I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gudrun lär sig skriva!

Vår Hiphop - Emceeing

   
Producent

2006-03-16 18:52

Gudrun lär sig skriva!

Olle blev en riktig jäkel på att leka med Cool edit till slut och hans kompis Gertrud blev minst lika bra på att leka med Fruity loops. Så, dom har en som kan mixa och en som kan bygga beats! Nu behöver dom bara en som kan skriva texter till rappen också. Så dom frågar sin kompis Gudrun som ofta skriver barnsagor till barnen på dagis där hemma i småland.

Gudrun tyckte det lät som ett bra förslag och tog åt sig det ärofyllda uppdraget att börja skriva för mänskligheten!

Så Gudrun tog sin penna och slog sig ner vid sitt skrivbord och började med att tänka ut vad texten skulle handla om. Hon funderade även på om det skulle vara en text som man ska kunna rappa till ett beat. Vilket vore en ganska kul grej för att hon har en kompis som rappar. Så hon skulle ju kunna visa den för denne.

Gudrun har kommit på ett bra tema och har även hittat ett bra beat att skriva efter . Det går segt att komma igång med skrivandet. Hon har så många ideér om vad som hon kan skriva. Men när hon väl kommer igång ser det ut så här:

Jag gillar mina vänner, dom är rara!
jag hatar min fiender, för dom är inte underbara!


Nåväl, när hon väl skrivit klart texten så visar hon den för sin rappande kompis. Han ger lite utförlig kritik:

Gudrun, texten är inte dålig men jag menar. Om jag ska köra den måste du träna på lite mer saker. Träna på rimmen , försök flerstava! Texten skulle bli mer avancerad då.

Gudrun frågar: Hur gör man när man flerstavar?

Hon får svaret: Jo, du... Vet du hur man räknar stavelserna i ett ord?

Gudrun: Nä...

Kompisrappare: Tänk dig att du tar ett ord, vilket som helst. Till exempel: kaffekopp ... i en stavelse ingår det hela tiden en vokal och oftast en eller två konsonanter. "kaf-fe-kopp" Uppfattat?

Jajamänsan.. Vad mer behövs förbättras?

Kompisrappare: Du måste skriva med mera sammanhang i din text. Så att man förstår vad man läser om och skriv gärna efter en röd tråd , för de mesta låtarna har ett budskap de vill dela med sig av!

Gudrun känner sig mycket säkrare men har slutligen en fråga kvar: Jo... En massa jobbiga personer på whoa som komenterat min text har sagt åt mig att byta till ett roliga rimschema . Vad menar dom?

Vad dom försöker säga arr att du ska försöka skriva med dina rim i en speciell struktur så att det låter bättre senare när det rappas. Så att det flowar bättre helt enkelt!



Två veckor senare när Gudrun tränat såg en av hennes texter ut såhär:

Jag är den skrivande tantjäveln! Ni är ena skitungar!
Vi är som vikten på spisugnar för att vi är skittunga!


En stor förbättring enligt kompisrapparen...

When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold