Först och främst är det verkligen svårt att få en grym text, kan inte direkt påstå att jag är någon lyricer, jag skriver mina egna texter men det blir oftast samma tjat om samma sak, rimmen är uttjatade osv... Du som ännu inte skrivit en text (verkar det som) har allt framför dig, det du inte ska göra är att bara skriva en text och sedan är det klart liksom, om du vill ha en bra text.... hmm, vet inte riktigt om hur man ska hjälpa någon att lära sig skriva texter, det handlar om att skriva och skriva tills det blir bra, tar ett tag om man inte är född till lyriker.... Först kan du sätta på det beat du ska använda, om du nu har det och sedan skriva allt som du kommer på, vad som helst, skit ifall det blir en konstig mening, långa rader som inte passar till beatet, skriv exakt allt du kommer på sedan efter du har skrivit på allt du kommit på så ser du över det och skapar en röd tråd genom låten så inte handlingen drar ifrån, efter det kan du börja bygga snygga och jämna rader som passar till beatet, se över rimmen och checka texten och bearbeta den tills den blir bra och klar sen efter det låter du den ligga några dagar för att sen läsa den, då kan du enklare se ifall den är bra eller dålig, är den bra så är den klar, du kan även lägga den i lyricism här på whoa där du kan få kritik vad du ska ändra om du ska ändra nåt, där du kan få tips osv.....Kom ihåg att om du ska göra en låt så måste du ha en bra beat, beatet är det första man har, första intrycket, texten är kärnan, det du lär känna, sedan när du sammanfört båda delarna får magin... Kursiv stil - Music and lyrics
www.samyprod.com