I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudkort - Hjälp sökes!

Vår Hiphop - Emceeing

2006-11-23 21:54

Ljudkort - Hjälp sökes!

Sho!

Nu får jag damp, letat i forumet och på google så inge tjat om det..

Jag har nyligen införskaffat mig ett externt ljudkort, närmare ett Edirol - UA-25..

Det är 2 ingångar..

Men när jag spelar in får jag bara ljud på höger sida, jag har testat o ändrat IN/OUT och massa skumma varienter.. men förslag där godtas är ochså väldigt intressanta..

Iaf någon som vet varför jag bara får mitt inspelade ljud på en sida?

Tack på förhand

www.justdet.se - svensk hiphop

2006-11-23 22:03
Nu ska jag hjälpa dig kompis!

I programet du spelar in i är det 3 inställningar, Stero,left only, right only

Du har den inställd på Stero som man alltid har, Förutom nu när du ska spela in!, Då ska den vara på Left only

Om du har Cool Edit, så högerklickar du på knappen "lock" precis under pan knappen.. Där klickar du där det står stereo & ändrar till Left only, så kommer det funka skitbra!!

Alltså det är inget fel på ljudkortet, det är bara inställningarna i programet du spelar in i du måste ändra!

Sen spåret där beatet ska vara låter du självklart vara!

Holla hur det gick!
Pejs
2 PJÄSER

2006-11-23 22:38

Tack för hjälpen Zlick men tyvärr ville det sig inte.. Jag tror det har med hur jag har ställt in portarna. vet inte riktigt vad som ska va in o vad som ska va ut

Om A är mitt externa ljudkort, B är mitt interna ljudkort, och C är någonting som heter samma sak som A fast MME eller liknande

2006-11-23 23:19
Hmm om du har left only & micen i det vänstra uttaget så ska det funka!
2 PJÄSER

2006-11-23 23:19
Du ska ha ditt externa ljudkort självklart som inställning,
Allt står väl i manualen du får till?
2 PJÄSER

2006-11-24 10:31
nu har jag testat allting, får ringa hit min tekniker :D men tack för din hjälp Zlick!

2006-11-24 12:38
Kompis du har en mono sladd inkopplad darför får du bara ljud i ena
du måste köpa en stereo sladd o koppla o sen när du ska spela in då gör du som Zlick sa till dig left only...men köp stereo sladd så den skickar till båda högtalarna ...