I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad svensk hiphop saknar!

Vår Hiphop - Emceeing

2006-07-13 07:23

Vad svensk hiphop saknar!

Svensk hiphop saknar en massa saker om man jämnför med norge, kolla på norges artiser och deras musikvideos bland annat. Dom gör musik för många fler än bara rap-gillande personer.

http://www.youtube.com/watch?v=T4FqbLRNE NI

Ett bra exempel. Mer sånt i sverige och det kommer slå igenom!
Eller e ja bara flummig just nu?

2006-07-13 08:23
Den svenska hiphopscenen saknar inget (förrutom en publik som ser musiken i det som kanske inte har så överdrivet speciella videos och dylikt) + om du tycker en musikvideo gör artisten så är du totalt bakom flötet verkligen. Titta på artisten och ta det artisten gör i ljudväg för vad det är än att hålla på jämnföra med artister för deras videos istället.

Som svar på din fråga: Ja, du är nog en aning flummig tror jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-13 13:01
Det handlar om helhetsbilden man får av en artist.
work some magic

2006-07-13 13:18
DoktorDöd
Musikvideos säljer ju jävligt bra till den stora massan och rappare i Sverige är oerhört dåliga på musikvideos.
Unweaving the rainbow.

2006-07-13 14:01
Brodin1 P17
Precis, men en video gör inte artisten som Kemm säger.

Gramsci P17
Blir du gladare (eller nått) när din favoritrappare släpper 5 videos eller inga alls från sin nya platta? Är skivan bra behövs ju ingen video.

Sen kan jag väl hålla med om att det inte görs många videos alls, men det beror väl mycket på att skivbolagen helt enkelt inte har råd att punga ut mer än vad dom redan gjort (bl.a på att ge en skiva i fråga publicitet, PR osv.).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2006-07-13 14:10
Diggade låten och videon, men jag tycker inte direkt att det fanns något där som vissa gruppar i Sverige saknar.

Rappare

2006-07-13 14:20
Nu tycker jag låten och videon är jättebra.

2006-07-13 14:46
hahaha fan vad kefft det är med norska.

2006-07-13 22:39
Alexan P16, haha flum flum!

Är mindre flummig nu men tycker fortfarande att norge har mer att ge än sverige.

2006-07-14 00:46
Doktordöd
Jag sade aldrig att musikvideor var att prioritera över skivor. Om hiphop vill vinna hos massorna måste de göra bra videor.
Unweaving the rainbow.

2006-07-14 01:51
Gramsci P17
Vad är det som gör en "bra" video? Alla tycker ju olika, så även om Du kanske tycker en video finns det alltid folk som har invändningar.
DJ

2006-07-14 01:55
"Dom gör musik för många fler än bara rap-gillande personer."

Så trött på det resonemanget. Varför slipper andra genrer sån selloutmentalitet. Man hör aldrig "Kom igen nu, - ni måste göra musik för fler än bara gitarrpop-gillande personer!"

2006-07-14 03:59
Spitbull P19 , jag tycker att Snook är hiphop. En subversion av hiphop iaf och kolla hur det gick för dom.

2006-07-14 07:32
Kemm P19
Vadå subversion? Snook ÄR ju hiphop! ... ... ...
Rappare

2006-07-14 11:21
Delade meningar här. Jag personligen tycker att musikvideos är ett bra medium att promota artistens image och ge publiken större samhörighet med den då rimmen och beatsen får ett ansikte. Men att musikvideos skulle vara karaktäriserande för artisten är ju nonsense, musik är audiellt medium och om musikvideos skulle vara direkt defiengerande då är nog brad pitt en bra artist?

Sen vad som är hiphop och inte det vet man inte, men jag skulle tippa att om Verserna är rapp så kommer den gråa massan kalla det hiphop.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2006-07-14 13:53
Haha, DoktorDöd äger ju er alla!
Huhu
Gröna å vita hjärtan som glöder

2006-07-14 19:47
Shit vilket snack!!!!
Kan inte låta bli att lägga mig i.......
Att norge är mer Hiphop för att man gör bra musik videos?????
Att man inte vet vad som är Hiphop eller ej???????
Nån sa att Hiphop är inget man gör utan det är nåt man lever / är.
Det mesta som folk hör på radion är rap = MC`s on wax!!!!
Folk som sitter hemma o skriver rim till en beat, har man kommit en del på väg befinner man sig kanske i studion o funderar som bäst över vilka kommersiella samplingar som går hem hos den stora massan. Detta är RAP.
Men definitivt INTE Hiphop.
Hiphop är live `n direkt 1 DJ med sina 1200or o MC`n doing he`s thing on the MIC!!!
Krs1 är väll kanske den störste förespråkaren av real Hiphop!!
Dock finns det ju en massa rap musik som svänger FETT, men d är dock inte hiphop. Kalla det för vad det är och utge det inte för annat än så!!

Ta en titt på KRS1 eller Grandmaster flash hemsida för lite riktig Hiphop historia så kanske det klarnar!!
M-Jay
First Move -82, Crazy Moves -83, Double M Crew -84-85<br> IC-Rockers 85-89, Popping & DJ Comeback -06.
DJ

2006-07-14 19:50
Så en tolva med en rappare och en producent kan aldrig vara hiphop? Trtor du är rätt ensam om den teorin. Du har definitivt inte KRS med dig iaf.
Rappare

2006-07-14 19:55

2006-07-14 19:58
Äkta svensk hiphop: Just D Balsam Boys Snook Markoolio Fronda

2006-07-14 23:04
Svensk hip hop saknar dyra bilar , brudar , pengar och pistoler. Med undantag från petter för när hans pengar rullar in kan han spendera dom fritt.

2006-07-15 00:44
Soul survivor:
Det här forumet heter väll Emceeing? Vilket va nått som föddes när DJ`n inte han sköta snacket själv då han va för upptagen med att fånga breaksen på sina vinyler.
Ang Hiphop 12a:
D beror givetvis lite på hur man ser det!!
Men om man bara gör det enkelt för sig så finns det inte Hiphop kläder, HH skivor osv. Jag menar att eftersom "Hiphop" musiken skapades ur Breaks från all sorts musik så finns det ingen speciell Hiphop musik.
Det finns samma "debatt" i breakingen!
Där man nu förtiden dragit klockan tillbaka till hur det va från början när Hiphopen föddes. Alltså inte bara massa power moves om man vill kalla sig breakare / B-boy!!!
Alltså samma med MC`s.
Eftersom det inte fanns rap på skiva då så är det igentligen inte Hiphop! Utan det är rap. Alltså Mc`s on wax!!!
För mig som började dansa -82/83 är det en fullständig gåta hur man idag kan annonsera Hiphop jam när det bara består av rap akter som avlöser varandra ev inte äns med live DJ`s. Lika fel som när det på allsång på skansen annonseras Hiphop dans med Bounce!!! Jätte bra dansare men inte mycket Hiphop!!
Bara ett sätt att "snylta" på kulturen och dra nytta av ett känt begrepp.
Vad är då Hiphop??
JO någonting man är / lever.
Peace
M-Jay
Ps: Men om DJ`n lirar en rap 12a som B-boysen dansar till på ett hiphop jam där det finns "live" Mc`s och hellst graffity på väggarna skall jag kalla det för en Hiphop 12a.
First Move -82, Crazy Moves -83, Double M Crew -84-85<br> IC-Rockers 85-89, Popping & DJ Comeback -06.
Rappare

2006-07-15 00:48
M-Jay
Är du ännu en i ledet med hävdningskomplex? När verserna är rappade kommer pöbeln kalla det hiphop oavsett om nu vissa tycker att hiphop bara kan låta på ett sätt. Finns ingen idé att ta den här diskussionen får så långt som omgivningen är införstådd så är det hiphop då det är rappat.

T.ex. Public Enemy - Bring the noize kallar jag hiphop även det är på Death Metal musik i bakgrunden.

Finns ingen linje i sanden

2006-07-15 11:01
Nix har inga som hellst hävdnings komplex!!
Tycker det är härligt med mycket åsikter!!
Jag kan tom på sätt o viss förstå resonemanget att något blir det som folk kallar det för eftersom det då blir en norm!!
(hur fel det än är)
Hela problemet ligger dock i att folk inte vet vad Hiphop är eftersom man inte börjar med att läsa på om kulturen utan man hör en cool låt på radion o sedan börjar skriva texter o vips så tror man att man håller på med Hiphop!!
Hiphop är och förblir en kultur!
Du kan givetvis hålla på med typ rap eller Graffity utan att digga själva Hiphop prylen!
(finns många xempel på det, o dessa vill ofta inte bli förknippade med hiphop äns)
Ang den grymma Bring the noise 12an så är det MC`s on wax om man är lite petig, vilket alltså innebär en Rap 12a.
Förstår inte varför man MÅSTE kalla musiken för Hiphop!!
Det är RAP ibland på en disko sampling ibland på en metall slinga.
Hiphop blir det när man gör det!! Alltså live med en DJ!!!
De va bland annat va KRS1 sa på konserten på Berns, men han slet ju också upp ett antal dansare på scen och utbildade publiken i vilka som gjort vad för Hiphopen i staterna!!
Sorry fortfarande oeninga verkar det som!!
M-Jay

2006-07-15 11:13
Ett litet kortare och sakligare svar på dina påståenden:
Vad pöbeln säger är ointressant.
Hiphop är en kultur.
Varför kalla 12an för Hiphop.
Det är en rap 12a.
Om inte vi vårdar kulturen vem skall då göra det??
Nu rynkar vissa på näsan för att de tror barnen som går och försöker lära sig Breaking skall få samma skeva kvinno syn som vissa rappare. Bara för att folk kallar rapen för HIPHOP!!!
Men jag misstänker att man inte tänker så långt om man är lite yngre! Jag gjorde absolut INTE det när jag började dansa o snurra vinyler! Men man lär så länge man lever!!
M-Jay
Ps: Kanske skulle nån starta ett forum för diskusionen kring vad som är HIPHOP eller ej. Skulle vara intressant att läsa!!

2006-07-15 14:13
M-Jay
"Ps: Kanske skulle nån starta ett forum för diskusionen kring vad som är HIPHOP eller ej. Skulle vara intressant att läsa!!"

- Behövs inte, svaret är ju lätt:

Hiphop = Bygger på kulturen under samma namn, där Dj-ing, breaking, graffitikonsten och rappen står i centrum.

Rap = Det är ett av Hiphopens 4 elementen. Själva musiken inom hiphopen. Dock brukar ju folk säga "fel" och säga Hiphop när dom menar Rap. T.ex "Ey, jag är en hiphopppare, bree!!", "Nej Pelle, du är en rappare... en idiot också.".

Nått man borde veta dock.

2006-07-15 14:27
Hahahaha underbart klar synt av dig Doktor död!!
Begreppen behöver knappast "röras till" ytterligare.
End of discousion.
M-Jay
Rappare

2006-07-16 01:18
50 cent har sålt en image via sin musik och videos som går hem hos världens 12 åriga baggypants aspiranter. Ingenting jag som 'rappare' vill bli förknippat med då min syn på det hela är att om musiken är gjord enbart för att tjäna pengar (likt 50 cent) så är det bara svammel och det genomsyrar allting de släpper. Gör hellre låtar där jag kan backa upp texten och folk diggar, än att skriva massa shit och låta folk ladda ner låten för 9.90