I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Töntigt o gå i break skola!

Vår Hiphop - Breaking

2008-10-30 21:50

Töntigt o gå i break skola!

Japp jag tycker de töntigt o gå i break skola samt graffitiskola, men vi skiter i graffitin nu...... Jag tycker de töntigt o gå i breakskola för man lärde sig ju allting på gatorna i 80 talet NYC PLUS man blev duktig SOM FAN.

Vad tycker ni där ute?......................

2008-10-30 21:56
Haha snyggt formulerat!!

2008-10-31 12:54
så gå inte i breakskola då!
if hiphop is dead call me ghost in the flesh

2008-10-31 14:18
HAHAHAHA dagens!

Hur gamal är du?
Shorter! Men då kan väl du berätta hur det var då på den "gamla goda tiden" då man lärde sig allt på gatorna???
vill gärna höra...
Grounded

2008-11-01 20:21
Om du inte tänker hitta på alla movesen själv kan det underlätta om du lär dig av någon som är bättre, oavsett om det är på en "break skola" som du kallar det, eller inte
Söker du beef?

2008-11-01 21:02
men .. ja, knappast man lär sig allting på gatorna nu. När jag var i new york, såg jag inte till det.

Du kan ju förklara varför det är töntigt att gå i break skola?
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2008-11-02 02:12
Fint eré!!! Töntigt is the new black
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-02 02:14
"Japp jag tycker de töntigt o gå i break skola samt graffitiskola, men vi skiter i graffitin nu...... Jag tycker de töntigt o gå i breakskola för man lärde sig ju allting på gatorna i 80 talet NYC PLUS man blev duktig SOM FAN.

Vad tycker ni där ute?......................"

WHOOOO! xD Haha jag började träna i break skola och jag lärde mig grejer snabbt på grund av att man fick hjälp av folk som e duktigare! Det kvittar väl fan hur man lär sig xD haha
Eller e det så coolt att ta lite kartong papp och ut och ställa sig mitt i gatan och öva sixsteps 3 ggr längre än vad det skulle ta om man fick hjälp..?

Huvudsaken är väl att det är roligt och att man blir duktig!

2008-11-02 15:32
breaka i minus, kör på haha

2008-11-02 17:56
Shit vad alla hetsar upp sig bara för att snubben har en åsikt.
Det kan kännas lite mindre "äkta" om man gått kurser och sånt men det är bara om du jämför med dom snubbarna som breaka back in the days .
När det kommer till kritan är det väl skit samma hur man lärt sig det , eller ?
För i slutändan är det du som formar dansen genom nya moves för att uttrycka dig själv .

Peace
Jag har en psykos och den är jag fast i.

2008-11-03 11:18
Nä, men det är fan fett töntigt alltså .. om man nu har gjort det nån gång så ska man iaf skämmas för det och säga till alla Bboys att man lärde sig av att titta på koreanska instruktionsklipp på youtube.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2008-11-03 18:39
Varför skulle det vara töntigt? Huvudsaken är väl att man lär sig grunderna och sen utvecklar en egen stil? Skulle önska att du kunde utveckla dig lite...Anser du att det är mer äkta att lära sig break på gatan eller vad? Det tycker jag, om något, är en konstig inställning...
Delam tange barat

2008-11-03 18:41
***Smårensat***

-On topic, plz.
Delam tange barat

2008-11-05 08:26
varför skulle det vara töntigt.
det man lär sig på ca 2 år i en breakskola tog oss "breakare på 80talet" minst dubbelt om inte 5 ggr så lång tid. det man ska komma ihåg att man bara lär sig grunderna på "breakskolorna" och sen är det upp till var och en. varför ska ni göra samma fel som vi har gjort, med en massa skador som följd.
jag skulle vilja säga att det beror på vilken "break skola" och vilken lärare samt att det är upp till eleven att vilja lära sig det hela.
idag så finns en massa info på nätet om breaking som inte fanns på 80talet(inget internet).
visst man kan kolla på dem men ändå göra fel. är det inte då bättre att få all denna infon från en person som kan visa vad man gör för fel?
om man nu är ute efter att söka kunskap så varför då "dissa" breakskolorna..

mvh renegade
bboy since -83, renegade since -84, dj since 85.
one man army crew, freakin 40´s crew

2008-11-05 08:36
Haha, det här var den töntigaste tråden på länge.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-11-05 11:37
ja överpris + får ut väldigt lite av d

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-05 13:22
renegade83

WÖÖÖÖÖÖRD
couldnt said it better myself.

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag hade de förutsättningarna som många av dagens bboys har dvs en pålitlig tränare som gav mig grunderna,tvingade mig att värma upp och strecha, internet, en lokal att regelbundet har tillgång till istället för någon tillfällig som fanns då o då........ kommer så väl ihåg... körde på gräsmatta eller en brunnslock när man skulle träna spins.
hemma sparkade man sönder tv och taklampan med sina handstands eftersom det inte fanns plats (sweet memorys när man fick örfilar av mamma för det haha) och fjädringarna i sängen hade man sönder då man träna kipupp i sängen lol

renegade! de e verkligen såna som ni som banade vägen för oss respekt till er.
och det är upp till såna som oss att bana vägen för framtida bboys/bgirls

fred
B.Boy 4 life

2008-11-05 18:17
Det som däremot många gör fel är att dom Bara tar klasser på "break skola" och inte tränar själva oxå.. Det är nyttigt att söka kunskap från flera håll.. Många blir för bekväma med att få allt serverat och är inte vana att kämpa själva
Söker du beef?

2008-11-05 18:26
Svampis

WÖÖÖRD och åter WÖÖÖRD

myket av visdoms ord som träder fram i den här tråden.
B.Boy 4 life

2008-11-07 17:58
Håller med Renegade.

Man kan ta hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka. Man måste ju faktiskt VILJA lära sig för att bli bra(och vara funky).
När det tar kortare tid att lära sig kan man fokusera på att utveckla saker ännu mer, flippa allt flera gånger om.
Nya vägar.
Det tjänar alla på.

Nackdelen (och fördelen) med den här generationen med internet är att det finns så otroligt mycket info på nätet. Har man inte någon som man kan fråga är det ju lätt att hamna i crowd-pleasing-breaking med oändligt mycket av, ja vad jag anser, ingenting. Mångsidighet förnöjer, både åskådare och breakare....

Vad som är töntigt är ju som ovan nämnt om man nöjer sig med att ta moves från en skola och inte träna själv och tycker att man är b-pojke eller flicka för det.
Huvudsaken är att man tänker själv,jobbar själv också.
Tar reda på saker. Fullärd blir man aldrig. Det finns alltid mer.

Klart det spelar roll vem man lär sig ifrån. På eller utanför dansskolan....vem bryr sig?

Megashop: tis och tor 19:15-22:00 Lava
sön:14-18 studio 3, våning 3 ingång Stadsteatern
Alla tar med sig egen musik

2008-11-08 12:10
Hahaha skööön tråd.

2008-11-08 14:56
NI GLÖMMER!!! den absolut viktigaste delen...
"breakskolor" är det enda sättet vi dansare kan försörja oss på, i slutändan! (om du ska tjäna pengar och leva på dansen, enbart)
THE ROYAL LEFTOVER FAM FROM THE GREAT CITY OF GOTHENBURG!
VÄSTKUST ROCKERZ!

2008-11-08 17:44
jag håller med dig lite
påtryck av intryck, jag känner ett svagt surr i bakhuvudet, konstaterar att det kommer att försvinna med jordens undergång

2008-11-09 14:03
"SHORTER" Det Är Ganske Töntigt Att Vara En Tönt! Eller?..

"RENEGADE" Think That Ur On Point On This One..

Further More Putting In Ca.15.Hourz In A Dancing Skool That Provide U With Basics:

Basic: History And Info.On Hip Hop Culture/Bee´ing On Beat/TopRocks/GoDowns/SixStep/patterns/CC´s./BabyFreeze/ChairFreeze/TurtleFreeze And An Introduction To What We Call Basic PowerMovez..

I Would Say Getting The Right Info./Direction Will probarely Save U 3+.Yearz Of Practise On Your Own. So Lame? I Should Think Not! But Then Again There´s Pro´s. And Con´s. On Everything All Of The Above Is Pro´s.But..

The Possible Negative Side/Sidez Of Taking Classes Etc.: It´s Harder To Find Ur Own Foundation. By This I Mean The Foundation That Ur Body Allready Have May It Be: Balance/Speed/Coordination/Flexibility Or The Ability To see And Create Patterns Etc.
And Then When It Comes Down To It These Classes Will Probarely Hold Back Ur Flava/Personality In The Dance For A Bit Longer Than It Would Normally..

But If U Ask Me I´d Rather See Some B-Girlz/B-Boyz With Some Knowledge And Understanding Of The Thingz They Are Doin´ In The Cypher..Don´t Get me Wrong I Think Either Way Is Great.But I Myself Did´nt Have The Opportunity To Take Classes And I Did´nt Have Anyone To Consult About What I Was Doin´.But Honestly That Gave Me My Own Movez And I Created Many Stylez That No One Else Did So For That Sake it Was Good.But It took Me Like 4+ More Yearz Than It Would Have Taken Me With Just A Lil´Bit Of Said So Basiscs.So Hell Yeah! I Would Have Taken Some Classes If I Could Given The Knowledge I Got Today!

Anybody That´s Been On The Path That I´ve Been On Are Straight Liarz Saying That
They´d Rather Use 3-4+ Yearz On Finding Out Of Everything On Their Own!

So Thank U To My Family! "CONCRETE-KINGZ" And The B-Boyz/B-Girlz That Have Helped Me Out With Basics/Guidance And Finding Myself In This Beautyful Culture Called Hip Hop!
Some Of Ém.:
("Goof"/"BobShow"/"SwiSki"/"Tuco"/"TheOne"/"Freeze"/"Mel"/"Bullet"/"Ader"/"FaziRock"/"Flaco"/"KidSkraam"/"ReneGade"/"Skillz"/"JamOne"/"ApeFunk"/"Azteca"/"Random"/"Rome1"/"WarTecz"/"Focus"/"KenSwift"/"T-Flo"/"LuckyLars"/"Parkes"/"MojGaard"/Break Dj."Leacy"/"Denniz Da Menaze"/"Mr.Loose"/"Foolish"/"Reyes"/"Wu-Girl"/Felipe/"Cam"/"Decida"/"Deleriuz"/"Tuca"/"N-D"/"El´Pilas"/"CamÍllSki"/"Chiba"/.
And Alot More.Sorry U Did´nt Get On This One But U All Know Who U Are And Ur Get´n On The Next One!

"LIFE" Of The "CONCRETE-KINGZ"/"THE ROCK SQUAD" STHLM.08.Sweden.

"Concrete-Kingz".19CK99."Concrete-Kweenz"
19UZN73 - Holland Chapter/San Diego Chapter
5:1 ZULUS - Skandanavia

2008-11-09 14:08
Last But Fo Sho Not Least:

EACH ONE TEACH ONE!

"LIFE"
"Concrete-Kingz".19CK99."Concrete-Kweenz"
19UZN73 - Holland Chapter/San Diego Chapter
5:1 ZULUS - Skandanavia

2008-11-09 21:45
Håller med Life om det mesta.
Eftersom vissa blev lite defensiva i denna tråden så vill jag förklara att jag endast skämta med mitt tidigare inlägg. Har själv hållt klasser och tyckt att det vart kul.. speciellt kul är det att se elever prova vad dom lärt sig på dansgolvet.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams