Här på Whoa har vi tillsammans förstört Richard Marx låt som faktiskt är helt okej egentligen. Jag skulle bli förvånad om en 13 åring gjorde ett kärleksbeat och det INTE var den här sampeln. Det verkar tillhöra normen att lyssna på Fonky Fresh låt och sen vela göra samma grej. Det funkade 2004 men inte nu längre. Jag är inte rätt person att klaga eftersom jag är känd för att snurra nålen på allt som låter bra men det är ändå en bra riktlinje att försöka hitta samplingar som folk inte direkt associerar till något annat eftersom det gör att de kommer jämföra din låt mot det som de redan hört förr och då vinner man sällan aldrig. Om du vill lära dig lägga trummorna i takt måste du lära dig räkna takterna. Du måste känna pulsen och hitta tempot och räkna med 1- 2- 3- 4. och sen cutta samplingen någonstans vid början på en ny takt. Nu har du inte gjort det och därför hamnar trummorna snett och det här beatet blir omöjligt att kicka på. Ett tipps är också att sampla gamlare grejer, inte för att jag påstår att jag gör det men det är ett bra sätt ifall man vill hitta låtar som folk inte direkt associerar till något de nyss hört. T.ex. om jag skulle ta och samla upp Kate Perry I kissed a girl nu då skulle folk lyncha mig, men om jag gör det om 20 år då tror jag ingen bryr sig. Hoppas det går bra med proddandet. Jag håller med någon föregående talare, du kanske ska hålla dina beats för dig själv tills du känner att de håller lite kvalité, folk här på Whoa är fruktansvärt elaka och det finns inget de gillar bättre än då folk misslyckas. /Rainmaker.
facebook.com/idiomatisk - fan page