oftast byggas efter rimmen...
Det är rimmen som gör att man säger vissa saker
som man aldrig tänkt på, rimmen gör att du kan
komma på grymma punchlines...

4. Sen är det bara att skriva o skriva så utvecklas du mer o mer..

Highfive anyone, anyone?

2007-11-27 21:13

Jag vill också lära mig grunderna i rapp och jag undrar vad punchlines är och om/hur man kan öva på rim?

Rapp vore ballt!

2007-11-27 21:22

jo jag undrar också hur man ska ställa upp hela texten och när refrengen kommer och hur många verser man ska ha.

med texten menar jag om det ska vara

Bla bla bla Rim y

Bla bla bla Rim x
Bla bla bla Rim y
Bla bla bla Rim x

eller om det ska vara

Bla bla bla Rim y
Bla bla bla Rim y
Bla bla bla Rim x
Bla bla bla Rim x

och med ref och vers undrar jag hur det e uppställt
T.ex

intro

vers

vers

vers

vers

ref

ref

vers

vers

vers
vers
end

hoppas ni fattar vad jag menar =P

Rapp vore ballt!

2007-11-29 01:14
Snowwolf - Du kan rimma precis som du vill och känner för. Det finns inga hiphopregler. Bara fattiga töntar som tjaffsar om äkta hit och dit som bitchar om sånt.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2007-12-29 15:06
Är också intresserad så:
inga fler klockrena tips? räcker detta?

2008-01-02 03:10
bra tips fellas

2008-01-02 07:14
haha Nybbe1, jag ahr typ problemet tvärtom.
skriver/spelar in en låt :) sedan kmr jag amejfan inte på ngt passande namn, hahah.
Om sanningen ska fram, så ljuger jag.