I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rimkåt=ifrågasatt!

Vår Hiphop - Emceeing

2006-11-07 14:01

rimkåt=ifrågasatt!

börjar tröttna på att det hela tiden skrivs

försök att inte fokusera så mycket på rimmen och strunta i rimmen, lägg tyngd i budskap så blir du bättre lyricist.

faan va trött jag e på att höra det.
jag tycker att rimstruktur och hela grejen med multilines och oväntade rim är mer än halva poängen med rap/lyricism.
det är ju det som är det roliga!

annars kan man ju lika gärna sätta sig ner och bli barnboksförfattare eller nåt annat bra om man inte vill rimma.

nä fan MER VIKT PÅ RIMMEN!

peace

life is a motherfucking rollercoaster
so I'm starting to consider the farfarsbilarna

2006-11-07 14:06
hahah va det allt du hade att säga?

skönt att veta att vapenvila håller med mig=)

2006-11-07 14:12
muntra upp er

2006-11-07 14:33
Bra budskap..vi kan skriva texter som bara rimmar igenom och inte har nåt innehåll alls...tror det skulle bli så sjuuukt mkt skönare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-07 14:33
not....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-07 15:41
Desdichado 
* "jag tycker att rimstruktur och hela grejen med multilines och oväntade rim är mer än halva poängen med rap/lyricism.
det är ju det som är det roliga!"
- Men om folk krystar fram långa och krångliga rim utan att tänka på den andra halvan av lyricismen (d.v.s. vad som sägs), så måste man ju få kommentera att de ska skärpa till sig.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-11-07 17:34

Balans är ordet:

Jag tycker inte att en dålig text blir bra för att den har tighta rim. (Möjligtvis i väldigt speciella fall). Samtidigt kan jag tycka att en text med dåliga rim kan vara bra på grund av innehållet. På så sätt kan jag inte hålla med om att rim är 50% av en text.

Sen beror det ju naturligtvis vilken typ av text man skriver.. I en battletext väger rimmen tyngre än i en text om hur din bästa kompis dog i en båtolycka.

Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller
Lyricist

2006-11-07 18:09
Djureri, jågurt och mabande said it!
Rappare

2006-11-07 23:37
rimmen är slutklämmen , grädden på moset.. men det finns ju en anledning till att et heter grädde på moset och inte mos på grädden..  moset är det viktigaste , grädden är bonusen..

jag anser att feta rim är fyndiga och fräscha sätt att avsluta det man påbörjat .. och man skriver ju inte bara ett avslut , snarare påbörja utan att avsluta..

jag knölar men fick nån poängen så är jag nöjd !
Aii

2006-11-08 01:50
Word Djuret!

Jag tycker att om du skriver punchlines och annat skryt o våld, så ska det vara snitsiga multies och 85 stavigt.

Men skriver du kärlek, sorg och sånt, så kan du göra det med snygga rim om du vill, men det blir bättre emd bra innehåll och dåliga rim än bra rim och dåligt innehåll.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Rappare

2006-11-08 09:50
budskapet i en rest in peace låt är väl iochförsig att personen avlidit . det säger väl allt om allt ? rövish
Aii

2006-11-08 12:13
schysst debatt=)

jag menar precis det som jågurt säger.

Dock tror jag att Desdi syftade på att det får gärna förekomma mer rim och att innehållet fortfarande finns kvar,

yeppsidaisy

peace

2006-11-08 13:55
Hur grym du än är på att rimma eller leverera budskap så är du fortfarande ingen värd rappare om du inte kan flowa med känsla.
Rappare

2006-11-08 14:25
Öris förklarar allt i sitt skit (skitt) på.. hmm, bara för det har jag glömt bort var, men det kommer jag med när jag kommer hem =)
www.myspace.com/cedermusik

2006-11-08 15:21

rim ska bäras av innehållet, inte det omvända...

ett rim utan mening är som..
fan vet.. nått jävligt tomt och meningslöst iaf..

cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:23

användandet av icke-rim kan förövrigt både förstärka rim och innehåll, gäller att inte använda sig av dessa för ofta dock då tycker jag det blir mer pannkaka än våffla av det hela..

cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2006-11-09 00:35
Ska man snacka rim/lyricism/teknik så ska man gå tillbaka till 90 talet och lyssna på t.ex Mobb deep, immortal technique m.m. då snackar vi rimteknik. på den tiden var det riktig hiphop... sen kom 50 cent och G-UNIT. så jag håller med dig. folk glömmer bort rimtekniken, men som dom flesta säger här, bara rim och inget delivery så fungerar det inte. vi måste få tillbaka den äkta hiphopen.
without tryin' you never succeed
Rappare

2006-11-09 00:37
eller har jag fel?
without tryin' you never succeed

2006-11-09 11:19

Jågurt: jag hoppas att du menar de komersiella amerikanska artisterna?

Det finns otaliga artister som är bra svar på sveriges organism 12 och pst/q. Eller ja, då menar jag ju tvärtom> Organism 12 som använder amerikanska artister som inspiration;
Rakim, Eric B, Rhymesayers osv osv.

Om du vill höra rim: Louis Logics album: Sin-O-Matic.. woho!

(Jag använde Org12 som referens eftersom han är känd som rimkungen).

2006-11-09 11:22
Förövrigt så anser jag att rimmen har utvecklats med åren (även på den amerikanska sidan). Det är bara det att det är fel personer som står för musiken som uppmärksammas.

..Och det är ju ungefär samma sak på svenska hiphopfronten.

2006-11-09 11:46
Jågurt P18

Tycker det är jävligt värt att nämna för att påminna folk om att du är ingen bra MC för att du kan skriva en vacker text eller för att du kan hitta på lustiga rim på allt.

2006-11-09 11:51
munther P16

Mobb Deed och Immortal Technique har ju inte direkt avancerad rimteknik. Det som gör deras låtar är ju flowet. Thats it, bra flow är A och O.

2006-11-09 12:47
Immortal har fan bristfälligt flow, dock är hans storytellings sjukt bra.

2006-11-09 13:15
Sant han har ju inte världens bästa flow men han har ju knappast avancerad rimteknik. Thats my point
Rappare

2006-11-09 15:19
det vart en sjuk jävla diskution..
Trodde folk förr eller senare skulle inse att det finns inget "så ska det vara" Utan det beror på vad lyssnaren vill höra.
Eller ?
Jag kan flowa skitbra och vissa härinne skulle inte digga för dom vill ha feta rim
Jag kan sätta skitfeta rim , men flowet kan va totalknas och personen i fråga vill ha bra flow
Det ger liksom ingenting att ni sitter och försöker överbevisa att ni tycker bättre.

Aii

2006-11-09 17:18
Contra: ingen som gör; jag tycker att diskussionen är ganska givande.
Rappare

2006-11-10 00:20
tycker det är lite så.
Folk dumförklarar varandra för vad dom säger och skit..
På vissa punkter givande , på andra besserwissers som tycker att dom tycker bäst ! Trist del dedär :P

Men visst e de kul o läsa en hel del !
Aii
Rappare

2006-11-10 00:21
Och dessutom det jag ville framföra är argument mot "experterna" att det finns inget ideal för hur hiphop ska vara ! man kan bara säga vad man själv tycker , inte håna andra för vad dom tycker ! Inget är fel..
U Feel me ?
Aii

2006-11-10 00:48
Absolut inte, för dom som inte förstått det (Dig?) så snackar jag om personliga preferenser!
Rappare

2006-11-10 08:08
suck. tror du fattar !
Aii

2006-11-10 08:11
Alltså folk verkar inte fatta.. Alla gör sin egna grej, det finns inga regler? Vissa kör med superduper rim andra satsar på budskapet.

Tycker man rimmen är viktigare än budskapet men vill ändå ha med båda så begränsar man budskapet med superduper rim.

Just därför; sluta klaga allihopa lyssna på dom artister som kör det ni vill höra!

Peace!
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
Rappare

2006-11-10 08:17
Totte2 TACK äntligen !
Nån som polletten trillat ner för !
:D tack Totte nu kan jag gå till skolan , och känna mig lite förstådd :P
Aii

2006-11-10 09:45

Vem är din pappa....

2006-11-10 10:26
totte:
Tycker man rimmen är viktigare än budskapet men vill ändå ha med båda så begränsar man budskapet med superduper rim.

varför????? varför skulle man inte kunna få fram sitt budskap (fan va jag e trött på det jävla ordet=)) och ändå ha rim som känns over the top?
jag fattar inte varför det skulle begränsa?!
det enda som behövs är ju att man slipar längre och mer på rimmen.
jag tycker inte att det känns okej att rimma asdåligt och sen komma undan med att det är en Dear Mama låt liksom.

Producent

2006-11-10 11:37
Asså jag tycker att man ska försöka att inte fokusera så mycket på rimmen och strunta i rimmen, lägg tyngd i budskap så blir du bättre lyricist!
Rappare

2006-11-10 13:24
en text framför vad du vill ha sagt .. rimmen gör att man hör vilka rader som ska placeras vart. rimmen påpekar att dom raderna hör ihop , har jag inte rätt ??
Varför ska då rimmen va supersnygga om du har sagt det du vill , då är jag iallafall nöjd med vaad jag sagt.
Helre rimma enkelt och få ett sjysst sammanhng (nu säger jag inte att man int ekan göra både och)
Än att sitta som mertalet här på whoa och köra rader som

Du ser mig glida fram som karatekid//
Med ett bakåtslick som en lakritsprick//

jävla kul att höra på .. inte !
Aii

2006-11-10 13:32
Totte2 
* "Just därför; sluta klaga allihopa lyssna på dom artister som kör det ni vill höra!"
- Så man får inte ge konstruktiv kritik till folk man tror kan utvecklas till någonting bra?
Om det är nån som kan bli bättre på att få fram vad han vill säga genom att dra ner på rimrunkeriet så är det väl en idé att säga till honom om det? Samtidigt som att det är en idé att tipsa nån som kör hjärta / smärta-rim om att försöka snygga till sig lite så att inte allt han försöker säga bara faller platt p.g.a. kassa rim? :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent

2006-11-10 14:46
Sluta säga 10-4, over... Börjar bli långtråkigt

2006-11-10 16:57
Mabande P29
Ja självklart det är en annan grej. Jag snackar generellt. "Folk skiter i rimmen det är det som är de viktigaste.." "Folk rimrunkar för mycket.." Osv osv osv.

Självklart är den en annan grej att ge kritik ifall man kör nånting som är "fel" (typ raderna hänger inte ihop osv). Det är en annan femma.

Desdichado 
Okey jag formulerade mig fel; budskapet blir inte begränsat men orden som beskriver budskapet blir begränsat. Det måste du väl ändå hålla med om?

2006-11-11 04:28
påtalomet..

bara att lyssna på daniels del i alpha omega feat. daniel - my room som ligger i whoa arkivet..

säger det mesta...

cry me a river!
--> thcrew

2006-11-20 08:23

It's all about who loves the game and who doesn't.

Louie Berg ger sitt bidrag till mångkulturen https://soundcloud.com/louie-berg

2006-11-20 11:43
i love those rhymes!...
20 - Tillför du något meningsfullt till diskussionen?
-jo, tycker mitt nick säger det ganska bra.

2006-11-22 16:14
och varför ska du bestämma hur jag ska skriva mina texter ?
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Rappare

2006-11-22 16:55
Aha.
facebook.com/idiomatisk - fan page