I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tycker ni om dagens populära HipHop musik?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Graffare

2013-10-09 19:39

Vad tycker ni om dagens populära HipHop musik?

Har den utvecklats till det bättre eller sämre?

(Inlägget ändrat av Oracle 2013-10-13 10:31:14)

You cant Kill me - I was born Dead.
Producent

2013-10-09 20:51
Jämfört med vadå? Sedan närdå?
Är det en utveckling om det blir sämre?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2013-10-11 08:45
Dagens mainstream hip hop är skräp i sin renaste form.
At the gates of Eternity...
Manager

2013-10-11 16:02
Fosachi är väl lika bra som Can't touch this typ.
Redline!
Producent

2013-10-12 21:29
dagens mainstream-hiphop är svinbra
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-10-12 23:44
"You fairy tale rappers do what ever that sells"

2013-10-13 09:54
Mitt tycke är att jag inte lyssnar på den :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-10-13 09:57
Tyckande ska det nog stå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2013-10-13 23:09
Tycker mainstream, i princip oavsett genre, verkar bli sämre och sämre. Eller så är det jag, som blir äldre och äldre. Men jag tror på det tidigare.
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"
Poet

2013-10-14 03:41
Riktigt jävla skitusel
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-10-14 07:04
Vad menar du med populär? Populär bland folk som gillar hiphop eller populär pop hiphop som folk som inte lyssnar på hiphop gillar?
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2013-10-14 18:41
Allt efter 2001 suger.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-10-14 22:17
Allt efter 2001 suger.

Skivan eller året?
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR
Producent

2013-10-15 11:28
Beror lite på vad man menar. Den hiphop som ligger på övre delen av billboardlistan verkar vara samma trista blandning av rap och r'n'b sång som funnits i 20 år. Men annars tycker jag nog den är bättre nu än den var för 10 år sen. Mer experimentell, mindre kommersiell. Allting är inte bra såklart men nog är det väl fantastisk att folk väljer att lyssna på så här pass svår musik istället för nån trist 50cent dänga:¨

Och ni som är sura för att hiphop inte enbart är samplad jazz och soul nuförtiden kan dra något gammalt över er.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-10-15 12:31
Nej, hip-pop klarar jag inte, med några få undantag. Finns fortfarande bra hip-hop though..

Graffare

2013-10-15 15:09
Fan vad jag hatar Danny Brown. Att du tycker att han är bra säger mycket om din hiphop smak. Tyvärr finns det inte mycket man kan göra då alla har olika smaker men snälla lägg inte upp mera sånt här i denna tråden.
You cant Kill me - I was born Dead.
Producent

2013-10-15 15:35
Ha, skulle det vara nån sorts diss? Att du säger att du hatar honom säger väl en del om din musiksmak också. Här får du en låt av Earl Sweatshirt:

Manager

2013-10-16 09:57
Jag trodde Danny Brown var sångare. Första låten jag hör med honom, låter ändå intressant.
Redline!

2013-10-16 10:44
Kung Kendrick sätter jag jävligt högt på min lista, oavsett om jag tar med 80/90-tal eller ej.

Han måste väl ändå anses vara ganska mainstream nu??

Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Skivsamlare

2013-10-17 03:59
Scenen är rätt ok just nu. Asap mob, danny brown, Kendrick, Kanye släpper bra grejer. Jag föredrar faktiskt det före t ex pro era, vars sound jag hört en miljard gånger under min uppväxt. Här kommer en till Danny låt

2013-10-17 18:52
Visst finns det ok nya snubbar men fortfarande så har vi hela ymcmb som suger häst kuk rakt av och försöker få fler o fler ungdomar att lyssna på deras jävla bullshit.

2013-10-21 01:52
KurtRussel skrev:
Och ni som är sura för att hiphop inte enbart är samplad jazz och soul nuförtiden kan dra något gammalt över er.

Jag är lite sur över det, faktiskt. Fast då har jag oftast nåt gammalt draget över mig också, iofs :)

OnT så har jag inte speciellt mycket hjärta för ny "populär" hiphop, däremot görs det ju fortfarande jävligt bra hiphop även om den inte råkar vara speciellt populär in the mainstream. Men, det är förstås inte 1993 längre. Och det är ju lite synd.
Cyclones
DJ

2013-10-21 10:13
Ärligt svar: Jag är inte direkt intresserad av de vägar rapmusiken tagit efter 1996 ungefär. Klart det fortfarande görs en massa bra grejer men det mesta av det folk i allmänhet tänker på som "hiphop" idag, typ Kendrick Lamar och Joey Bada$$ och liknande, är bara en enda jättestor gäspning för mig.

Om jag var tio bast idag vetefan om jag nånsin ens hade fastnat för hiphop ärligt talat. Det finns jätteduktiga "vuxenrappare" och producenter, typ Ka, K-Def, Kev Brown osv. Sånt lyssnar jag skitmkt på, men det är ju till för folk som redan levt med genren i 20-30 bast liksom, kanske inte det som lättast lockar nya fans? Jag ser inte direkt nån ny Public Enemy/Run-DMC/LL Cool J/Beastie Boys på horisonten om man säger så. Rätt "död"/stelnad genre och det intressanta 2013 händer nog i helt andra genrer om jag får säga mitt.

2013-10-21 20:30
det intressanta 2013 händer nog i helt andra genrer om jag får säga mitt.

co sign. men samtidigt om du sållar ut mängden bra grejer i all hip hop som kommer idag har du en handfull släpp som är riktigt bra per år eller vartannat.

lyssnar man inte på maiinstream idag så är det lätt att styra om spåret och gräva bland nytt och gammalt. sitter fortfarande och upptäcker, eller återupptäcker feta låtar/album som är från senaste 10-15 åren.

utvecklingen i stort för hip hop är pinsam, men den är samtidigt 100 x större än vad den var under 80-90-talet. så inte konstigt att den blir utvattnad.

Manager

2013-10-22 07:31
Men alltså, jag har fått sålla sedan tidigt 90-tal. Mängden skräp vs. diamanter har inte ändrats.
Redline!
Producent

2013-10-22 10:39
det intressanta 2013 händer nog i helt andra genrer om jag får säga mitt.

Jag är osäker på om det är sant. Min uppfattning är nog att hiphoppen just nu jobbar lite i tandem med andra genrer och är väldigt duktig på att plocka upp nya tankar och idéer från musik som aldrig når nått mainstreamöra, föra dom vidare och göra dom till sina egna. Och att många av de andra intressanta genrerna i sin tur tar inspiration från hiphoppen, att det hela blir en sorts korsbefruktning som pushar musiken framåt på ett sätt just nu som jag tycker får mycket mer kreativa resultat än det vi hade för säg tio år sen.

Flying Lotus och Hudson Mohawke är exempel på artister som befinner sig precis i gränslandet och både gör spännande experimentell musik men också influerar och arbetar med mainstreamartister:

DJ

2013-10-22 11:03
KurtRussel skrev:
Jag är osäker på om det är sant.

Alltså, sant och sant. Det är ju en smaksak. Som sagt så har inte de nya undergenrer och blandningar som hiphop utvecklats inom efter mitten på 90-talet tilltalat mig så mycket personligen. Men gillar man de stilarna har hiphop kanske rentav blivit bättre. Säg att man t.ex. var Outkast-fan på 90-talet. Då har ju hela genren och begreppet vridits i en riktning man antagligen älskar. Om man var mer som jag att Mecca And The Soul Brother är en tiopoängare, då är det lätt hänt att soundet inom det mesta av dagens hiphop låter väldigt cleant, mjukt, ytligt och ointressant. Sen finns det förstås många som gillar både och också.
Producent

2013-10-22 11:53
SSII - Visst är det så. Jag är inte utan sympati för de som tycker att hiphoppen idag saknar vissa saker den hade förr i tiden, det fanns ett "sväng" eller "groove" som har fått stryka på foten till förmån för andra rytmer och stilar. Men jag tror inte egentligen att någon konstform kan förhålla sig statisk i sina motiv och sin teknik utan att över tid förlora i kvalitet, att det finns något i själva kreativiteten och förändringen som är nödvändigt för att göra riktigt stora verk. Vilket för min del betyder att jag är mer nyfiken på det som rör sig utanför tidigare ramar. Däremot är det ju så länge sen något lät som Mecca And The Soul Brother att det mycket väl skulle kunna vara dags att gå till baka till det soundet och ha det som en utgångspunkt för något annat.

2013-10-22 14:49
Ni som hatar på den nya generationen har fastnat i en annan dammig generation
DJ

2013-10-23 11:03
KurtRussel skrev:
Men jag tror inte egentligen att någon konstform kan förhålla sig statisk i sina motiv och sin teknik utan att över tid förlora i kvalitet.

Absolut. Sån här "throwback" rap som försöker återskapa soundet från typ 1989 exakt till punkt och pricka är nog det absolut tråkigaste jag vet.

Jag lyssnar mycket på t.ex. KA och Roc Marciano som jag tycker har hittat innovativa uttryck som egentligen inte ligger särskilt nära något annat man hört förr. Däremot är det ju verkligen rapmusik för vuxna och ett väldigt personligt sätt att skapa musik. Det jag menar är att jag har svårt att se nån stor ny "våg" av hiphopartister a la 1988 eller 1992 som kommer tilltala mig.

De stora trenderna efter "fallet", allt från Swizz Beats, Timbaland, Neptunes, Clipse, Lil Jon, Lil Wayne, Cash Money, DMX, Souljah Boy, Kendrick, Fashawn, Joey Bada$$, OMGWTF-gang, Drake, Lupe Fiasco, No Limit, A$AP, Jay Electronica osv osv osv har aldrig tilltalat mig. Det är dock inget jag går runt och "sörjer" eller vill ändra på. Att storhetstiden för hiphop (iaf sån hiphop jag gillar) inträffade för 15-35 år sen är egentligen inga konstigheter för mig. Stilar avlöser varandra liksom.

Finns enstaka bra artister jag gillar som gör nåt som tilltalar mig personligen inom uttryck som kan kallas hiphop eller jazz 2013, men utifrån min smak blir det lika konstigt att hävda att hiphop har sin storhetstid nu som att hävda att jazz har det. Lika väl som Miles och Coltranes era antagligen aldrig kommer att överträffas inom jazz har jag svårt att se ett albumår som 1988 eller 1992 återkomma inom hiphop. Men det är OK liksom. Sedan hiphopen föll/dog/rann ut i sanden har vi sett musikstilar som UK Garage, Grime, Dubstep m.fl. blomma ut och ha sina kreativa peaks. Facklan går alltid vidare liksom, men för mig och många andra är inte hiphop where it's at längre.

Det har väl delvis göra med en massa förklaringar om kommersialisering och marknadslogik som jag inte orkar sitta och djupdyka i här och nu, men hiphop har ju blivit "popmusik"/radiomusik på ett helt annat sätt än när jag växte upp. Nån nämnde MC Hammer och Vanilla Ice och de var ju popartisterna som stod ut som tydliga exempel förr. Nu är det mer regel att göra den typen av musik, medan det som då var "vanlig hiphop" nu är obskyr underground.

Det har väl också att göra med att genren helt enkelt rört sig så långt från rötterna att det börjar bli svårt att hitta minsta gemensamma nämnare. Det finns liksom allt mindre som säger att vi som växte upp med Run-DMC automatiskt kommer gilla senaste radio/blogg/hipster-rapparen. (Samma sak tvärtom, finns ju kids som gillar dagens hiphop som inte alls har nåt till övers för klassikerna från 80-talet).

Absolut finns det dom som hängt med i alla trender sen dag ett och alltid älskat de senaste låtarna, men många har liksom jag tyckt att det skedde ett ganska markant brott med traditionen i samband med Puffys, Fugees m.fl.s framgångar sent 90-tal när hiphopens identitet som subkultur började suddas ut och det mer blev en del av mainstreamkulturen. Man hör ju helt enkelt på ljudbilden att den numera är mer slick och polerad hos de allra flesta artister. Vilket inte är "objektivt dåligt" men minskar chansen att man automatiskt ska gilla musiken om man har Runaway Slave eller Criminal Minded som sitt idealsound.

Fortfarande upp till var och en vad man tycker, försöker bara förklara just min typ av ganska dammiga synsätt, som dessutom är väldigt östkustcentrerat. Finns liksom anledningar till att man itne jublar över senaste mp3:an bortom bara att man är "gammal och sur" i sig.
DJ

2013-10-23 11:08
Ämnet hette ju också nåt med "dagens populära hiphopmusik" och därför blir det lite sidospår att börja hylla Damu eller Kev Brown här, även om jag älskar deras musik, för det är inte alls vad folk i gemen tänker på som dagens populära hiphop. Den typ av kreativitet som en gång var genrens centrum har förflyttats ut i periferin är väl vad jag försöker säga.
Manager

2013-10-23 12:26
Jag hade ändå trott att du skulle digga Joey Badass.
Redline!

2013-10-23 13:42
joey badass är tung han tycker hela pro era håller huvudet över linjen så att säga.
DJ

2013-10-23 14:45
Dr.Octagon skrev:
Jag hade ändå trott att du skulle digga Joey Badass.

Sorry han gör absolut ingenting för mig. Hela den där swag-rap-grejen är bara inte min kopp te, jag somnar av den.
Manager

2013-10-24 08:12
Joey Badass är väl inte swag-rap?

Redline!
DJ

2013-10-24 12:42
Dr.Octagon skrev:
Joey Badass är väl inte swag-rap?

Vet inte om det finns en officiell definition av det begreppet. Men OK då, hans sätt att flowa på och hans röst (vad du nu vill kalla det) låter väldigt ointressant och tråkigt i mina öron.
Manager

2013-10-24 13:52
Men OK då, hans sätt att flowa på och hans röst (vad du nu vill kalla det) låter väldigt ointressant och tråkigt i mina öron.

Grejen är att det gör det för mig också. Men när det gör det för mig så brukar du digga det ;)
Redline!

2013-10-24 20:10
Så här låter hiphop som bäst i mina öron, ett skönt välproducerat beat, en äckligt skön reff av en brud som kan sjunga, en tung rappare som faktiskt har något att säga.

Producent

2013-10-25 10:09
Du har den sämsta musiksmaken Atom-CCC. Förlåt, men det är sant.
DJ

2013-10-28 12:30
Dr.Octagon skrev:
Grejen är att det gör det för mig också. Men när det gör det för mig så brukar du digga det ;)

Hehe, tänker du på typ Roc Marciano och KA då eller? De har en ändå ett väldigt mycket mer personligt och känsloladdat uttryck tycker jag (kanske inte Roc nu längre så mycket iofs) men den här killen låter bara generisk för mig. Låter som tusen andra rappare och kommer inte med nåt nytt till bordet liksom.

2013-10-29 21:47
Det är dagens mainstream-hiphops fel att whoa läggs ner.

2013-10-29 23:01
Macklemore är mainstream, diggar han..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
DJ

2013-11-03 16:13
Lyssnar t.o.m. hellre på Lil Wayne än på Macklemore tbh

2013-11-03 23:23
Soul_Survivor_II P35

Macklemore- Lord jamar brought me there

2013-11-04 00:10
Har inte lika mycket att klaga över nuförtiden om jag ska vara ärlig. Visst det finns mycket skit, men glöm inte bort att det fanns en tid då Lil Jon var bland toppen av mainstreamrappare haha.
Manager

2013-11-04 04:42
Lil Jon käkar de flesta som sitter på toppen idag :P
Redline!

2013-11-04 18:39
Vitut!